2022
Zoek je Christus elke dag?
Maart 2022


‘Zoek je Christus elke dag?’, Liahona, maart 2022.

Jongvolwassenen

Zoek je Christus elke dag?

Door mijn ervaring in de tempel besefte ik dat ik Christus elke dag moet zoeken.

De auteur woont in Guatemala.

Afbeelding
een jongvolwassen man leest de Schriften bij een open raam

Toen ik nog klein was, zat ik vol vragen. Spreekt de Heilige Geest wel? Als ik naar de hemel ga, zie ik God dan?

Nu ik wat ouder ben, kan ik terugkijken en zien dat mijn hemelse Vader me altijd leidde. Hij toonde me ook bewijzen dat Hij bestond, maar ik heb zijn hand niet altijd kunnen herkennen. Ik ben gezegend dat ik in een gezin met het herstelde evangelie van Jezus Christus ben opgegroeid, maar ik heb lang op een geleend getuigenis geteerd. Ik vond het moeilijk te geloven dat God echt bestond.

Op een dag, toen ik een jaar of 15 was, kondigde mijn bisschop een wijktempelreis aan. Ik was al gewend om met ons gezin naar de tempel te gaan, dus ik vond deze trip niet echt bijzonder. Ik voelde eigenlijk toch nooit veel en begreep het belang van de verbonden en verordeningen in de tempel niet.

Op die bewuste dag ging ik de tempel in en trok ik mijn witte dooppak aan. Toen ik langs een spiegel liep, ving ik een glimp op van mezelf, in het wit gekleed, met een glimlach op mijn gezicht. Terwijl ik op de andere wijkleden wachtte, was ik onder de indruk. Ik stond stil bij de schoonheid van de doopvont en de schilderijen, toen ik plotseling de Geest zachtjes mijn hart voelde raken.

Ik zal de woorden die in me opkwamen nooit vergeten: ‘Orson, dit is het huis des Heren. Hij houdt van je. Hij wil dat je anders gaat leven en er beetje bij beetje aan werkt om een beter mens te worden.’

Ik voelde heel veel liefde in die woorden, maar werd opeens door schuldgevoelens overmand. Ik had de tempel tot nu toe niet serieus genomen. Ik vroeg mijn hemelse Vader dan ook in stil gebed om vergeving.

Ik wist dat Hij mijn gebed hoorde, want ik voelde me heel kalm vanbinnen.

Die dag is mijn geloof verdiept en kreeg ik het echte getuigenis van het evangelie waar ik naar verlangde. Die dag kon ik met net zoveel overtuiging als die twee discipelen van Johannes zeggen: ‘Ik heb de Messias gevonden’ (zie Johannes 1:41).

Eenvoudige manieren om contact te zoeken

Sinds die ervaring probeer ik de invloed van mijn hemelse Vader beter te herkennen door Jezus Christus elke dag te zoeken. Hoewel de wereld het soms moeilijk maakt om de stem van de Heiland te horen, weet ik nu dat Hij echt bestaat en bij mij is.

Velen van ons hebben weleens dagen waarop we ons dichter bij de hemel voelen dan normaal. We hebben ook weleens moeilijke dagen, waarop we de invloed van de Heer moeilijk kunnen voelen, hoe hard we het ook proberen. Ook zijn er drukke dagen waarop we niet genoeg tijd lijken te hebben om Hem te zoeken. Maar ik weet dat we zijn hand in ons leven zullen zien als we oprecht verlangen Hem te zoeken.

Als de Heiland ver weg lijkt, vraag je dan af: probeer ik de Messias dagelijks te zoeken?

Als we in navolging van de apostelen van weleer bereid zijn onze netten achter te laten (zie Mattheüs 4:20) en andere taken en interesses even aan de kant te zetten om ons tot Hem te wenden, zullen we Hem vinden.

Er zijn bronnen waaruit we geestelijke kracht kunnen putten. De profeet Alma drukt ons op het hart ‘dat door kleine en eenvoudige dingen grote dingen worden teweeggebracht’ (Alma 37:6). Door onze kleine dagelijkse geloofsdaden en geestelijke gewoonten leren we de Heer beter herkennen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • In geloof bidden

  • De Schriften doelbewust en zinvol bestuderen

  • Anderen onbaatzuchtig van dienst zijn

  • Tot een vriend(in) getuigen

  • Naar lofzangen of geestelijke muziek luisteren

  • Het instituut volgen

  • De sabbat heiligen

  • Vasten

  • Regelmatig de tempel bezoeken

Veel dingen kunnen ons helpen om Jezus Christus te vinden, maar de sleutel is Hem te blijven zoeken. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Als discipel van Jezus Christus moeten we Hem steeds doelbewuster proberen te horen. We zullen ons steeds bewust moeten inspannen om ons dagelijks met zijn woorden, zijn leringen, zijn waarheden te vullen.’1

Heb je Hem vandaag gevonden?

Ook als je niet alle antwoorden krijgt die je momenteel zoekt, ga gewoon door! Blijf Christus zoeken en kies voor geloof in Hem. Als je Hem elke dag door kleine daden probeert te vinden, weet ik dat je zijn omhelzing vanuit de hemel zult voelen. Dat weet ik, omdat ik die zelf gevoeld heb.

Onze hemelse Vader waardeert onze inspanningen. Hij bekommert Zich niet zozeer om de grootse dingen waarmee we onze geest opbouwen, als we elke dag maar steevast en met zekerheid kunnen zeggen: ‘Vandaag heb ik de Messias gevonden!’

Ik bid dat we onze Heiland dagelijks mogen kennen en liefhebben. Dat we zullen doen waartoe Moroni ons aanspoorde en ‘die Jezus [zullen] zoeken’ (Ether 12:41). Mogen wij allen aan het eind van elke dag Hem hebben gevonden over wie Mozes en andere profeten hebben geschreven: Jezus van Nazareth. Zoeken we Christus, dan gaan we Gods hand in ons leven zien. En hoe meer we Christus dagelijks zoeken, hoe meer we Hem zullen vinden en zijn stem en aanwijzingen gaan herkennen.

Noot

  1. Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 89.