2022
Om jag inte verkar få svar på mina böner då?
Juli 2022


Endast digitalt

Om jag inte verkar få svar på mina böner då?

Fundera över de här sju förslagen för att lära dig mer om hur vår himmelske Fader besvarar varje rättfärdig bön.

Bild
man står på knä och ber vid sin säng

Illustration Paul Mann

Gång på gång läser vi löftet i skrifterna: ”Be till Gud. Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er” (Joseph Smiths översättning, Matteus 7:12). Med tanke på det löftet, hur går vi framåt när vi känner att våra böner, vädjanden och önskningar inte besvaras?

En naturlig reaktion kan ibland vara att undra om Gud verkligen hör eller besvarar våra böner, eller så tänker vi kanske: Han besvarar allas böner utom mina. Men det finns andra gensvar som kan hjälpa oss att finna styrka eller hopp att gå framåt i tro eller att inse på hur många sätt vår himmelske Fader kanske redan besvarar våra böner.

Varje gensvar kan börja med att ha tro på Gud, som är ”en sanningens Gud och kan inte ljuga” (Ether 3:12; se även Titus 1:2). När vi kommer ihåg den läran behöver vi inte undra om Gud besvarar våra böner och kan i stället fokusera vår energi på att titta efter hans hand och vägledning i våra liv, med vetskap om att han besvarar varje bön. De här sju handlingssätten innehåller några av de många principer som kan hjälpa oss förstå hur vi kan ta emot och känna igen välsignelser och svar från vår himmelske Fader i våra liv.

1. Lita på att Gud vill det som är bäst för dig.

Vår förmåga att gå framåt i tro kan förbättras avsevärt när vi kommer ihåg att vår himmelske Fader alltid vill vårt bästa. Som äldste Richard G. Scott (1928–2015) i de tolv apostlarnas kvorum lärde, är det så att han i sin barmhärtighet, och i stället för att besvara alla böner så som du vill, ”alltid besvarar dina böner på det sätt och i den tid som är för ditt eviga bästa”.1

När vi lär oss lita på att vår himmelske Fader verkligen svarar på det bästa sättet för oss, kan vi finna frid och tacksamhet i stället för besvikelse när böner inte besvaras på det sätt som vi kanske hade hoppats på. Vi kan ”med glädje göra allt det som står i vår makt”, med förväntan om att ”hans arm uppenbaras” (Läran och förbunden 123:17) i mer glädjande välsignelser som ska komma.

2. Utforska saken och sök specifik vägledning.

President Russell M. Nelson har sagt att ”Herren älskar ansträngning”.2 Vi kan inte förvänta oss svar om vi inte är villiga att göra det som krävs. När Oliver Cowdery inte fick en välsignelse han sökte gav Herren honom (och oss) denna påminnelse:

”Se, du har inte förstått. Du antog att jag skulle ge dig den, när det enda du tänkte på var att be till mig.

Men se, jag säger dig, att du måste utforska det i ditt eget sinne. Sedan måste du fråga mig om det är rätt, och om det är rätt ska jag få ditt hjärta att brinna inom dig, därför ska du känna att det är rätt” (Läran och förbunden 9:7–8).

Om vi väntar på ett specifikt svar på en allmän fråga kan det vara bra att i stället byta till en mer genomtänkt, specifik fråga och sedan söka bekräftelse. Om vi till exempel ber om att få veta ”Vad ska jag göra härnäst?” utan att göra mycket mer än att be om vägledning, kan vi i stället behöva se till att vi har utforskat våra möjligheter, vägt dem noggrant och följt evangelieprinciper genom att välja det bästa alternativet och sedan framföra det alternativet för Herren för bekräftelse på att det är rätt val.

3. Var öppen för flera möjligheter.

Att komma ihåg att Guds ”vägar [är] högre än [våra] vägar” (Jesaja 55:9; se även v. 8) kan hjälpa oss att vara öppna för vår himmelske Faders olika sätt att besvara våra böner. Till exempel undervisade äldste Scott om hur böner om att bli helad kan besvaras på många sätt: ”Det är viktigt att förstå att hans läkedom kan innebära att vi blir botade, eller att våra bördor lättas, eller också att vi kommer till insikt om att det är värt att tålmodigt härda ut intill änden, för Gud behöver tappra söner och döttrar som är villiga att bli luttrade, när detta är enligt hans visdom och vilja.”3

Att studera skrifterna och profetiska lärdomar kopplade till det ämne vi ber om, kan hjälpa oss att känna igen svar – i många olika former – som vår himmelske Fader kanske ger oss. På så sätt kan vi undvika att vara myopiska4 och i stället vara öppna för Guds vilja och kunskap.

4. Acceptera ödmjukt ett ”nej”.

Ibland är det som är ”för [vårt] eviga bästa” att få svaret ”nej”. När det händer kan vi finna styrka i det här rådet från president Nelson, som kan hjälpa oss att känna igen Guds kärlek och barmhärtighet:

”Inte alla våra böner besvaras som vi kanske vill. Ibland blir svaret nej. Vi får inte bli förvånade. Kärleksfulla jordiska föräldrar säger inte ja till allt deras barn ber dem om. …

Vi bör be i enlighet med vår himmelske Faders vilja. Han vill pröva oss, stärka oss och hjälpa oss att uppnå vår fulla potential. När profeten Joseph Smith satt i Libertyfängelset vädjade han om hjälp. Hans böner besvarades med en förklaring: ’Allt detta ska ge dig erfarenhet och tjäna dig till godo’ [Läran och förbunden 122:7].”5

När vi får ett ”nej” kan vi finna en annan slags styrka i att söka efter all den tillväxt, de upplevelser och den godhet som kommer av våra omständigheter.

5. Kom ihåg att Gud hedrar handlingsfriheten.

En del svar vi ber om kan kräva att vi först använder vår handlingsfrihet och handlar i tro innan vi får ett svar. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att när Israels barn behövde ta sig över Jordanfloden, såg de inte vattnet dela sig förrän efter att de hade gått ner i det (se Josua 3:15–16). Han lärde att ”sann tro är inriktad på Herren Jesus Kristus och leder alltid till handling.”6

Är vi villiga att handla i tro utan svar och att lita på Guds löften och lärdomar? I så fall upptäcker vi kanske att vår himmelske Fader väntar på att ge oss ett svar tills ”efter det att [vår] tro har prövats” (Ether 12:6). Ibland kanske det vi behöver göra inte har ett direkt samband med det vi önskar, utan snarare med en hjärtats förändring som förbereder oss för att ta emot svaret.

Lägg till exempel märke till ödmjukhetens roll i förhållande till välsignelserna som utlovas i Läran och förbunden 112:10: ”Var ödmjuk så ska Herren din Gud leda dig vid handen och besvara dina böner.” Vi kan fundera över hur ödmjukhet kan hjälpa oss att använda vår handlingsfrihet till att söka och ta emot de välsignelser som vår himmelske Fader vill ge oss.7 Vi kan också studera Guds ord för att hitta andra egenskaper som vi kan utveckla för att bli värdiga att ta emot de välsignelser vi söker.

Alternativt kan vissa svar vi ber om kräva att andra använder sin handlingsfrihet till att handla. Vi kan till exempel be om att någon ska bli aktiv i kyrkan igen, förändra ett beteende eller ge oss en möjlighet vi vill ha. I vart och ett av fallen är en annan persons handlingsfrihet med i bilden. Och eftersom handlingsfriheten är så viktig för vår himmelske Fader – ”själva striden i himlen handlade om vår moraliska handlingsfrihet”8 – är det viktigt att komma ihåg att han inte tar bort någon annans handlingsfrihet ens för att besvara våra böner.

Om vi inte verkar kunna få svar på en bön som är beroende av andras handlingar, kan vi, i stället för att bara be om att den andra personen ska förändras, också be om att få veta vad vi kan göra för att få mer kärlek och tålamod i våra relationer, övervinna våra egna svagheter (se Matteus 7:3–5) eller förbättra våra färdigheter för att bli värdiga en ny möjlighet.

6. Var ”värdiga att ta emot uppenbarelse”9.

Om vi har svårt att få svar på våra böner kan vi se till att vi är värdiga den Helige Andens ständiga sällskap. President Nelson har sagt: ”Om något hindrar oss från att öppna dörren till himmelsk vägledning kanske vi behöver omvända oss. Omvändelse gör att vi kan öppna den dörren och höra Herrens röst oftare och tydligare.”10

Detta innefattar att hantera sina känslor. Äldste Scott lärde: ”Den Helige Andens inspirerande inflytande kan övervinnas eller döljas av starka känslor som vrede, hat, stark sinnesrörelse, rädsla eller stolthet. När sådana starka känslor råder är det som att försöka uppskatta en vindruvas delikata smak samtidigt som man äter en jalapeño. Båda smakerna finns där, men den ena tar helt över. På samma sätt kan starka känslor övervinna den Helige Andens milda maningar.”11

Läs om hur vi mer fullständigt kan rena våra liv för att få vägledning från vår himmelske Fader i ”Tillväxa i uppenbarelsens princip”, av president Nelson, och ”Att få andlig vägledning”, av äldste Scott.

7. Fortsätt be och håll fast vid tron.

Vad du än gör, sluta inte be. ”Be även när du inte känner någon önskan att be”, lärde äldste Scott.12 Använd det här ögonblicket till att trygga din andliga grund mer än någonsin tidigare.

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum undervisade om varför det är så viktigt: ”När din tro prövas – vad du än gör, skapa inte ett avstånd mellan dig och kyrkan! Om du tar avstånd från Guds rike när din tro prövas är det som att lämna säkerheten i skyddsrummet just när tornadon visar sig.”13

Som äldste James B. Martino i de sjuttio påminde oss: ”’Om ni har känt er manade att sjunga sången om den återlösande kärleken, så vill jag fråga: Har ni den känslan nu?’ [Alma 5:26]. Om ni inte har den känslan nu, kan ni känna den igen, men betänk Nephis ord [i 1 Nephi 15:10–11]. Var lydig, kom ihåg de gånger du har känt Anden tidigare, och be i tro. Ditt svar kommer och du kommer att känna Frälsarens kärlek och frid. Det kanske inte kommer så snabbt eller på det sätt som du önskar, men svaret kommer. Ge inte upp! Ge aldrig upp!”14

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum lärde att när ”böner … verkar förbli obesvarade och obesvarade och obesvarade … så behöver man tro”. Den tron, sa han, måste vara en ”mäktig tro – tro som upprätthåller oss här och nu, inte bara på domens dag eller någonstans i celestial härlighet”15.