2022
När inget i livet gjorde mig glad vände jag mig till evangeliet
Juli 2022


Endast digitalt: Unga vuxna

När inget i livet gjorde mig glad vände jag mig till evangeliet

Det kändes som om något saknades inombords – tills jag upptäckte den sanna, eviga glädje som kommer av Jesu Kristi evangelium.

Bild
Ung filippinsk kvinna lutar sig mot räcke

Det var ännu en dyster, livlös och tråkig dag. Den senaste tiden hade det varit samma sak jämt, och fastän jag försökte vara glad blev jag alltmer uttråkad och rastlös. Det var mitt i covid-19-pandemin och mitt land var nedstängt, så vi uppmanades alla att stanna hemma tills vidare.

Varje dag när jag såg mig i spegeln såg jag en tomhet där. Det kunde ha varit för att jag inte kunde träffa mina vänner eller för att jag inte kunde arbeta eller bidra till att försörja min familj just då. Jag hade just tagit examen från college och ville bli lärare, men jag behövde klara ett examensprov som hade skjutits upp på grund av pandemin.

Jag kände mig olycklig, som om något saknades inombords, men jag kunde inte helt räkna ut vad det var eller ens hur jag kunde hitta det.

Jag träffade missionärerna

En kväll bläddrade min kusin igenom en bok. Den var mörkblå och hade titeln ”Ang Aklat ni Mormon”. Hon hade nyligen följt med sin vän till något som kallades ”hemafton” och hade pratat med missionärer i telefon några kvällar i veckan sedan dess. Just den här kvällen pratade hon i telefon samtidigt som hon bläddrade i boken när hon plötsligt frågade mig om jag kunde hjälpa henne att besvara en fråga från en av missionärerna.

Allvarligt? tänkte jag. Det var du som fick frågan, så varför måste jag hjälpa till?

Men jag gav efter och frågade henne vad frågan var. Och hon sa: ”Ano daw layunin mo sa buhay?” (”Vad tror du är meningen med ditt liv?”)

Mitt hjärta började slå snabbt när jag hörde frågan.

Det är ju det här! Det är det här jag har letat efter. Det är det här som har saknats inombords, tänkte jag.

Jag stirrade på min kusin, log och lånade telefonen för att besvara missionärens fråga. Jag sa att jag trodde att meningen med livet är att vara lycklig, att njuta av livet och att tjäna andra och vara vänlig mot dem. Och han höll med!

Han och hans kamrat frågade också om de fick lära mig och min kusin mer om evangeliet, och vi sa ja. Min familj undervisades av missionärer när jag var liten. Mamma är medlem men hade varit mindre aktiv under större delen av mitt liv, men efter telefonsamtalet ville jag veta mer.

Varje gång missionärerna berättade något om evangeliet kände jag glädje i hjärtat, särskilt när jag lärde mig om frälsningsplanen och vår himmelske Faders och Frälsarens löften. Så småningom besökte vi kyrkan och medlemmarna välkomnade oss med varma hjärtan och hjälpande händer.

Jag kände inombords att jag gick den rätta vägen. Och efter några månader döptes jag av en nära vän som hade hjälpt mig att gå framåt i evangeliet.

Källan till sann lycka

Att göra många förändringar i mitt liv efter att jag hade gått med i kyrkan var svårt. Och mitt liv är långt ifrån lätt eller glatt hela tiden. Men allteftersom jag har fått nya möjligheter att tjäna och fördjupa mitt vittnesbörd har jag blivit säker på att evig glädje verkligen finns i det här evangeliet.

Jag känner glädje i hjärtat närhelst jag läser skrifterna, hör gudomlig inspiration från våra profeter och apostlar och bevittnar andra medlemmars vittnesbörd omkring mig. Jag har funnit mitt svar på frågan som missionärerna ställde i telefonsamtalet: Meningen med livet är att bli en bättre person för Gud, för mig själv och för min familj, samtidigt som jag strävar efter att återvända till honom. Och den kunskapen har gett mig exakt den glädje jag har sökt efter. Att fortsätta tjäna människor och ta min familj till kyrkan är nu min högsta prioritet, för jag vill att de ska uppleva sann glädje.

President Russell M. Nelson har sagt: ”När vårt fokus i livet är på Guds frälsningsplan … samt på Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet.”1

Jag vittnar också om att sann lycka endast kan uppnås genom att följa Jesus Kristus. Varje möjlighet jag har fått i Jesu Kristi evangelium har fyllt min själ med glädje, särskilt när jag har låtit de här upplevelserna hjälpa mig att komma närmare honom.

Före covid-19-pandemin var jag nöjd med mitt liv. Men den sanna glädjen som evangeliet ger skiljer sig från lycka. Till och med under pandemin ger evangeliet mig frid och visar mig meningen med livet, vilket hjälper mig att fortsätta framåt med hopp och tro.

Till slut hittade jag det som saknades. Jag behövde den glädje som jag får i hjärtat och i livet genom att följa Jesus Kristus, liksom vi alla.