2023
Sopusoinnussa Herran tahdon kanssa
Helmikuu 2023


”Sopusoinnussa Herran tahdon kanssa”, Liahona, helmikuu 2023.

Tule ja seuraa minua

Matteus 7

Sopusoinnussa Herran tahdon kanssa

Meistä tulee enemmän Kristuksen kaltaisia, kun noudatamme Hänen esimerkkiään tehden Hänen Isänsä tahdon.

Kuva
Vapahtaja ja Hänen seuraajansa kävelevät

Tärkeimpiä päätöksiä, mitä teemme elämässä, ovat päätökset, jotka vaikuttavat muihin. Näin on usein silloin, kun päätämme ottaa vastaan tehtäviä palvella kirkossa.

Esimerkiksi kun minut kutsuttiin lähetysjohtajaksi, vaimoni Lucie kutsuttiin toverikseni. Halusimme olla yhtä palvellessamme. Tiesimme sen tarkoittavan sitä, että meidän oli avioparina tärkeää olla sopusoinnussa Herran tahdon kanssa. Lisäksi kutsumuksemme vaikuttaisi lapsiimme, koska he olisivat kanssamme. He olivat nuoria, 14-, 11- ja 7-vuotiaita. Kotoa lähteminen kolmeksi vuodeksi olisi suuri muutos heidän elämässään, joten heillekin olisi tärkeää olla sopusoinnussa Herran tahdon kanssa.

Päätimme perheenä, että haluamme palvella Herraa yhdessä. Kuten vaimoni sanoo: ”Me kaikki halusimme kulkea samaan suuntaan.” Ja perheenä meitä siunattiin, kun palvelimme yhdessä Mbuji–Mayin lähetyskentällä Kongon demokraattisessa tasavallassa.

Yhdessä palveleminen vahvisti ykseyttämme ja kykyämme kohdata haasteita, jotka liittyivät uuteen kulttuuriin uudessa kaupungissa ja uudella paikallisella kielellä. Se auttoi meitä olemaan joustavampia, kun vastasimme tarpeeseen osallistua johtohenkilöiden seminaareihin ja vyöhykekonferensseihin sekä silti huolehtia lastemme tarpeista. Perherukouksistamme ja pyhien kirjoitusten tutkimisestamme tuli merkityksellisempiä, ja todistuksemme vahvistui, kun seurasimme, kuinka käännynnäiset, jäsenet ja lähetyssaarnaajat rakastivat evankeliumia ja omaksuivat sen elämäänsä.

Isän tahdon täyttäminen

Miksi meidän on hyvin tärkeää pyrkiä tuntemaan ja tekemään taivaallisen Isämme tahto?

Tässä, kuten kaikessa, Herra Jeesus Kristus antaa esimerkin. Hän sanoi:

  • ”Enhän minä ole tullut taivaasta tekemään oman tahtoni mukaan, vaan täyttämään lähettäjäni tahdon” (Joh. 6:38).

  • ”Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt. 7:21.)

  • ”Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani” (Joh. 7:17).

Toisin sanoen:

  • Meistä tulee enemmän Kristuksen kaltaisia, kun noudatamme Hänen esimerkkiään tehden Isän tahdon.

  • Meidän täytyy olla kuuliaisia ollaksemme kelvollisia.

  • Kun noudatamme Kristuksen esimerkkiä pyrkien tekemään Jumalan tahdon, me opimme kuuliaisuutemme välityksellä, että evankeliumin periaatteet ovat totta.

Seuraamalla Vapahtajaa meistä tulee enemmän Hänen kaltaisiaan. Ja kun meistä tulee enemmän Hänen kaltaisiaan, meistä tulee enemmän Isän kaltaisia. Niinpä me voimme oppia tekemään Isän tahdon olemalla kuuliaisia Pojan opetuksille.

Kalliolle rakentaminen

Jeesus Kristus sanoi myös, että ne, jotka kuulevat Hänen sanansa ja tekevät niiden mukaan, ovat kuin ”järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle:

Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei sortunut, sillä se oli rakennettu kallioperustalle.” (Matt. 7:24–25.)

Samalla tavoin Helaman opetti poikiaan: ”Muistakaa, että teidän on rakennettava perustuksenne meidän Lunastajamme kalliolle, hänen, joka on Kristus, Jumalan Poika, niin että kun Perkele lähettää väkevät tuulensa, niin, nuolensa pyörretuulessa, niin, kun kaikki hänen rakeensa ja hänen väkevä myrskynsä pieksevät teitä, sillä ei ole valtaa teihin vetääkseen teidät alas kurjuuden ja loputtoman onnettomuuden kuiluun, sen kallion tähden, jolle teidät on rakennettu, joka on varma perustus, perustus, jolle rakentaessaan ihmiset eivät voi sortua” (Hel. 5:12).

Se tarkoittaa sitä, että kun sovitamme oman tahtomme Jumalan tahtoon ja noudatamme Hänen tahtoaan, meille annetaan voimaa, jota tarvitsemme kestääksemme elämän myrskyt. Meidän uskomme kestää.

Kuva
vanhin Kyungu ja hänen perheensä

Valokuva kirjoittajan luvalla

Palvellessamme yhdessä perheenä lähetyskentällä me näimme omin silmin – itsemme ja muiden kohdalla – sen totuuden, että me opimme tuntemaan Jeesuksen Kristuksen tekemällä Hänen tahtonsa. Näimme, mitä tapahtuu niiden elämässä, jotka kuulevat Hänen äänensä, noudattavat Hänen käskyjään ja hyväksyvät Hänen tahtonsa elämässään. Saimme siunauksia täyttäessämme omia tehtäviämme ja seurasimme lähetyssaarnaajien ja paikallisten kirkon jäsenten, kuten uusien käännynnäisten, hengellistä kasvua, kun he ottivat vastaan tehtäviä, kertoivat Hänen evankeliumistaan muille ja palvelivat toisiaan. Opimme, että Hänen tahtonsa tekeminen on yksinkertaista. Se tarkoittaa, että teemme sitä, mitä meidän on tarkoitus tehdä auttaaksemme Jumalaa täyttämään työnsä ja kirkkautensa ”ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän [toteuttamiseksi]” (Moos. 1:39).

Me näimme, että kuningas Benjaminin kansan tavoin ne, jotka mukautuvat Herran tahtoon, ovat ”halukkaita tekemään Jumalamme kanssa liiton, että teemme hänen tahtonsa ja olemme kuuliaisia hänen käskyilleen kaikessa, mitä hän meidän käskee tehdä” (Moosia 5:5).

Hänen lupauksestaan kertominen muille

Kun otimme vastaan presidentti Russell M. Nelsonin esittämän kutsun palvella lähetysjohtajaparina, vaimoni ja minä tiesimme tekevämme sitä, mitä Herra halusi meidän tekevän. Ja me iloitsimme, kun lapsemme liittyivät kanssamme tuohon palvelutyöhön. Jätimme kaiken taaksemme, mutta tiesimme, että edessä oli suurenmoisia siunauksia. Olimme innokkaita kertomaan muille Vapahtajan lupauksesta: ”Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet.” (Joh. 6:40.)