2020
Bibelns kvinnor
Oktober 2020


Bibelns kvinnor

Liahonas lokalredaktion fick ett tips om en blogg som på ett levande och insiktsfullt sätt beskriver Bibelns kvinnor. Det märks att Angelica Ahlin har lagt ner ett stort arbete på sina porträtt. Angelica lyckas med en fin mix av akademiska kunskaper och andliga perspektiv. Hon hjälper oss också att hitta paralleller till våra liv i dag. Detta är en blogg att dela med sig av till troende vänner både i och utanför vår kyrka.

Till familjens skriftstund valde jag att läsa Angelicas text om Selofhads döttrar som sökte upp Mose för att belysa ett problem i lagstiftningen (se 4 Mos. 27). Vi fick en fin diskussion i familjen om när det är befogat att göra sin röst hörd och när det är bäst att hålla tillbaka klagomål och åsikter.

Angelica tillhör Borås församling i Göteborgs stav. Hon och hennes man har fem barn tillsammans och hon har valt att vara hemma med barnen på heltid. För tillfället jobbar hon deltid som översättare, framför allt för kyrkan. Angelica har examen i engelska och psykologi och man märker att hon älskar att läsa.

Intresset för kvinnorna i skrifterna började på allvar för sex år sedan då hon snubblade över en bok av Harriet Beecher Stowe som anses vara den första boken om enbart kvinnor i Bibeln. Därefter började hon att köpa in och läsa en mängd böcker i ämnet.

Hon insåg snabbt att för att för att kunna få ut mer av sina studier av kvinnorna i Bibeln måste hon veta mer om den tiden, kulturen, språket, lagarna, med mera. Så hon breddade sig och började läsa böcker om dessa saker, liksom stycken från Talmud, Koranen, de apokryfiska böckerna, Dödahavsrullarna och så vidare. Det blev till en ganska tidsslukande men mycket givande hobby.

Angelica menar att det finns så mycket kraft att hämta från Bibelns fantastiska kvinnor! Deras rättfärdighet, styrka, mod, osjälviskhet och tro är verkligen en källa till inspiration och hon vill att alla ska få möjlighet att lära sig mer om dem, och i förlängningen lära sig mer om Jesus Kristus och om att leva efter evangeliet. 

Det är dags för kvinnorna i Bibeln att kliva fram i rampljuset.

Du kan läsa bloggen här: bibelnskvinnor.se