2022
Min far och templet
Juni 2022


”Min far och templet”, Liahona, juni 2022.

Kom och följ mig

1 Kungaboken 8:12–61

Min far och templet

Min fars dröm om ett storslaget vitt hus påminner mig om att vi alltid ska fokusera på templet i våra liv.

Bild
man under ett träd som tittar bort mot ett tempel

Illustrationer: David Green

Min familj gick med i kyrkan när jag var liten. Några veckor efter vårt dop hade min far en dröm. Han gick på en vacker gata. På avstånd såg han ett storslaget vitt hus. Han hade aldrig sett en sådan inspirerande byggnad förut.

Han berättade om drömmen för oss i familjen morgonen därpå. Han berättade också om den för det äldre missionärsparet som undervisade vår familj om evangeliet. De äldre missionärerna sa till honom att huset i hans dröm var en symbol. Den stod för templet.

De visade honom bilder på några av kyrkans tempel runt om i världen. De sa att en dag skulle ett tempel byggas där vi bodde, i Demokratiska republiken Kongo. Under resten av sitt liv bad min far att ett tempel skulle komma till vårt land.

Drömmen gick i uppfyllelse

Efter 25 år gick drömmen i uppfyllelse. Under generalkonferensen i oktober 2011 tillkännagav president Thomas S. Monson planer på att bygga Kinshasa tempel i Demokratiska republiken Kongo. Tillkännagivandet gjorde min far till den lyckligaste mannen på jorden! Han var överlycklig över att vara med den 12 februari 2016 när äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum presiderade över första spadtagsceremonin.

Tyvärr avled min far i december 2016, innan templet var färdigt. I juni 2018 var jag i Salt Lake City i Utah. Jag utförde de heliga tempelförrättningarna för min far i Jordan Rivers tempel i Utah. Den kvällen besökte pappa mig i en dröm. Han strålade av ljus. Jag visste att han hade tagit emot det jag gjorde för honom.

Vi tänkte med ömhet på min far när äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum invigde det färdigställda templet i Kinshasa den 14 april 2019. En kort tid senare utförde min familj förrättningar för att besegla min far och mor till varandra. Sedan beseglades deras barn till dem. Vår familj kommer att minnas den dagen för evigt. Vi fällde glädjetårar. Vi visste att om vi lydde Guds lagar och bud och var trofasta mot våra förbund, kunde vår familj vara tillsammans för evigt.

Min fars dröm om ett vackert vitt hus påminner mig om att vi alltid ska fokusera på templet i våra liv. Några har färdats långt och gjort stora uppoffringar för att komma till Herrens hus. Men även om vi inte kan komma till templet eftersom det är långt borta, eller om vi väntar medan ett tempel byggs, eller om vi gläds över att ett tempel nu finns i närheten, bör templet ständigt finnas i våra tankar och i våra hjärtan.

Bild
en man har en dröm som innefattar ett tempel och en man klädd i vitt

Därför har vi tempel

Profeten Jesaja lärde: ”Kom, låt oss gå upp till Herrens berg, till Jakobs Guds hus. Han ska lära oss sina vägar så att vi kan vandra på hans stigar” (Jesaja 2:3).

Som medlemmar i kyrkan måste vi alltid komma ihåg det eviga perspektiv som vi undervisas om i templet – vilka vi är och varför vi är här på jorden. Vi måste komma ihåg att vårt mål är att återvända till vår himmelske Fader, att bo hos honom i all evighet. Det är därför tempel byggs. De är platser för oss, hans söner och döttrar, där vi kan lära oss mer fullständigt om vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus. De är platser där vi kan lära oss vad vi behöver göra för att bo hos dem igen.

Att ha templet är ett tecken på Guds kärlek till oss. Templet är en helig plats där enskilda och familjer kan ta emot evangeliets heligaste förrättningar för sin egen frälsning och upphöjelse. Templet är också en plats där de kan utföra heliga förrättningar till förmån för sina förfäder och andra som bodde här på jorden utan möjlighet att ta emot de förrättningarna. Vi ger därför dem på andra sidan slöjan möjligheten att ta emot det som de inte fick i det här livet. (Se Hebreerbrevet 11:40 och Läran och förbunden 128:15.)

Tempel och Israels insamling

President Russell M. Nelson har sagt:

”Det här är de sista dagarna, och Herren påskyndar sitt verk att samla Israel. Den insamlingen är det viktigaste som sker på jorden i dag. …

När vi talar om insamlingen, säger vi helt enkelt den här enkla fundamentala sanningen: alla vår himmelske Faders barn, på båda sidorna av slöjan, förtjänar att få höra budskapet om Jesu Kristi återställda evangelium. De avgör själva om de vill veta mer. …

Varje barn till vår himmelske Fader förtjänar möjligheten att välja att följa Jesus Kristus, att ta emot hans evangelium med alla dess välsignelser.”1

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, eller Israels förbund i de sista dagarna, har vi fått uppdraget att hjälpa Herren med detta viktiga arbete. Hur gör vi det?

President Nelson besvarade den frågan när han sa: ”När vi talar om att samla Israel på båda sidorna om slöjan, talar vi förstås om missions-, tempel och släktforskningsarbete. Vi talar också om att bygga tro och vittnesbörd i hjärtat hos dem som vi lever, arbetar och tjänar med. Varje gång vi gör någonting som hjälper någon – på ena eller andra sidan om slöjan – att ingå och hålla sina förbund med Gud, hjälper vi till att samla Israel.”2

Med andra ord söker vi upp de rättfärdiga, de som är villiga att ”låta Gud råda”3 i sina liv, och vi stöder dem när Anden leder dem till förbundsstigen, till templet och vidare till evigt liv.

Tempel och återställelsen

Precis som Salomo i forna tider ”[byggde] huset åt Herrens, Israels Guds, namn” (1 Kungaboken 8:20), befalldes kyrkans medlemmar från återställelsens första dagar att bygga ett tempel (se till exempel Läran och förbunden 57:3, 84:3–5 och 124:31). Detta var en del av uppfyllelsen av drömmen som Daniel uttydde, där han såg att Gud skulle upprätta ett rike i de sista dagarna som aldrig kommer att förgöras. Riket kommer att växa, spridas och ha framgång tills det uppfyller hela jorden. (Se Daniel 2:35, 44–45.) Joseph Smith profeterade: ”Denna kyrka kommer att uppfylla Nord- och Sydamerika — den kommer att uppfylla jorden.”4

Herren beskrev vår tid som ”en evangeliets tidsutdelning för de sista dagarna och för tidernas fullbordan, i vilken jag ska samla allting till ett, både det som är i himlen och som är på jorden” (Läran och förbunden 27:13). Viktiga delar av den insamlingen av allt i himlen och på jorden äger rum i templet.

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Guds rike på jorden i dag. Kyrkans syfte är att förbereda alla för att leva för evigt i det celestiala riket. (Se Läran och förbunden 65.) Kyrkan upprättas när Guds söner och döttrar som har vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium

Denna tidernas fullbordans utdelning har upprättats för att samla det skingrade Israel, som en upptakt till Jesu Kristi andra ankomst.

Jag vet att Guds rike har upprättats på jorden för att vi ska lära oss och förstå den förunderliga plan som vår himmelske Fader har för oss. Evangeliet och templet hjälper oss komma ihåg vilka vi är, varför vi lever här på jorden och vart vi ska gå efter det här livet. Jag vet att templets heliga förrättningar och förbund hjälper oss att bli värdiga evigt liv och upphöjelse om vi förblir trofasta mot de förbund vi sluter. De stärker våra äktenskap och familjer, och de hjälper oss att få större förmåga att motstå motståndarens angrepp när vi dagligen förbereder oss för att möta vår Skapare.