2018
Opi Herran tavalla
Lokakuu 2018


Opi Herran tavalla

Puheesta, joka pidettiin uusien lähetysjohtajien seminaarissa 25. kesäkuuta 2014.

Se, että kutsumme Pyhän Hengen varsinaiseksi opettajaksi, on keskeisenä tarkoituksena kaikissa oppimiseen liittyvissä Herran malleissa.

Kuva
two girls talking

Se, että Herra jouduttaa työtään, vaatii meitä jatkuvasti oppimaan, muuttumaan ja ponnistelemaan eteenpäin uskoen Vapahtajaan.

Malli kaikkeen

Profeetta Joseph Smithille kesäkuussa 1831 annetussa ilmoituksessa Herra julisti: ”Minä annan teille mallin kaikkeen, jotta ette eksyisi; sillä Saatana on irrallaan maan päällä, ja hän kulkee eksyttämässä kansakuntia” (OL 52:14).

On kiinnostavaa, että Herra antoi meille mallin kaikkeen. En usko Herran tarkoittaneen sanoilla ”mallin kaikkeen”, että Hänellä on vain yksi malli käytettäväksi jokaisessa tilanteessa. Pikemminkin Herran tapa käsittää monia eri malleja, joita voidaan ottaa käyttöön, jotta saavutetaan erilaisia hengellisiä tavoitteita.

Perimmäinen tavoitteemme kaikissa oppimis- ja opettamiskokemuksissa tulee olla sen ratkaiseminen, mikä malli tai mitkä mallit vastaavat parhaiten tarpeitamme ja millä saavutetaan halutut oppimistulokset, ja sitten, että käytämme niitä.

Pyhä Henki on opettaja

Pyhä Henki on jumaluuden kolmas jäsen sekä ilmoittaja, opettaja, puolustaja, lohduttaja, pyhittäjä, ja Hän palauttaa kaiken mieleemme (ks. Joh. 14:16–17, 26; 3. Nefi 27:20). Vanhin James E. Talmage (1862–1933) kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt: ”Pyhän Hengen tehtävää ja Hänen toimintaansa ihmisten keskuudessa on kuvattu pyhissä kirjoituksissa. Hän on Isän lähettämä opettaja, ja niille, jotka ovat oikeutettuja saamaan Hänen opetustaan, Hän ilmoittaa kaiken, mikä on välttämätöntä sielun edistymiseksi.”1 Se, että kutsumme Pyhän Hengen varsinaiseksi opettajaksi, on keskeisenä tarkoituksena kaikissa oppimiseen ja opettamiseen liittyvissä Herran malleissa.

Kuva
young woman reading Preach My Gospel

Oppija, joka käyttää tahdonvapauttaan ja toimii oikeiden periaatteiden mukaan, avaa sydämensä Pyhälle Hengelle – ja pyytää näin Hänen opetustaan, todistavaa voimaansa ja vahvistavaa todistustaan. Oppiminen uskoen ja uskon kautta edellyttää hengellistä, henkistä ja fyysistä vaivannäköä eikä vain passiivista vastaanottamista. Uskomme innoittaman toiminnan vilpittömyydellä ja johdonmukaisuudella me osoitamme taivaalliselle Isällemme ja Hänen Pojalleen Jeesukselle Kristukselle halukkuutemme oppia ja saada opetusta Pyhältä Hengeltä.

Ajattele, kuinka lähetyssaarnaajat auttavat tutkijoita oppimaan uskon kautta. Sellaisten hengellisten sitoumusten tekeminen ja pitäminen kuin Mormonin kirjan tutkiminen ja sen johdosta rukoileminen, käskyjen pitäminen ja kirkon kokouksissa käyminen vaatii tutkijaa osoittamaan uskoa ja toimimaan. Tämä periaate pätee myös kaikkiin jäseniin mukaan lukien vanhemmat, opettajat ja johtajat.

Niin tärkeitä kuin opettaminen, kehottaminen ja selittäminen ovatkin, ne eivät voi milloinkaan välittää tutkijalle, lapselle, oppilaalle tai jäsenelle todistusta palautetun evankeliumin totuudellisuudesta. Vasta kun heidän uskonsa saa aikaan toimintaa ja avaa polun sydämeen, Pyhä Henki voi antaa vahvistavan todistuksen. Lähetyssaarnaajien, vanhempien, opettajien ja johtajien täytyy selvästikin oppia opettamaan Hengen voimalla. Yhtä tärkeä on kuitenkin heidän vastuunsa auttaa muita oppimaan itse uskon kautta.

Kuvailemani oppiminen yltää paljon pidemmälle kuin pelkkä tiedollinen ymmärtäminen sekä informaation säilyttäminen ja muistaminen. Sen tyyppinen oppiminen, josta minä puhun, saa meidät heräämään Jumalalle (ks. Alma 5:7), riisumaan päältämme luonnollisen ihmisen (ks. Moosia 3:19), muuttumaan sydämessämme (ks. Moosia 5:2) ja kääntymään Herraan niin, ettemme koskaan luovu (ks. Alma 23:6). Oppiminen uskon kautta vaatii sekä sydäntä että altista mieltä (ks. OL 64:34), ja se on seuraus siitä, että Pyhä Henki vie Jumalan sanan voiman sydämeen saakka ja sen sisään. Uskon kautta oppimista ei voi siirtää opettajalta oppilaalle, lähetyssaarnaajalta tutkijalle luennolla, havaintoesimerkillä eikä kokeellisella harjoituksella, vaan oppilaan täytyy osoittaa uskoa ja toimia, jotta hän saa omakohtaisen tiedon.

Malli oppimiseen ja opettamiseen

1. Valmistaudu oppimaan. Jos osallistut pyhäkoululuokkaasi ja kuuntelet opettajan esittävän aiheen, hyvä niin. Mutta jos olet tehnyt työtä ja valmistautunut, jos ennen oppituntia ajattelet asioita, joita opettajasi on kutsunut sinut lukemaan ja pohtimaan ja joista hän on kehottanut sinua rukoilemaan, voit kokea Hengen vaikutuksen tulvan ja Pyhästä Hengestä tulee opettajasi. Valmistautuminen avaa oven innoitukselle.

2. Ole vuorovaikutuksessa rakentuaksesi. Haluan kiinnittää huomiosi tähän jakeeseen: ”Nimittäkää keskuuteenne opettaja, älköötkä kaikki puhuko samanaikaisesti; vaan yksi puhukoon kerrallaan ja kaikki kuunnelkoot hänen sanojaan, niin että kun kaikki ovat puhuneet, kaikki olisivat rakentuneet kaikkien sanoista ja jotta jokaisella olisi yhtäläinen oikeus” (OL 88:122).

Kuva
young man teaching

Tämä on yksi Herran voimallisista malleista oppimiseen ja opettamiseen. Saanen ehdottaa toisenlaista tapaa tarkastella tätä jaetta: ”Nimittäkää keskuuteenne opettaja.” Kuka on tuo opettaja? Pyhä Henki. Voisiko olla niin, että jos haluat Pyhän Hengen olevan opettaja, niin älkööt ”kaikki puhuko samanaikaisesti; vaan yksi puhukoon kerrallaan ja kaikki kuunnelkoot hänen sanojaan, niin että kun kaikki ovat puhuneet, kaikki olisivat rakentuneet kaikkien sanoista”? Ainoa, joka voi saada aikaan tuon rakentumisen, on Pyhä Henki.

Kun olet vuorovaikutuksessa rakentuaksesi, avaat oven innoitukselle. Johtavat veljet näyttävät tietä hengellisesti herkempiin, haastavampiin ja vaativampiin malleihin oppia ja opettaa. Teemmekö aina niin kuin olemme aina tehneet ja saamme samat tulokset kuin olemme aina saaneet vai teemmekö parannusta ja opimme ja muutumme ja opetamme yhä enemmän Herran tavalla?

3. Kehota toimimaan. Yksi aivan yksinkertainen kysymys auttaa tämän tavoitteen saavuttamisessa. Mitä aiot tehdä sen johdosta, mitä olet oppinut? Toimiminen ilmoituksen mukaan kutsuu lisää ilmoitusta.

Rukoilen, että pysymme siinä tahdissa, missä Herra jouduttaa työtään, ettemme tee vain sitä, mitä olemme aina tehneet siten kuin olemme aina tehneet.

Julistan todistukseni siitä, että Herra Jeesus Kristus on elävä ja todellinen. Todistan, että Hän elää. Hän on noussut kuolleista. Hän on tämän kirkon johdossa, ja Hän ohjaa sen toimintaa. Hän pyytää meitä kaikkia pysymään siinä tahdissa, missä Hän jouduttaa työtään ja noudattamaan malleja, jotka Hän on antanut kasvaaksemme ja oppiaksemme.

Viite

  1. Ks. James E. Talmage, Uskonkappaleet, 1985, s. 181.