2018
Att lära på Herrens sätt
Oktober 2018


Att lära på Herrens sätt

Från ett tal under ett seminarium för nya missionspresidenter den 25 juni 2014.

Ett viktigt ändamål i alla Herrens mönster för lärande är att inbjuda den Helige Anden att vara lärare.

Bild
two girls talking

För att Herren ska kunna påskynda sitt verk måste vi medvetet lära, förändra oss och sträva framåt med tro på Frälsaren.

Ett mönster för allt

I en uppenbarelse till profeten Joseph Smith i juni 1831 förkunnade Herren: ”Jag [skall] ge er ett mönster för allt så att ni inte blir bedragna, ty Satan är lös i landet, och han går ut och bedrar nationerna” (L&F 52:14).

Intressant nog gav Herren oss ”ett mönster”, inte ”mönstret” för allt. Jag tror inte att Herren med orden ”ett mönster för allt” menar att han bara har ett enda mönster som ska användas i alla situationer. I stället består Herrens sätt av flera olika mönster som kan användas för att uppnå olika andliga ändamål.

Vårt slutliga mål i allt lärande bör vara att fastställa och använda det eller de mönster som bäst uppfyller våra behov och uppnår de önskade resultaten i lärandet.

Den Helige Anden är läraren

Den Helige anden är den tredje medlemmen av gudomen och en uppenbarare, en lärare, en hjälpare, en heliggörare, och han påminner oss om allt (se Joh. 14:16–17, 26; 3 Ne. 27:20). Äldste James E. Talmage (1862–1933) i de tolv apostlarnas kvorum förklarade: ”Den Helige Andens ämbete och hans verksamhet bland människorna framställes i skriften. Han är en lärare sänd från Fadern, och för dem som är berättigade till hans undervisning uppenbarar han allt som är nödvändigt för själens utveckling.”1 Ett viktigt ändamål i alla Herrens mönster för lärande och undervisning är att inbjuda den Helige Anden att vara läraren.

Bild
young woman reading Preach My Gospel

Den som utövar sin fria vilja och handlar i enlighet med sanna principer öppnar sitt hjärta för den Helige Anden och inbjuder hans undervisning, kraftfulla vittnesbörd och bekräftande vittne. Att lära med och genom tro kräver andlig, mental och fysisk ansträngning och inte bara ett passivt mottagande. Genom uppriktiga och ständiga trosinspirerade handlingar visar vi vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus att vi är villiga att lära och ta emot undervisning från den Helige Anden.

Tänk på hur missionärer hjälper undersökare att lära sig genom tro. Att ingå och hålla andliga åtaganden, till exempel att studera och be om Mormons bok, hålla buden och gå på kyrkans möten, kräver att undersökaren utövar tro och handlar. Den här principen gäller alla medlemmar, även föräldrar, lärare och ledare.

Undervisning, uppmaningar och förklaringar, hur viktiga de än må vara, kan aldrig ge en undersökare, ett barn, en elev eller en medlem ett vittnesbörd om att det återställda evangeliet är sant. Det är endast när deras tro leder till handling och öppnar vägen till hjärtat som den Helige Anden kan vittna och bekräfta. Det är uppenbart att missionärer, föräldrar, lärare och ledare måste lära sig undervisa genom Andens kraft. Men lika viktigt är ansvaret som de har att hjälpa andra att själva lära sig genom tro.

Det lärande som jag beskriver innebär långt mer än enbart kognitiv insikt och att kunna kvarhålla och minnas information. Det slags lärande som jag talar om får oss att vakna för Gud (se Alma 5:7), lägga av den naturliga människan (se Mosiah 3:19), förändra våra hjärtan (se Mosiah 5:2) och att bli omvända till Herren och aldrig avfalla (se Alma 23:6). Att lära genom tro fordrar både hjärtat och ett villigt sinne (se L&F 64:34) och är resultatet av att den Helige Anden bär Guds ords kraft både till och in i hjärtat. Lärande genom tro kan inte överföras från lärare till elev, från missionär till undersökare genom föreläsning, uppvisning eller experiment. I stället måste eleven utöva tro och handla för att själv få kunskapen.

Ett mönster för lärande och undervisning

1. Förbered dig för att lära. Om du är med på en söndagsskolelektion och lyssnar när din lärare presenterar ett ämne, är det bra. Men om du har arbetat och förberett dig, om du tänker på det som din lärare har uppmanat dig att läsa, begrunda och be om före lektionen, då kan Anden utgjutas rikligt, och den Helige Anden blir din lärare. Förberedelse inbjuder till uppenbarelse.

2. Bygg upp andra genom ditt deltagande. Jag vill rikta er uppmärksamhet på den här versen. ”Utse bland er en lärare, och låt inte alla vara talesmän samtidigt utan låt en tala åt gången och låt alla lyssna till hans ord, så att när alla har talat, alla kan bli uppbyggda av varandra och så att alla kan få samma förmån” (L&F 88:122).

Bild
young man teaching

Det här är ett av Herrens mäktiga mönster för lärande och undervisning. Jag vill föreslå ett annat sätt att se på den här versen: ”Utse bland er en lärare.” Vem är läraren? Den Helige Anden. Kan det vara så att om du vill att den Helige Anden ska vara läraren, att du då inte ska låta ”alla [prata] samtidigt utan [låta] en tala åt gången och [låta] alla lyssna till hans ord, så att när alla har talat, alla kan bli uppbyggda av varandra”? Den enda som kan åstadkomma den uppbyggelsen är den Helige Anden.

Att bygga upp andra genom deltagande inbjuder till uppenbarelse. För närvarande i kyrkan lär vi oss och tillämpar ännu mer andligt lyhörda, verksamma och krävande mönster för lärande och undervisning. Ska vi alltid göra det som vi alltid har gjort och få samma resultat som vi alltid har fått, eller ska vi omvända oss och lära och förändra oss och alltmer undervisa på Herrens sätt?

3. Uppmana till handling. En enkel fråga hjälper oss att uppnå det här målet. Vad ska du göra med det du har lärt dig? Att handla efter en uppenbarelse inbjuder till mer uppenbarelse.

Jag ber att vi ska hålla takten med Herrens påskyndande, att vi inte bara ska göra det vi alltid har gjort på det sätt som vi alltid har gjort det.

Jag vittnar om att Herren Jesus Kristus är verklig. Jag vittnar om att han lever. Han har uppstått. Han står i spetsen för den här kyrkan och leder dess verksamhet. Han vädjar till oss alla att hålla takten med hans påskyndande och följa mönstren han har fastställt för vår tillväxt och vårt lärande.

Slutnot

  1. Se James E. Talmage, Trosartiklarna, s. 157.