2022
Vad innebär det att vara ett förbundsfolk?
2022 februari


Endast digitalt

Vad innebär det att vara ett förbundsfolk?

Att förstå våra välsignelser och ansvar som förbundsmedlemmar i kyrkan kan hjälpa oss få större mening i livet.

Bild
en man blir döpt i en sjö

Foto: Emily Walton

Låt oss inse det: brutna löften gör ont. Många av oss har upplevt den sorg som kommer av en sådan situation. Men tack och lov kan vi, även när löften på jorden bryts, komma ihåg att eviga löften aldrig kommer att brytas.

När vi sluter förbund med vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan vi med absolut visshet veta att de alltid håller sina löften när vi är lydiga (se Läran och förbunden 82:10). Naturligtvis är det upp till oss och våra villiga hjärtan att hålla de förbund som uppfyller deras utlovade välsignelser.

Men vilka välsignelser kommer av att ingå och hålla förbund? Och vilka ansvar har vi som förbundsmedlemmar i kyrkan? Låt oss gå igenom några principer.

Välsignelserna av att hålla förbund

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är vi kända som vår himmelske Faders förbundsfolk (se 1 Nephi 14:14).

När vi ingår och håller heliga förbund med honom i dopet och i templet har vi blivit lovade välsignelserna som hör samman med det förbund som Jehova slöt i forna tider med Abraham (se 1 Moseboken 17:4–8; Abraham 2:10–11; Bible Dictionary, ”Abraham, covenant of”). Två av de här välsignelserna är prästadömet och evig avkomma. Som kyrkans förbundsmedlemmar kan vi också ta emot

  • den Helige Anden som vår ständige ledsagare,

  • möjligheten att bo hos vår himmelske Fader igen,

  • välsignelsen att beseglas till våra familjer för evigt,

  • upphöjelse genom Frälsaren och hans försoning, och

  • ”allt vad [Fadern] har” (Läran och förbunden 84:38; se även vers 33–34).

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum nämnde ett särskilt kraftfullt löfte om förbund: ”De förbund som Gud erbjuder sina barn gör mer än vägleder oss. De binder oss till honom, och när vi är bundna till honom kan vi övervinna allt.”1

Vi kan övervinna allt genom att hålla förbunden.

Vilken mäktig sanning!

Vårt ansvar när vi håller förbund

Men att hålla våra förbund handlar inte bara om att ta emot välsignelser för egen del. Det medför också ett ansvar att hjälpa andra ta emot dessa välsignelser. Vår himmelske Fader har gett oss ansvaret, makten och myndigheten att utföra det arbete han har för oss – att föra alla hans barn till sanningen i Jesu Kristi evangelium. Som förbundsfolk har vi alla möjlighet och kraft att främja vår himmelske Faders verk och härlighet genom att delta i frälsningens och upphöjelsens verk på följande sätt:

  • ”Leva enligt Jesu Kristi evangelium.

  • Ta hand om behövande.

  • Inbjuda alla att ta emot evangeliet.

  • Förena familjer för evigheten.”2

Som Guds förbundsfolk överöses vi med oändliga välsignelser. Låt oss göra vår del för att dela de här välsignelserna med dem som ännu inte känner till sanningen. Att uppleva vad det kan göra för våra liv när vi ingår och håller heliga förbund med vår himmelske Fader och Jesus Kristus är verkligen glädjefyllt.

Det här är vad heliga runt om i världen säger om vad det betyder för dem att vara ett förbundsfolk.

Glädje, frid och en känsla av egenvärde

Att ingå och hålla mina förbund har hjälpt mig förstå mitt sanna värde som ett Guds barn. När jag är sann och trofast mot mina förbund så ser jag att Herren ger mig stora välsignelser. Jag har känt min himmelske Faders kärlek mer än någonsin genom att ingå förbund i templet. Och trots kaoset omkring mig i världen kan jag alltid känna hans närvaro. Jag vet att jag kan lita på att min himmelske Fader upprätthåller sina löften. Att vara en del av ett förbundsfolk hjälper mig veta att trots svårigheterna och utmaningarna jag går igenom under jordelivet så kan jag alltid uppleva glädje och frid på min väg tillbaka till honom.

Shalini Chand, Naitasiri, Fiji

Ett uttryck för lojalitet

Att vara en del av ett förbundsfolk innebär för mig att ha kunskap som världen inte kan ge mig. Genom den här kunskapen från min himmelske Fader kan jag förbättra mitt liv så att jag kan bli som han och leva ett glädjefyllt liv, fokuserat på evangeliet. Genom att ingå och hålla förbund med Gud kan jag visa honom min lojalitet, tro och tillit till honom. När jag gör det får jag följaktligen de välsignelser som Gud lovar mig.

Att hålla mina förbund och följa evangeliets bud påverkar mitt liv på ett positivt sätt. Även under svåra tider hjälper trofasthet mot mina förbund mig att veta att jag kan känna igen Guds hand i mitt liv, att han besvarar mina böner och att jag kan ta emot och känna igen de välsignelser han ger mig.

Salvo Patamia, Lombardiet, Italien

Uppleva evangeliets fullhet

Vår himmelske Fader vet att vi inte är fullkomliga. Men oavsett var vi befinner oss på vår resa som Jesu Kristi lärjungar kan vi, när vi strävar efter att ingå och hålla heliga förbund, uppleva Jesu Kristi evangeliums fullhet och den glädje och de ofattbara välsignelser som utlovas oss, precis som de ovannämnda trofasta heliga.

Som president Russell M. Nelson har uppmanat och lovat oss: ”Stanna kvar på förbundsstigen. Din beslutsamhet att följa Frälsaren genom att ingå förbund med honom och sedan hålla dessa förbund öppnar dörren för varje andlig välsignelse och förmån som är tillgänglig för män, kvinnor och barn överallt.”3

Slutnoter

  1. Se D. Todd Christofferson, ”Varför förbundsstigen?” Liahona, maj 2021, s. 118.

  2. Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 1.2, JesuKristiKyrka.org.

  3. Russell M. Nelson, ”När vi går framåt tillsammans”, Liahona, april 2018, s. 7.