2020
Återställelsens välsignelse för dig
Februari 2020


Återställelsens välsignelse för dig

Tack vare det återställda evangeliet kan du veta vem du egentligen är och vad Gud förväntar sig att du gör.

Bild
Joseph Smith praying

Illustration Robert Barrett

I musikalen Spelman på taket beskriver huvudrollsinnehavaren Tevje en fördel med traditionerna i sitt samhälle när han säger: ”Och på grund av våra traditioner vet var och en vem han är och vad Gud förväntar sig att han ska göra.”1 Du behöver inte lita till traditioner för att få den kunskapen. Tack vare återställelsen kan du veta vem du är och vad Gud förväntar sig att du gör. Om du inte är säker än har du rätten och ansvaret att göra anspråk på den kunskapen.

Det har gått 200 år sedan den fjortonårige Joseph Smith fick den första himmelska synen som inledde återställelsen. Joseph gick ut i skogen nära sitt hem i norra New York eftersom han var bekymrad över sin själs välfärd och ville veta vilken kyrka han skulle sluta sig till. Han ville veta vem han var och vad Gud förväntade sig av honom. Han fick svaren han sökte, men han lärde sig mycket mer den dagen och under de 24 år som följde. Tack vare den återställda sanningen kan du veta varför Gud skapade dig och även få kännedom om din slutliga bestämmelse. Liksom Joseph Smith kan du få veta för egen del.

Vem är du?

Du är ett älskat barn till Gud. Han känner dig och älskar dig. Joseph fick veta det när Gud Fadern och Jesus Kristus visade sig för honom 1820. Joseph skrev: ”En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sa, medan han pekade på den andre: ’Denne är min älskade Son. Hör honom!’” (JS–H 1:17).

Gud kände Joseph. Detsamma gäller dig. Gud känner dig. Han har känt dig länge och han har älskat dig lika länge som han har känt dig. Han vet vilken gudomlig potential du har att utvecklas och bli upphöjd med honom. Det betyder att du har potential att bli som han.2

”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” framhåller den här djupa, återställda sanningen: ”Alla människor … är skapade till Guds avbild. Var och en är ett andebarn, en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar.”3 Den här sanningen kanske är uppenbar för dem som varit medlemmar i kyrkan länge. Men inte för många framstående kristna teologer som hävdar att vårt främsta syfte är att tillbe, dyrka och vörda Gud, och att Guds enda motiv för att skapa dig var så att du skulle kunna prisa, dyrka och tjäna honom.

Genom Joseph Smith uppenbarade Gud att hans verk och hans härlighet är att förhärliga dig, att åstadkomma odödlighet och evigt liv för dig.4 Gud förhärligas visserligen när han förhärligar dig, men hans mål och syfte är att skapa en miljö som hjälper dig att utvecklas. Det yttersta resultatet av ditt framåtskridande kan vara bestående glädje. Kung Benjamin lärde sitt folk: ”[Betänk] deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud. För se, de är välsignade i allt, både timligt och andligt. Och om de trofast håller ut intill änden tas de emot i himlen så att de därigenom kan vistas hos Gud i ett tillstånd av oändlig lycka” (Mosiah 2:41).

Gud har ditt bästa i åtanke. Han är god och kärleksfull. Han vet att för att du skulle kunna utvecklas behövde du komma till jorden, få en kropp och genom erfarenhet lära dig skilja mellan rätt och fel. Han vill inte att du ska vara ett barn eller en ungdom för evigt, inte heller vill han förvandla dig till ett dresserat husdjur som följer honom i blind lydnad. Nej, han vill att du ska välja att följa honom, mogna genom dina upplevelser, växa upp och bli en arvinge till allt han har.5 Detta är din gudomliga bestämmelse.

De här sanningarna är grundläggande för den återställda lära som började med den där enkla bönen som Joseph Smith bad.

Bild
girl praying

Vad förväntar sig Gud av dig?

Gud har två huvudsakliga förväntningar för dig. För det första förväntar han sig att du lär dig om och följer hans plan. För det andra förväntar han sig att du hjälper andra att lära sig och följa hans plan.

Du fick undervisning om Guds frälsningsplan i föruttillvaron och accepterade den. Det kanske inte var något lätt beslut. En tredjedel av Guds barn förkastade planen. Men du ville komma till jorden, få en kropp och använda din handlingsfrihet till att välja att följa planen. Gud visste, och du visste också, att du skulle göra misstag och begå synder under jordelivet. De här synderna skulle för evigt hindra dig från att leva i Guds närhet om du inte blev återlöst från dem. Guds plan gav dig Jesus Kristus som Återlösare. Jesus Kristus sonade dina synder och misstag för att Guds frälsningsplan skulle kunna verka för dig.6 Han betalade det yttersta priset så att han kunde ”utkräva sin rätt [av Fadern] att vara barmhärtig” mot dig (Moro. 7:27).

Guds plan gjorde det också möjligt för dig att ha handlingsfrihetens gåva, så att du kan ”skilja mellan gott och ont” (2 Ne. 2:5). Du har förmågan att fatta egna beslut. (Se L&F 58:28.) Men när du gör dåliga val eller misstag förväntar Gud sig att du använder din handlingsfrihet till att omvända dig. Omvändelse är möjlig tack vare Jesu Kristi försoning och behövs för att du ska kunna bli ren inför Gud.7

Du omvänder dig när du vänder dig till Gud och utövar tro på Jesus Kristus. Om du omvänder dig gör Jesu Kristi försoning att du blir benådad från det straff som du annars skulle få. Du visar att du har omvänt dig genom att lyda evangeliets lagar och ta emot dess förrättningar. Och när du omvänder dig blir du ren, fläckfri och helig.

Som Gud sa till Adam: ”Detta är frälsningsplanen för alla människor genom min Enföddes blod” (Mose 6:62). Med vår tro på Kristus och på vår himmelske Faders plan kan vi ”åtnjuta det eviga livets ord i den här världen och evigt liv i den kommande världen, ja, odödlig härlighet” (Mose 6:59).

Det andra viktiga som Gud förväntar sig av dig är att du hjälper andra att lära sig om hans plan och hjälper dem att följa den. När du väl förstår att Gud och hans Son Jesus Kristus älskar dig, får du en naturlig önskan att dela med dig av den sanningen till andra. Vårt spridande av Jesu Kristi evangelium kallas också ”Israels insamling”. President Russell M. Nelson har sagt:

”Mina kära, utomordentliga ungdomar, ni sändes till jorden vid just denna tid, den viktigaste tiden i världens historia, för att hjälpa till att samla in Israel. Det händer ingenting på jorden just nu som är viktigare än det. Det finns ingenting som betyder mer. Absolut ingenting.

Den här insamlingen borde betyda allt för er. Det här är det uppdrag ni sändes till jorden att utföra.”8

Den här förbundsplikten ger dig glädje9 och bidrar till din frälsning.10

Tack vare att Jesu Kristi evangelium återställdes till jorden kan du veta vem du är och vad Gud förväntar sig av dig. Vi firar återställelsen, som inleddes i skogen nära familjen Smiths gård i norra New York för 200 år sedan, på grund av hur omfattande och betydelsefull den är för dig. Josephs uppriktiga bön startade en flodvåg av uppenbarelse som fortsätter än i dag genom hans apostlar och profeter. Jesus Kristus leder sin kyrka och sitt verk på jorden så att du kan nå din gudomliga potential att leva igen hos din himmelske Fader.

Slutnoter

  1. Se Joseph Stein, Jerry Bock, Sheldon Harnick, Fiddler on the Roof (1964), s. 3.

  2. ”Gud själv, som befann sig mitt ibland andar och härlighet, insåg det lämpliga i att instifta lagar, då han var intelligentare, varigenom återstoden kunde ha tillfälle att gå framåt liksom han själv … så att vi kan bli upphöjda med honom” (se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 208).

  3. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, maj 2017, s. 145.

  4. Se Mose 1:39.

  5. Se Dale G. Renlund, ”Välj i dag”, Liahona, nov. 2018, s. 104.

  6. Se Jes. 53:3–12. Tio gånger nämner Jesaja Kristi ställföreträdande lidande för synd.

  7. Gud sa: ”[Du] måste omvända [dig], annars kan [du] på intet sätt ärva Guds rike, för intet orent kan vistas där.” Så du ”måste … födas på nytt in i himmelriket av vatten och av Anden och bli [renad] genom blod, ja, [Guds] Enföddes blod, så att [du] kan bli [heliggjord] från all synd” (Mose 6:57, 59).

  8. Russell M. Nelson, ”Israels hopp” (världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018), HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  9. Se L&F 18:15–16.

  10. Se L&F 4:2, 4; 31:5; 36:1; 60:7; 62:3 och 84:61.