2022
Twee waarheden waardoor we beproevingen met geloof en optimisme kunnen doorstaan
Maart 2022


Digitaal thema-artikel

Twee waarheden waardoor we beproevingen met geloof en optimisme kunnen doorstaan

Uit een toespraak gehouden tijdens de Brigham Young University Women’s Conference, 29 april 2021. Ga voor de hele toespraak naar ChurchofJesusChrist.org/study/adults/women/byu-womens-conference.

Deze twee waarheden – dat beproevingen deel uitmaken van Gods plan en dat God zijn Zoon gezonden heeft om ons te helpen – zijn zo fundamenteel voor ons geloof dat we de invloed ervan makkelijk kunnen onderschatten.

Afbeelding
Jezus geneest een man

Ik weet niet met welke lasten en beproevingen u allemaal te maken krijgt, maar ik weet dat u ze hebt! Ze zijn een essentieel onderdeel van dit sterfelijk bestaan.

Sommige beproevingen zijn bekend bij de mensen om ons heen. Andere zijn alleen de Heer bekend. Ik bid dat Hij uw ziel met vrede zal vervullen en u zal dienen zoals alleen Hij dat kan, terwijl we twee fundamentele beginselen onder de loep nemen. Hoe grondiger we deze twee fundamentele waarheden begrijpen en geloven, hoe beter we met onze aardse beproevingen kunnen omgaan.

Beginsel 1: het plan van onze hemelse Vader voor dit sterfelijk leven omvat beproevingen, moeilijkheden, ziekte en tegenstand. Ze maken deel uit van het plan voor onze persoonlijke geestelijke groei.

In de Parel van grote waarde staat een doel van onze tijd op aarde: ‘Wij zullen hen hiermee beproeven om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebieden’ (Abraham 3:25; cursivering toegevoegd). De zinsnede ‘wij zullen hen beproeven’ impliceert een ‘test’ of ‘verificatie’ van wie we werkelijk zijn. Dit leven is dus een test. Dat is een belangrijk onderdeel van het plan.

En die test zou niet veel voorstellen zonder moeilijkheden of een of andere vorm van tegenstand. In ons voorsterfelijk leven aanvaardden we het plan van onze Vader voor het sterfelijk leven. We beseften dat we beproefd zouden worden. We beseften dat er ‘tegenstelling in alle dingen’ zou zijn (2 Nephi 2:11).

We hebben momenteel allemaal met die tegenstand te maken. We hoeven niet verrast te zijn. Onze moeilijkheden kunnen ons voornemen om het verbondspad getrouw te bewandelen, sterken. Wat heeft onze Vader een prachtig plan ontworpen – een aardse ervaring, op maat gemaakt voor de groei en ontwikkeling van zijn kinderen.

Beginsel 2: Jezus Christus heeft door zijn zoenoffer ten behoeve van ons elke beproeving, elke moeilijkheid, elke ziekte en elke smart die wij ooit meemaken, gevoeld en overwonnen. Hij heeft de wereld overwonnen. Hij zal met ons wandelen. Wij staan er niet alleen voor.

Onze hemelse Vader is op de hoogte van onze beproevingen en verleidingen, en Hij laat ons daarbij niet in de steek. Onze hemelse Vader heeft zijn Zoon, Jezus Christus, gestuurd om ons te helpen (zie Alma 7:11–13). De Heiland wilde niet dat we onze beproevingen alleen doorstaan. Hij heeft ‘de wijnpers alleen getreden’ (Leer en Verbonden 133:50), zodat wij dat niet hoeven te doen. Wat we ook meemaken, onze hemelse Vader en Jezus Christus zullen ons schragen en steunen als we ons tot Hen wenden. We kunnen de moeilijkheden, beproevingen en smarten van dit sterfelijk leven glorierijk overwinnen.

De kracht van deze waarheden

Deze twee waarheden – dat beproevingen deel uitmaken van Gods plan en dat God zijn Zoon gezonden heeft om ons te helpen – zijn zo fundamenteel voor ons geloof dat we de invloed ervan makkelijk kunnen onderschatten. Maar bedenk hoe deze waarheden onze gedachten en gevoelens over tegenspoed kunnen beïnvloeden. Omdat we het doel van Gods plan begrijpen, weten we dat onze tegenspoed geen teken is dat we falen of dat het plan faalt. Het betekent juist dat we vooruitgang maken. En omdat we de reikwijdte van de verzoening van Jezus Christus begrijpen, weten we dat we onze beproevingen nooit alleen hoeven te doorstaan. De Heiland begrijpt zelfs onze intiemste en persoonlijkste worstelingen, en Hij weet precies hoe Hij ons moet helpen om er doorheen te komen.

Alle dingen zullen voor uw welzijn samenwerken

Ik kan misschien illustreren hoe begrip van het plan van de Vader en de goddelijke zending van de Heiland ons in staat stelt om de moeilijkheden van het leven onder ogen te zien.

In de zomer van 2020 kreeg ik pijn in mijn linkerschouder en ik wist niet waarom. De pijn ging niet weg, dus uiteindelijk bezocht ik eind oktober een arts. Hij keek naar een röntgenfoto en stelde een CT-scan voor. De volgende avond belde de arts me thuis op – doorgaans geen goed teken – en zei dat de CT-scan metastasen in mijn schouder had aangetoond. Met andere woorden, hij zei dat ik kanker had. Hij zei ook dat het leek of de kwaal vanaf een andere plek in mijn lichaam in mijn schouder terecht was gekomen.

Ik stond op, liep naar de andere kamer en zei tegen Anne Marie dat ik kanker had. Die avond veranderde ons leven. Alles leek op zijn kop te staan.

Ik nam contact op met mijn vader en vroeg of hij me een zegen wilde geven. Hij is 95 jaar. We kwamen als familie bij mijn ouders bij elkaar. Al onze kinderen waren er. Het was een wonder dat ze allemaal in de stad waren. We zorgden ervoor dat we een mondmasker droegen, behalve op deze foto.

Afbeelding
foto van de familie Pace

Foto, Busath Photography

Ik had gehoopt dat mijn vader in de zegen tot het punt zou komen dat hij gebood dat de kanker zou verdwijnen. Maar dat was niet de zegen die hij gaf. Hij zegende me dat de kanker zou worden gevonden, dat er een behandelingstraject zou komen dat ik zou volgen en dat ik zou genezen.

Zodra mijn zoons en hij de handen van mijn hoofd terugtrokken, kreeg ik een vredig gevoel. Ik wist dat dit vredige gevoel door de invloed van de Heilige Geest kwam.

De daaropvolgende maand verkeerde ik medisch gezien behoorlijk in onzekerheid. Ik wist dat ik kanker in mijn schouder had en op minstens één andere plek in mijn lichaam. Ik wist niet wat voor vorm van kanker het was of hoezeer die uitgezaaid was. Ik wist eigenlijk helemaal niet veel.

Maar dit wist ik wel: mijn vader, bijgestaan door mijn vier zoons, had mij met het gezag van het Melchizedeks priesterschap een zegen gegeven. Ik geloofde sterk in de kracht van die zegen. Ik geloofde ook dat de zegen in overeenstemming met de wil van de Heer was.

In de loop van de maand november gingen de medische onderzoeken door. Terwijl we op de resultaten wachtten, praatten Anne Marie en ik veel over de toekomst en ons geloof in het plan van onze hemelse Vader. We bespraken de mogelijkheid dat mijn verblijf op aarde misschien wat korter zou zijn dan verwacht. Maar aan welke kant van de sluier ik me ook zou bevinden, het veranderde onze liefde voor elkaar, ons huwelijk of ons gezin niet. Het veranderde onze dankbaarheid voor onze hemelse Vader voor de gave van zijn Zoon, Jezus Christus, en voor de zegeningen van deelname aan dit geweldige ervaring in de sterfelijkheid niet.

In onze gebeden als echtpaar baden we dat mijn leven gespaard mocht blijven. Maar als het plan was dat ik op dat moment naar huis zou worden geroepen, zouden we dat ook accepteren. Ik bad ook dat ik mocht inzien wat de Heer wilde dat ik van deze ervaring zou leren. Ik herinnerde me dat ouderling Neal A. Maxwell (1926–2004) van het Quorum der Twaalf Apostelen ooit zei dat de Heer hem kanker gaf zodat hij de mensen met authenticiteit kon onderwijzen.1 Daar denk ik nog steeds over na.

Terwijl we op de diagnose wachtten, voelde ik me nog altijd rustig. Ik was erg dankbaar voor de zegen van mijn vader. In geestelijk opzicht had hij toch het punt bereikt dat hij me genas. Hij genas me geestelijk.

Tijdens dit alles voelde ik het geloof en de gebeden van vrienden, familieleden en dierbaren. Het is bijzonder te beseffen dat je kinderen, hun huwelijkspartners en je kleinkinderen met groot geloof voor je bidden. De zendelingen en de heiligen met wie we in het zendingsgebied Barcelona (Spanje) hadden gediend, oefenen ook hun geloof en baden voor mij. Welke zegen kan groter zijn? Die gelovige gebeden en steun van zovelen hebben een gigantische tsunami van liefde opgeleverd die mij heeft overstelpt.

Eindelijk kwam de diagnose. Ik heb kanker in mijn rechternier, die naar mijn linkerschouder is uitgezaaid. De kanker zat al ongeveer een jaar in mijn schouder en dus nog langer in mijn nier. Om de een of andere reden is er geen kanker in mijn hersenen of longen geconstateerd. De Heer is zeer barmhartig. Er is een behandelingstraject dat ik volg, en ik vertrouw erop dat ik over een jaar of zo genezen ben. ‘En zo niet’ (Daniël 3:18), dan ben ik bereid de wil van de Heer voor mij te aanvaarden.

Ik ben niet de enige met gezondheidsproblemen, zorgen of verdriet van allerlei aard. Net als u heb ik geloof in de Heer Jezus Christus. Net als u heb ik geloof in het plan van onze hemelse Vader. Net als u geloof ik: ‘Alle dingen zullen voor uw welzijn samenwerken, indien u oprecht wandelt en het verbond in gedachten houdt waarmee u zich onderling verbonden hebt’ (Leer en Verbonden 90:24).

Ons geloof neemt onze beproevingen niet altijd weg. Maar het geeft ons de kracht en het perspectief om die beproevingen met succes te doorstaan.

Het voorbeeld van de Heiland: ‘Niet Mijn wil, maar de Uwe’

Onze Heiland, die in alle dingen ons voorbeeld is, heeft ons geleerd hoe we tegenspoed trouw kunnen doorstaan. Het meest aangrijpend is zijn ervaring in Gethsémané:

‘En Hij verwijderde Zich van hen ongeveer een steenworp afstand, knielde neer en bad:

‘Vader, als U het wilt, neem deze drinkbeker van Mij weg; maar laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden.

‘En aan Hem verscheen een engel uit de hemel, die Hem versterkte’ (Lukas 22:41–43; cursivering toegevoegd).

De Vader nam deze lijdensbeker niet weg, maar liet ook zijn geliefde Zoon niet in de steek. Hij zond een engel om Hem te sterken, en met die kracht was de Heiland in staat om de oneindige verzoening te volbrengen.

Evenzo neemt de Vader de last niet altijd weg als wij met moeilijkheden te maken krijgen. Maar als we ons aan zijn wil onderwerpen, mogeen we erop rekenen dat Hij ons sterk genoeg maakt om met die moeilijkheid om te gaan.

Vrede in Christus

Ik getuig van Jezus Christus, de ware bron van blijvende vrede (zie Johannes 16:33). Omdat Hij de wereld heeft overwonnen, geeft Hij ons de kracht om elke beproeving te doorstaan waarvoor de wereld ons kan plaatsen. Hij biedt een eeuwig perspectief door zijn herstelde evangelie en troost door de invloed van de Heilige Geest. Ja, het evangelie van Jezus Christus is het antwoord op elke kwestie waar we in het leven mee te maken krijgen.

‘Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u’, zei de Heiland. ‘Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden’ (Johannes 14:27).

Noot

  1. Zie Bruce C. Hafen, A Disciple’s Life: The Biography of Neal A. Maxwell (2002), 562.