2023
Att se Frälsarens underverk i våra liv
Juli 2023


”Att se Frälsarens underverk i våra liv”, Liahona, juli 2023.

Jesu underverk

Att se Frälsarens underverk i våra liv

Fyra lärdomar av att Frälsaren botade de blinda.

Bild
Jesus botar en blind man

Detalj från Han smorde den blinde mannens ögon, av Walter Rane

Det finns tillfällen i våra liv när vi hoppas på och ber om underverk. Det kan vara för en närstående eller för vår egen skull. Vårt hopp är att vi ska få svar på vår vädjan, att situationen som inte fungerar ska ordnas upp, att den bittra själen ska uppmjukas och att underverkens Herre ska ge oss den lösning vi önskar. När resultatet inte blir vad vi förväntade oss eller enligt den tidsplan vi bad om, undrar vi vanligtvis varför.

Moroni lär oss: ”Och jag vill uppmana er, mina älskade bröder, att komma ihåg att han är densamme i går, i dag och i evighet, och att alla dessa gåvor som jag har talat om, vilka är andliga, aldrig ska avskaffas så länge världen består, utom för människobarnens otros skull” (Moroni 10:19).

Är gåvorna och underverken som det står om i skrifterna fortfarande tillgängliga i vår tid? Hur blir vi berättigade till de här välsignelserna? Är Frälsaren medveten om vad som händer i våra liv och villig att rädda oss från våra utmaningar?

Jag vill använda Frälsarens underverk när han gav de blinda synen åter som grund för att besvara de här frågorna. (För exempel, se Matteus 9:27–31; 12:22–23; Markus 8:22–26; 10:46–52; Johannes 9:1–11.)

Vad kan vi lära oss om Frälsarens uppdrag genom att studera hans underverk?

För att förstå den inverkan ett underverk har på oss och i våra liv, låt oss börja med att definiera vad ett underverk är. Underverk ”var avsedda att vara ett bevis för judarna på att Jesus var Kristus … Många av dem var också symboliska och undervisade om … gudomliga sanningar … Underverk var och är ett svar på tron, och dess bästa stöd. De utfördes aldrig utan bön, upplevt behov och tro.”1

Äldste Ronald A. Rasband i de tolv apostlarnas kvorum uttryckte det enkelt och vackert:

”Underverk är gudomliga gärningar, manifestationer och uttryck för Guds gränslösa makt, och en bekräftelse på att han är ’densamme i går, i dag och i evighet’ [Moroni 10:19] …

Underverk är förlängningar av Guds eviga plan; underverk är en livlina från himlen till jorden.”2

Ett givande sätt att studera Frälsarens underverk och att lära av dem är därför att komma ihåg att varje underverk pekar mot något större än själva händelsen, och mot att vi ska söka efter specifika sanningar om Gud och hans verk.

Låt oss gå igenom några av de sanningar vi kan lära oss av Frälsarens underverk när han gav de blinda synen åter. De kan delas upp i fyra lärdomar enligt följande.

1. Att synen återställdes var ett tecken på Messias

Forntida profeter som vittnade om Messias ankomst talade om de underverk han skulle utföra, bland annat att ge blinda synen åter.

Till kung Benjamin sa en helig ängel att Frälsaren skulle ”gå ut bland människorna och utföra mäktiga underverk, såsom att bota de sjuka, uppväcka de döda, göra så att de lama går, så att de blinda får sin syn” (Mosiah 3:5, se även Jesaja 35:5–6).3

Underverken där blinda fick synen åter bekräftar således profetiorna om Frälsarens ankomst och hur han skulle betjäna Guds barn.

2. Jesus är världens ljus

Den här sanningen framlades tydligt när Jesus mötte en man som varit blind från födseln (se Johannes 9:1–11). När lärjungarna frågade om mannen hade fötts blind till följd av synd, sa Jesus nej, ”utan det har hänt för att Guds verk skulle uppenbaras på honom” (v. 3). Sedan, innan Frälsaren återställde mannens syn, förkunnade han: ”När jag är i världen är jag världens ljus” (v. 5).

Äldste Bruce R. McConkie (1915–1985) i de tolv apostlarnas kvorum förklarade: ”Innan Jesus öppnade ögonen på de blinda, i fysiskt avseende, påminde han sina åhörare om sitt tidigare uttalande: ’Jag är världens ljus’, som om han ville säga: ’Närhelst du minns att jag öppnade blinda ögon, i fysiskt avseende, minns då att jag också kom för att ge ljus till ögonen, i andligt avseende.’”4

Vi behöver komma ihåg hur vanligt det är att synd i skrifterna betraktas som en moralisk blindhet, och befrielse från synd som ett borttagande av denna blindhet. Han som är ”världens ljus” använde den här händelsen till att symbolisera det högre verk som han kommit till världen för att utföra.

Bild
illustration av Frälsaren som botar en blind man

3. Tro föregår underverk

När Jesus gick längs Kapernaums gator följde två blinda män efter honom och ropade: ”Förbarma dig över oss, Davids son!” Då talade han till dem och frågade: ”Tror ni att jag kan göra detta?” Och de svarade: ”Ja, Herre.”

Beviset på deras tro på att Herren kunde hjälpa dem låg i deras ihärdighet i att följa efter honom, och i deras snabba och uppriktiga bekännelse av denna tro när de blev tillfrågade. Frälsaren rörde vid deras ögon och sa: ”Så som ni tror ska det ske för er.” Verkan blev omedelbar: ”deras ögon öppnades” (Matteus 9:27–31).

Äldste McConkie konstaterade: ”Ofta när Jesus öppnade de blindas ögon, som i det här fallet, förenade han sin uttalade befallning med någon form av fysisk handling. Vid det här och andra tillfällen rörde han vid de oseende ögonen.”

Varför gjorde Frälsaren det? ”Inga av dessa ovanliga … handlingar är nödvändiga för utövandet av helande kraft”, förklarade äldste McConkie. Men vi vet att tro föregår underverk, så ”Mästarens uppenbara avsikt var att stärka den blindes eller döves tro”.5

4. Underverk sker ibland rad på rad

I Betsaida förde folket fram en blind man till Jesus. Efter att ha lett mannen ut ur staden spottade Jesus ”på hans ögon [och] lade händerna på honom”. Mannens syn blev bara delvis återställd i den stunden, så Frälsaren lade ”händerna på hans ögon igen”, vilket ledde till en fullständig återställelse. (Se Markus 8:22–26.)

Äldste McConkie lyfte fram sanningar vi kan lära oss av den här händelsen:

”Det tycks som om de på varandra följande tillfällena när den blinde hade fysisk kontakt med Jesus ökade mannens hopp, övertygelse och tro …

Människan bör söka Herrens helande nåd med all sin kraft och tro, även om det bara räcker för att bli delvis botad … Hon kan sedan få den ytterligare förvissning och tro som krävs till att bli helt och hållet botad. Människan botas också ofta från sina andliga sjukdomar gradvis, steg för steg, allteftersom hon sätter sitt liv i harmoni med Guds plan och syften.”6

Genom att utföra det här underverket i två skilda steg hjälpte Herren den blinde mannen att förbereda sig för att ta emot hela välsignelsen. Kan vi också se det här mönstret i vårt eget sökande efter underverk – något vi behöver göra, eller inte göra, innan vi är redo för ett högre ingripande?

Tro till att inte bli botad

Även om vi kan förstå trons betydelse i att åstadkomma underverk, är det viktigt att notera att ibland får inte ens de mest trofasta sista dagars heliga sina önskningar och böner besvarade.

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har lärt oss:

”Rättfärdighet och tro kan förvisso förflytta berg – om förflyttandet uppfyller Guds avsikter och är enligt hans vilja. Rättfärdighet och tro kan förvisso hjälpa till att bota sjuka, döva och lama – om den helbrägdagörelsen uppfyller Guds avsikter och är enligt hans vilja. Således är det många berg som inte förflyttas, trots en stark tro. Inte heller blir alla sjuka och svaga botade. Om allt motstånd försvann, om alla sjukdomar togs bort, så skulle huvudsyftet med Faderns plan gå om intet.

Mycket av det vi får lära oss i livet kan bara ske genom det vi upplever och ibland lider av. Och Gud förväntar sig och litar på att vi ska möta tillfälliga motgångar i dödligheten med hans hjälp så att vi kan lära oss det vi behöver lära oss och till sist bli det vi är ämnade att bli i evigheten.”7

Jag vill lägga mitt vittnesbörd till vittnesbörden från forntida och nutida profeter. Underverk sker fortfarande mitt ibland oss. Frälsaren Jesus Kristus är källan till all makt, allt ljus och all lindring. Jag vittnar om att vi genom vår tro på honom kan bli botade, och om vi inte blir botade kan vi ändå finna frid genom Fridsfursten, världens ljus och läkarnas Läkare.

Slutnoter

  1. Se Bible Dictionary, ”Miracles”.

  2. Ronald A. Rasband, ”För se, jag är en undrens Gud”, Liahona, maj 2021, s. 109, 110.

  3. Se Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary (1973), 1:320.

  4. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 1:481.

  5. Se Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 1:320.

  6. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 1:379–380.

  7. David A. Bednar, ”Acceptera Herrens vilja och tidsplan”, Liahona, aug. 2016, s. 22.