2018
Vår motivation till att följa evangeliet
Oktober 2018


Unga vuxna

Vår motivation till att följa evangeliet

Det kommer alltid att finnas sådant som är svårt att förstå. Men vi har också alltid alternativet att välja tro framför tvivel eller osäkerhet.

Bild
man hiking in the mountains

Lärjungeskapets väg är fylld av välsignelser – både ”sedda och osedda”1. Men det finns stunder när den vägen, trots välsignelserna, inte är lätt eller bekväm. Det krävs arbete och uppoffringar för att bli en lärjunge till Jesus Kristus, och ibland är det svårt att hitta motivation till att följa buden och göra uppoffringarna.

Som ung vuxen är du förmodligen också upptagen med att försöka bolla nya ansvar, fatta livsavgörande beslut och komma underfund med hur lärjungeskapets väg ska se ut för din egen del under resten av livet. Dessutom kan det finnas saker i kyrkans riktlinjer eller historia eller i evangeliets lära som du inte helt förstår och frestelser du kämpar mot, liksom välsignelser du fortfarande väntar på och frågor om Guds plan för dig.

En del av oss kanske ibland undrar om efterlevnad av evangeliet är värt välsignelserna som vi har blivit lovade. Vi kanske anser att vi inte passar in, att det är för mycket arbete eller att frågorna är fler än svaren. Men egentligen handlar det om motivation. Varför gör du det du gör och lever som du gör? Varför fortsätter du att hålla buden, även när ingen är där och ser om du gör det?

Oavsett vem du är och i vilket stadium av livet du befinner dig i, är det upp till dig att välja att hitta motivation genom att stärka din tro på Frälsaren och hans evangelium.

Till vem skulle vi gå?

Att hitta och behålla motivationen att följa evangeliet är knappast en utmaning som är unik för vår tid. Också när Frälsaren levde på jorden var det svårt för människorna att förstå och följa de principer han lärde ut. Flera av lärjungarna lyssnade när han förklarade ett begrepp som de verkade ta anstöt av – hans roll som ”livets bröd” (se Joh. 6:35–58). De svarade skeptiskt: ”Det här är en svår tanke. Vem står ut med att höra den?” (Joh. 6:60).

Kristus, som såg att de hade svårt att tro på eller acceptera den här lärosatsen, frågade: ”Tar ni anstöt av det här?” (Joh. 6:61). I stället för att sätta sin tro framför tvivlen ”drog sig många av hans lärjungar undan och slutade vandra med honom” (Joh. 6:66).

Men när Kristus frågade resten av lärjungarna om de också skulle gå, gav Petrus det enda svar som egentligen finns: ”Till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord” (Joh. 6:68).

Källan till vår motivation

Petrus visste vad som var källan till hans inspiration. Det handlade om kärnan i varför vi gör det vi gör i evangeliet: vårt vittnesbörd om och vår tro på Jesus Kristus. ”Vi tror och förstår”, sa Petrus, ”att du är Guds Helige” (Joh. 6:69; kursivering tillagd). Genom att få samma starka övertygelse om Jesus Kristus, hans gudomlighet och hans verk, kan också vi få motivation att fortsätta följa evangeliet – även när det är svårt, även när ingen annan ser det och även när vi inte är säkra på att vi vill.

Det kommer alltid att finnas sådant som är svårt att förstå. Men vi har också alltid alternativet att välja tro framför tvivel eller osäkerhet. Som äldste L. Whitney Clayton i de sjuttios presidentskap har sagt: ”Valet att tro är det viktigaste beslutet vi någonsin fattar.”2

Vad gör vi då om vi ställs inför något som vi har svårt att förstå?

1. Följ exemplet som visades av Petrus och de andra lärjungarna som förblev trofasta, även om det hade varit lättare att ”dra sig undan”. Lyssna på råden från profeter, apostlar och andra ledare:

”När du är rädd eller tvivlar eller har det svårt, håll fast vid det du redan har åstadkommit … Håll fast vid det du redan vet och var stark tills du får ytterligare kunskap.”3

”Ta ett enkelt steg framåt i tro – och sedan ett till. … Fokusera på de sanningar [du tror på] och [låt] de sanningarna fylla [ditt] sinne och hjärta. …

Börja med evangeliets grundläggande sanningar.”4

2. Studera skrifterna och följ dess lärdomar:

”Studera och begrunda [under bön] Mormons bok varje dag.”5

”Om någon vill göra hans vilja ska han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv” (Joh. 7:17).

”Var ordets görare, inte bara dess hörare” (Jak. 1:22).

3. Fortsätt att hålla buden.

”Svar på våra uppriktiga frågor kommer när vi uppriktigt söker och när vi lever efter buden. … Vår tro kan hjälpa oss tro på sådant som vi inte tycker känns logiskt just då.”6

”När du fortsätter att vara lydig … får du den kunskap och förståelse du söker.”7

I slutändan handlar det helt enkelt om det som Petrus sa. Tror vi på att Jesus är Kristus, att han leder sin kyrka och har det eviga livets ord? Har vår tro på honom företräde framför sådant som vi kanske inte förstår just nu?

Belöningarna med att följa evangeliet

Bild
looking at the view from the top of a mountain

När vi faktiskt bestämmer oss för att älska och följa Gud och Jesus Kristus och att följa buden, även om vi inte helt förstår dem, är belöningarna omätliga. Den naturliga människan frågar: ”Vad får jag ut av det?” Evangeliets lärdomar svarar: ”Frid i den här världen och evigt liv i den kommande världen”, en plats förberedd för dig i Guds boningar, allt vad vår himmelske Fader har, ”oändlig lycka” (se L&F 59:23; Eth. 12:34; L&F 84:38; Mosiah 2:41) och, som äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Här [i kyrkan] finner ni det som har ett värde utan ände. … Här finner [ni] det eviga livets ord, löftet om välsignad återlösning och vägen till frid och glädje.”8 Bara för att nämna några.

När vi hänger oss åt att följa Kristus och följa hans bud, har vi löfte om allt det här och mer. Det betyder inte att vägen alltid är lätt eller begriplig, men välsignelserna vi har blivit lovade om vi förblir starka fortsätter att visa sig under det här livet och även efteråt.

Men hur otroliga de här välsignelserna än är, bör de inte vara vår främsta motivation till att följa evangeliet. Oavsett vilka frågor du har, oavsett vilken lärosats det är som du inte förstår, är din tro på Jesus Kristus och hans försoning nyckeln till din motivation att följa hans evangelium, precis som det var för Petrus och andra.

”Våra motiv och tankar utövar det största inflytandet på våra handlingar”, har äldste Uchtdorf sagt. ”Vittnesbördet om att Jesu Kristi återställda evangelium är sant är den starkaste motivationen i vårt liv. Jesus betonade gång på gång den kraft som goda tankar och rätta motiv har: ’Vänd er till mig i varje tanke, tvivla inte, frukta inte’ (L&F 6:36).

Vittnesbördet om Jesus Kristus och det återställda evangeliet hjälper oss att få reda på vilken särskild plan Gud har för oss och att sedan handla därefter. Det ger oss visshet om Guds existens, sanning och godhet, om Jesu Kristi försoning och lära och om nutida profeters gudomliga kallelse.”9

Själv ska jag fortsätta försöka också när det känns svårt. Jag ska fortsätta be och studera skrifterna. Jag tänker anstränga mig att stärka mitt vittnesbörd om Frälsaren varje dag. Och jag ska fortsätta sträva efter att leva som han vill att jag ska leva och lita på att hans och hans levande profeters och apostlars ord lär mig hur, och jag ska lita till den motivation som inte bara kommer från min tro på och kärlek till honom utan också från hans eviga offer och kärlek till mig.

Slutnoter

  1. Dieter F. Uchtdorf, ”Lärjungeskapets väg”, Liahona, maj 2009, s. 76.

  2. L. Whitney Clayton, ”Välj att tro”, Liahona, maj 2015, s. 38.

  3. Jeffrey R. Holland, ”Jag tror”, Liahona, maj 2013, s. 93, 94: kursivering i originalet.

  4. Rosemary M. Wixom, ”Återvänd till tron”, Liahona, maj 2015, s. 94.

  5. Thomas S. Monson, “Kraften i Mormons bok”, Liahona, maj 2017, s. 87.

  6. Rosemary M. Wixom, ”Återvänd till tron”, s. 95.

  7. Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 95.

  8. Dieter F. Uchtdorf, ”Kom och förena er med oss”, Liahona, nov. 2013, s. 24.

  9. Dieter F. Uchtdorf, ”Det personliga vittnesbördets kraft”, Liahona, nov. 2006, s. 37.