2022
Ons tot God en onze familie wenden
Maart 2022


‘Ons tot God en onze familie wenden’, Liahona, maart 2022.

Voor ouders

Ons tot God en onze familie wenden

Afbeelding
gezin maakt wandeltocht

Foto, Getty Images

Beste ouders,

We kunnen de beproevingen en moeilijke tijden in ons leven met Gods hulp doorstaan. Met behulp van deze uitgave leert u uw kinderen hoe de Heer ons net als de mensen in het Oude Testament kan bevrijden. U kunt ook de onderstaande ideeën gebruiken om te bespreken hoe we onenigheid in ons gezin kunnen bijleggen.

Evangeliebesprekingen

Tegenspoed en ellende

Lees op pagina 6 het artikel van ouderling Christofferson over tegenspoed. Hoe kunnen we er, met de hulp van onze hemelse Vader, voor zorgen dat tegenspoed ons loutert, zodat we er niet onder bezwijken? Hoe kunnen we mensen helpen die met tegenspoed te maken hebben?

Volharden door beproevingen heen

Lees op pagina 44 het artikel van ouderling Johnson over Jozef in Egypte. Laat uw kinderen het verhaal met kostuums en attributen uitbeelden. Bespreek vervolgens hoe God in goede en slechte tijden bij Jozef was, zoals ouderling Johnson opmerkt. Hebt u Gods hand in uw leven gezien toen u het moeilijk had?

Conflicten oplossen

Lees het artikel over conflicten oplossen op pagina 26. Hoe kunnen we met behulp van verhalen uit de Schriften conflicten in onze eigen familie oplossen? Wat kunnen wij doen om een betere vredestichter te worden?

Hulp Kom dan en volg Mij

Zie pagina 48 voor een overzicht van overeenkomsten tussen Jozef van Egypte en Jezus Christus om uw wekelijkse studie van Kom dan en volg Mij deze maand kracht bij te zetten.

Gezinsplezier Kom dan en volg Mij

Emotiekleuren

Exodus 3:7

De Heer vertelde Mozes dat Hij de ellende van de Israëlieten had gezien, hun gebeden had gehoord en van hun verdriet op de hoogte was (zie Exodus 3:7).

  1. Wijs iedere persoon een emotie toe op basis van de kleur die hij of zij het meeste draagt:

    • Geel = blij

    • Blauw = bedroefd

    • Rood = boos

    • Groen = kalm

    • Oranje = bang

    • Overig = verward of verbaasd

  2. Iedereen vertelt iets over een keer dat hij of zij die emotie heeft gevoeld.

  3. Kunnen we aan hun uiterlijk of kleding zien hoe mensen zich voelen?

  4. Wie ziet al onze emoties, ook onze ellende en ons verdriet, zelfs als anderen dat misschien niet opmerken?

  5. Zoek Schriftteksten op die aangeven dat Jezus Christus ons kent en begrijpt.

Bespreking: Welke beproevingen hebben we zoal doorgemaakt? Hoe weten we dat de Heer begreep wat we toen doormaakten?

Op zegeningen wachten

Genesis 6–11; Mozes 8

Genesis en Exodus bevatten veel beloften van de Heer, en ook verhalen van mensen die geduldig op de vervulling van die beloften wachten. Jakob wacht op de vervulling van de zegen dat uit hem een groot volk zou voortkomen. Jozef wacht tot de Heer hem uit de gevangenis bevrijdt. De Israëlieten wachten op hun bevrijding uit de overheersing door de Egyptenaren.

  1. Kies één persoon als leider en laat de rest aan de andere kant van de kamer gaan staan.

  2. Als de leider een hand opsteekt, zet iedereen stappen naar hem of haar toe. Als de leider de hand omlaag doet, stopt iedereen. Als iemand stappen zet wanneer de hand van de leider omlaag is, begint die persoon weer achterin de kamer.

  3. Wie het eerste bij de leider is, mag in de volgende ronde de leider zijn.

Bespreking: Lees samen Mormon 8:22. Let dit jaar bij het lezen van Genesis en de daaropvolgende boeken van het Oude Testament speciaal op alle beloften van de Heer en de vervulling daarvan. Waarom is het belangrijk dat we beloften van de Heer in ons eigen leven herkennen en op de Heer vertrouwen terwijl we op de vervulling van die beloften wachten?