2018
Meidän vaikuttimemme elää evankeliumin mukaan
Lokakuu 2018


Nuorille aikuisille

Meidän vaikuttimemme elää evankeliumin mukaan

”Sietämätöntä puhetta” on oleva aina. Mutta aina on oleva myös vaihtoehto valita usko minkä tahansa epäilyksen tai epävarmuuden sijaan.

Kuva
man hiking in the mountains

Opetuslapseuden polku on täynnä siunauksia – sekä ”näkyviä että näkymättömiä”1. Mutta on aikoja, jolloin tuo polku siunauksistaan huolimatta ei ole helppo tai mukava. Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi tuleminen vaatii työtä ja uhrauksia, ja joskus on vaikeaa löytää motivaatiota käskyjen mukaan elämiseen ja noiden uhrauksien tekemiseen.

Nuorena aikuisena sinulla on luultavasti myös kiireitä yrittäessäsi tasapainoilla uusien vastuiden kanssa, tehdä elämää muuttavia päätöksiä ja saada selville, miltä oma opetuslapseuden polkusi tulee näyttämään loppuelämäsi ajan. Sen lisäksi kirkon menettelytavoissa tai historiassa tai evankeliumin opissa saattaa olla asioita, joita et aivan ymmärrä, ja sinulla voi olla kiusauksia, joiden kanssa kamppailet, samoin kuin siunauksia, joita yhä odotat, ja kysymyksiä Jumalan suunnitelmasta sinua varten.

Jotkut meistä saattavat ajoittain pohtia, onko eläminen evankeliumin mukaan meille luvattujen siunausten arvoista. Saatamme väittää, ettemme sovi muottiin, että siinä on liikaa työtä tai että kysymykset näyttävät olevan vastauksia suurempia. Kaikessa tässä on kuitenkin todellisuudessa kyse vaikuttimesta. Miksi teet sitä, mitä teet, ja elät siten kuin elät? Miksi pidät edelleenkin käskyt, silloinkin kun kukaan ympärilläsi ei huomaa, teetkö niin?

Siitä riippumatta, kuka olet ja missä elämänvaiheessa olet, niin päätös löytää oma vaikuttimesi kasvattamalla uskoasi Vapahtajaan ja Hänen evankeliumiinsa on kiinni sinusta.

Kenen luo me menisimme?

Haaste löytää vaikutin elää evankeliumin mukaan ja ylläpitää sitä on tuskin ainutlaatuinen meidän ajallemme. Silloinkin kun Vapahtaja oli maan päällä, ihmisten oli vaikea ymmärtää ja sitten noudattaa Hänen opettamiaan periaatteita. Useat Hänen opetuslapsistaan kuuntelivat, kun Hän selitti käsitettä, joka tuntui loukkaavan heitä – Hänen tehtäväänsä ”elämän leipänä” (ks. Joh. 6:35–58). He suhtautuivat siihen epäillen sanoen: ”Sietämätöntä puhetta. Kuka voi kuunnella tuollaista?” (Joh. 6:60.)

Nähdessään, että heillä oli vaikeuksia uskoa tai hyväksyä tämä oppi, Kristus kysyi: ”Loukkaako tämä teitä?” (Joh. 6:61.) Sen sijaan että olisivat asettaneet uskonsa epäilystensä edelle, ”monet Jeesuksen opetuslapset vetäytyivät tämän jälkeen joukosta eivätkä enää kulkeneet hänen mukanaan” (Joh. 6:66).

Mutta kun Kristus kysyi lopuilta opetuslapsistaan, aikoivatko hekin lähteä pois, Pietari antoi ainoan mahdollisen vastauksen: ”Kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat.” (Joh. 6:67–68.)

Vaikuttimemme perusta

Pietari tunsi vaikuttimensa perustan. Se pohjautui siihen, miksi teemme sen, mitä teemme evankeliumissa: todistukseemme Jeesuksesta Kristuksesta ja uskoomme Häneen. Pietari julisti: ”Me uskomme ja tiedämme, että sinä olet Jumalan Pyhä” (Joh. 6:69, kursivointi lisätty). Saamalla tuon saman lujan vakaumuksen Jeesuksesta Kristuksesta, Hänen jumalallisuudestaan ja Hänen työstään mekin voimme löytää vaikuttimen elää jatkuvasti evankeliumin mukaan – silloinkin kun se tuntuu vaikealta, silloinkin kun kukaan muu ei huomaa ja silloinkin kun emme ole varmoja, haluammeko sitä.

Jonkinlaista ”sietämätöntä puhetta” on aina oleva. Mutta aina on oleva myös vaihtoehto valita usko minkä tahansa epäilyksen tai epävarmuuden sijaan. Vanhin L. Whitney Clayton seitsemänkymmenen johtokunnasta onkin sanonut: ”Päätös uskoa on tärkein päätös, mitä koskaan teemme.”2

Mitä siis teemme, jos ajattelemme kuulevamme ”sietämätöntä puhetta”?

1. Noudata Pietarin ja niiden muiden opetuslasten esimerkkiä, jotka pysyivät uskollisina silloinkin kun olisi ollut helppoa ”lähteä pois”. Kuuntele profeettojen, apostolien ja muiden johtajien neuvoja:

”Pelon tai epäilyksen hetkinä tai vaikeina aikoina säilyttäkää se maaperä, jonka olette jo vallanneet – –. Pitäkää lujasti kiinni siitä, mitä te jo tiedätte, ja pysykää vahvoina, kunnes saatte lisää tietoa.”3

”[Voisit] ottaa yhden yksinkertaisen askeleen eteenpäin uskossa – ja sitten toisen. [Keskity] niihin totuuksiin, jotka [uskot], ja [anna] noiden totuuksien täyttää [mielesi] ja [sydämesi]. – –

[Aloita] evankeliumin perustotuuksista.”4

2. Pysy lähellä pyhiä kirjoituksia ja noudata niiden opetuksia:

”Tutki ja pohdi rukoillen Mormonin kirjaa joka päivä.”5

”Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani” (Joh. 7:17).

”Toteuttakaa sana tekoina, älkää pelkästään kuunnelko sitä” (Jaak. 1:22).

3. Pidä edelleen käskyt.

”Vastauksia vilpittömiin kysymyksiimme löytyy, kun etsimme vakavasti ja kun elämme käskyjen mukaan. – – Uskomme voi ulottua nykyisen ymmärryksemme rajoituksia edemmäs.”6

”Kun olette edelleen kuuliaisia, – – teille annetaan etsimäänne tietoa ja ymmärrystä.”7

Loppujen lopuksi vaikuttimemme perustuu yksinkertaisesti siihen, mitä Pietari sanoi. Uskommeko, että Jeesus on Kristus, että Hän johtaa kirkkoaan ja että Hänellä on ikuisen elämän sanat? Onko uskomme Häneen tärkeämmällä sijalla kuin se ”sietämätön puhe”, jota emme tällä hetkellä kenties ymmärrä?

Evankeliumin mukaisen elämän tuoma palkka

Kuva
looking at the view from the top of a mountain

Kun päätämme rakastaa ja seurata Jumalaa ja Jeesusta Kristusta ja pitää käskyt silloinkin kun emme täysin ymmärrä niitä, palkka on mittaamaton. Luonnollinen ihminen kysyy: ”Mitä minä siitä saan?” Evankeliumin opetukset vastaavat: ”Rauhan tässä maailmassa ja iankaikkisen elämän tulevassa maailmassa”, sinulle valmistetun paikan Jumalan huoneissa ja kaiken, mitä taivaallisella Isällä on, milloinkaan päättymättömän onnen tilan (ks. OL 59:23; Et. 12:34; OL 84:38; Moosia 2:41) sekä kuten vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Täältä [kirkosta] te löydätte sen, mikä on mittaamattoman arvokasta. – – Täältä te löydätte iankaikkisen elämän sanat, lupauksen siunatusta lunastuksesta ja polun rauhaan ja onneen.”8 Mainitsin vain muutamia.

Kun omistaudumme seuraamaan Kristusta ja noudattamaan Hänen käskyjään, meille luvataan kaikki nuo asiat ja enemmän. Se ei tarkoita, että polku on aina helppo tai ymmärrettävä, mutta ne siunaukset, jotka meille luvataan lujana pysymisestä, toteutuvat vähitellen koko elämämme ajan ja vielä senkin jälkeen.

Niin uskomattomia kuin nämä siunaukset ovatkin, niiden ei kuitenkaan pitäisi olla tärkein syymme elää evankeliumin mukaan. Onpa sinulla mitä tahansa kysymyksiä, tai onpa mikä tahansa oppi, jota et ymmärrä, tärkeintä vaikuttimessasi elää Hänen evankeliuminsa mukaan on uskosi Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa, aivan kuten se oli Pietarille ja muille.

”Meidän vaikuttimemme ja ajatuksemme vaikuttavat lopulta tekoihimme”, vanhin Uchtdorf on sanonut. ”Todistus Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin totuudellisuudesta on voimallisin vaikuttava voima elämässämme. Jeesus tähdensi toistuvasti hyvien ajatusten ja oikeiden vaikuttimien voimaa: ’Katsokaa minuun jokaisessa ajatuksessa; älkää epäilkö, älkää pelätkö’ (OL 6:36).

Todistus Jeesuksesta Kristuksesta ja palautetusta evankeliumista auttaa meitä elämässämme saamaan tietoa Jumalan erityisestä suunnitelmasta meitä varten ja toimimaan sitten sen mukaan. Se antaa meille varmuuden Jumalan todellisuudesta, totuudellisuudesta ja hyvyydestä, Jeesuksen Kristuksen opetuksista ja sovituksesta sekä myöhempien aikojen profeettojen jumalallisesta kutsumuksesta.”9

Omalla kohdallani aion jatkaa yrittämistä silloinkin kun se tuntuu vaikealta. Aion pitää rukoukseni ja tutkia pyhiä kirjoituksia. Aion ponnistella vahvistaakseni todistustani Vapahtajasta joka päivä. Ja aion edelleen yrittää elää kuten Hän haluaisi minun elävän ja luottaa siihen, että Hänen sanansa ja Hänen elävät profeettansa ja apostolinsa opettavat minulle, kuinka sen teen. Aion myös turvata vaikuttimeen, jolla on juurensa paitsi uskossani Häneen ja rakkaudessani Häntä kohtaan, myös Hänen iankaikkisessa uhrissaan ja rakkaudessaan minua kohtaan.

Viitteet

  1. Ks. Dieter F. Uchtdorf, ”Opetuslapsen tie”, Liahona, toukokuu 2009, s. 76.

  2. L. Whitney Clayton, ”Päättäkää uskoa”, Liahona, toukokuu 2015, s. 38.

  3. Jeffrey R. Holland, ”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 94, kursivointi alkuperäisessä.

  4. Rosemary M. Wixom, ”Paluu uskoon”, Liahona, toukokuu 2015, s. 94.

  5. Ks. Thomas S. Monson, ”Mormonin kirjan voima”, Liahona, toukokuu 2017, s. 87.

  6. Ks. Rosemary M. Wixom, ”Paluu uskoon”, s. 95.

  7. Russell M. Nelson ”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 96.

  8. Dieter F. Uchtdorf, ”Tulkaa, liittykää joukkoomme”, Liahona, marraskuu 2013, s. 24.

  9. Dieter F. Uchtdorf, ”Henkilökohtaisen todistuksen voima”, Liahona, marraskuu 2006, s. 37.