2021
Vi kan alla finna glädje i våra personliga fängelser
Februari 2021


Endast digitalt

Vi kan alla finna glädje i våra personliga fängelser

Tack vare Kristus kan våra mörkaste stunder vara de lyckligaste kapitlen i vår berättelse.

Bild
kvinna vid fönster

”Jag har lärt mig att vara nöjd med det jag har” (Fil. 4:11). Det här är Paulus ord i ett brev till folket i Filippi. Men att vara nöjd, oavsett var vi är eller vad vi går igenom är lättare sagt än gjort.

Det är särskilt förvånande att Paulus, av alla människor, kunde vara nöjd i det tillstånd han befann sig i. Han skrev de här orden medan han satt bunden i fängelse – och det var inte ett sådant fängelse som vi tänker på i dag. I dag har fängelser vanligtvis rum av cementblock med en toalett, mat och rena kläder samt möjligheten att arbeta och umgås med andra, åtminstone i viss mån. Men Paulus satt i ett fängelse som historiker beskriver som ”3,6 meter djupt ner i marken” och ”motbjudande och avskyvärt på grund av smuts, mörker och stank”. Det här rummet, som var 2 meter högt, 9 meter långt och 7 meter brett, var en plats där ”fångar som hade dömts till döden, antingen genom strypning eller genom svält, sattes”.1

Det var där Paulus var.

Och ändå, på något sätt, på den här fruktansvärda platsen, skrev han det som många kristna kallar den lyckligaste boken i Bibeln. Han uttryckte tacksamhet (se Fil. 1:3), hopp (se Fil. 1:20) och förtröstan på Herren (se Fil. 2:19). Bara i det här brevet talar han över 15 gånger om glädje och om att glädja sig.

Till skillnad från Paulus tillbringar de flesta av oss inte våra dagar inlåsta inom fängelsemurar. Men många av oss kan vara låsta i ett fängelseliknande sinnestillstånd – fångade i en prövning som blir allt mer stressande. Våra fängelser kan vara ett förlorat jobb, en närståendes död, ensamhet, rädsla, ekonomisk turbulens, missbruk, sårade känslor eller ångest. När vi känner oss låsta i våra egna fängelser, fyller vi då, liksom Paulus, våra hjärtan och vårt tal med tacksamhet, hopp, tro, tillit och glädje? Kan vi se tillbaka på vår tid i fängelset och se den som de lyckligaste kapitlen i våra liv? Hur är det ens möjligt?

Det blir möjligt när vi tror på det Paulus trodde när han sa: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft” (Fil. 4:13). Det är genom Jesus Kristus vi kan vara så fyllda av glädje, även i våra mörkaste stunder, ”oavsett vilket tillstånd jag befinner mig i” (se KJV Phil. 4:11).

Paulus vädjade till folket i Filippi: ”Bekymra er inte för något” – med andra ord, var inte oroliga för något, ”utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse” (Fil. 4:6). Paulus fortsatte: ”Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus” (Fil. 4:7). När vi är i våra fängelser och ber med all vår kraft, och tackar vår himmelske Fader för allt han har gjort, kan vi verkligen vara förvissade om att allt kommer att bli bra tack vare Jesus Kristus.

Kom bara ihåg att det var på grund av Kristus som Paulus, när han satt i fängelse, skrev den lyckligaste boken i Bibeln. Våra egna fängelser kan också vara våra lyckligaste kapitel. President Russell M. Nelson lärde: ”När fokus i vårt liv är på Guds frälsningsplan … samt på Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet.”2 Vi kan vara lyckliga och bli styrkta genom Jesus Kristus, oavsett i vilket tillstånd vi befinner oss.

Slutnoter

  1. ”Roman Prisons”, UNRV, hämtades 6 juli 2020, unrv.com/government/roman-prisons.php.

  2. Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82.