2022
Vad ett enda pumpafrö lärde mig om Guds kärlek
Juli 2022


Endast digitalt: Unga vuxna

Vad ett enda pumpafrö lärde mig om Guds kärlek

Jag lärde mig att när vi odlar Guds kärlek genom vänlighet, artighet, medkänsla och inkluderande, växer den exponentiellt.

Bild
Pumpa växer på en ranka

Mitt barndomshem var omgivet av alfalfafält. När jag var nio år rensade jag en liten odlingsyta i ytterkanten av fälten för att anlägga ett trädgårdsland. Tidigt på våren planterade jag ett enda pumpafrö och skötte om det varje dag, otålig i väntan på att det skulle gro. Inom några dagar sköt, till min glädje, små gröna blad upp genom jorden. Under dagarna och veckorna som följde förundrades jag över hur snabbt mitt enda lilla pumpafrö växte. Med de gudomliga beståndsdelarna frö, jord, solljus och vatten förvandlades mitt lilla frö mirakulöst till flera rankor som sträckte sig åt alla håll.

En kort tid senare dök gröna knoppar upp där orangea och gula blommor just hade blommat. Och under sommaren förvandlades knopparna till stora orangea pumpor. När skörden kom skar jag upp mina pumpor. Jag blev förbluffad! Varje pumpa hade producerat många hundra frön.

Du tänker kanske för dig själv: Det låter bra, men vad har det här pumpafröet med mig som ung vuxen att göra? När jag såg den till synes oräkneliga mängden frön från min skörd, förstod jag plötsligt hur något begränsat (ett enda frö) med Guds hjälp kunde förvandlas till något obegränsat och evigt. Jag såg att ”ingenting är omöjligt för Gud” (Lukas 1:37). Jag upplevde sanningen i skriftens ord ”med små och enkla medel uträttas mycket stort” (Alma 37:6).

Gud skapade mitt lilla pumpafrö för att producera obegränsade, oändliga generationer frön i en oändlig cykel av tillväxt och utveckling. Och detsamma gäller många andra saker i våra liv, bland annat förmågan att känna och dela med oss av hans gudomliga kärlek.

Vi kan odla Guds kärlek

Med tiden har jag kommit till insikt om att vår kärleksfulle himmelske Fader inom var och en av oss har planterat fröet till sin eviga kärlek. Gud älskar oss tillräckligt för att plantera sin kärlek i våra själar med avsikten att vi ska odla den genom tjänande, tro, omvändelse och trohet till förbund.

Så hur är det med de tillfällen i livet när vi känner oss långt ifrån Guds kärlek? Ibland känner vi oss långt borta från honom eftersom vi har gjort misstag eller syndat och inte har funnit styrka eller mod att ta de första stegen mot omvändelse. Ibland blir vi så upptagna och distraherade av allt annat vi har på gång i livet att vi glömmer eller skjuter på att göra de små sakerna varje dag som hjälper oss att känna oss närmare vår himmelske Fader och hans kärlek. Det kan också kännas som om för många av våra böner inte har besvarats, eller att för många människor har sårat oss eller att det funnits för många tillfällen då Gud inte har hjälpt oss.

Vi har kanske så svårt att uppfatta Guds kärlek i våra egna liv att vi inte ens kan föreställa oss hur vi skulle kunna dela den kärleken med andra.

Men hur livet än ser ut, vilka lidanden och orättvisor vi än fått utstå, kan vår himmelske Faders kärlek växa genom livets svårigheter. Den kan övervinna all smärta, ilska och frustration. Om vi odlar Guds kärlek genom vänlighet, artighet, medkänsla och inkluderande, växer den exponentiellt. Vår förmåga att älska och tjäna andra blir oändlig, evig och vackrare än vi någonsin kunnat drömma om.

När vi odlar fröet till Guds kärlek inom oss kan vi skörda Kristi rena kärlek (se Moroni 7:47). De som odlar fröet till Guds kärlek får också skörda en riklig gröda av vänner, gemenskap och starkare tro – tre saker som alla unga vuxna har användning av! När vi omsorgsfullt odlar fröet till Guds kärlek kan vi få uppleva en obegränsad skörd av evig kärlek i våra familjerelationer, i vårt tjänande i kyrkan och i våra personliga liv.

När vi delar med oss av Guds kärlek

Skrifterna lär att ”Gud är kärlek” (1 Johannes 4:8). President M. Russell Ballard, tillförordnad president för de tolv apostlarnas kvorum, har sagt att den ”viktigaste egenskap, som vi bör önska att ha inom oss, är kärlekens gåva, ’Kristi rena kärlek’ (Moroni 7:47)”1.

Denna Kristi rena kärlek gör det möjligt för oss att älska och tjäna andra så som Frälsaren gjorde. När vi följer Kristi exempel på tjänande upptäcker vi Guds kärlek inom oss och lär oss att dela den kärleken.

De som känner mig väl vet att jag fortfarande ofta har ett pumpafrö i fickan för att påminna mig om den viktiga lärdomen för livet jag fick: Vår himmelske Fader kan ta något så litet som ett frö av kärlek i våra liv och förvandla det till en mäktig, oändlig och evig kärlek med vilken vi kan älska och tjäna Gud, vår nästa och oss själva.