Primaryhæfter og fællestid
December: Jeg ved, at Jesus Kristus kommer igen


december

Jeg ved, at Jesus Kristus kommer igen

»Dog ved jeg, at min løser lever, til sidst skal han stå frem på jorden« (Job 19:25).

Supplér disse forslag med nogle af dine egne. Planlæg hver uge, hvordan I (1) tydeliggør læren, (2) hjælper børnene til at forstå den, og (3) hjælper dem til at anvende den i deres tilværelse. Stil dig selv spørgsmålet: »Hvad skal børnene gøre for at lære det, og hvordan kan jeg hjælpe dem til at føle Ånden?«

1. uge: Profeterne forudsagde, at Jesus Kristus skulle komme til jorden.

Frem forståelsen (læs skriftsteder): Vis billederne af Esajas, Nefi, kong Benjamin, Abinadi, Alma og lamanitten Samuel fra bogen Evangelisk kunst og billedpakken til Primary 4. Del børnene op i grupper og giv hver gruppe et af følgende skriftsteder, som de skal slå op på: (1) Es 7:14; 9:6; (2) 1 Ne 11:14-15, 20-21; (3) Mosi 3:5-8; (4) Mosi 15:1; (5) Alma 7:10-12 og (6) Hel 14:1-3. Bed børnene se efter, hvilken profet der taler, og hvem han profeterer om. Bed hver gruppe vise billedet af profeten og fortælle de andre børn, hvem han er, og hvad han sagde. (Til yngre børn kan du hjælpe seks børn med at tage nogle enkle udklædningsstykker på, som skal forestille de seks profeter. Fortæl kort om hver profet, og hvad de hver især har sagt om Jesu Kristi fødsel og mission). Forklar, at hver af disse profeter forudsagde, at Jesus Kristus skulle komme til jorden. Syng »Samuel fortæller om Jesusbarnet« (Børnestjernen, dec. 1992, s. 7). Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus kom til jorden, sådan som profeterne havde forudsagt.

2. uge: Jesus Kristus vil vende tilbage til jorden.

Tydeliggør læren: Vis billedet med det andet komme (EK, nr. 66). Mind børnene om, at Jesus Kristus første gang kom til jorden som et spædbarn i Betlehem. Forklar, at vi i skrifterne lærer, at han vil vende tilbage til jorden.

Frem forståelsen (spil et huskespil): Lav to sæt af følgende skriftstedshenvisninger, der passer sammen, med hver henvisning på hver sin seddel: Matt 16:27; Matt 24:30, 36, 42; ApG 1:9-11; L&P 36:8; L&P 45:57-59; L&P 88:95-98. Anbring sedlerne med bagsiden udad på tavlen. Lad børnene skiftes til at vælge to sedler. Vend sedlerne for at se, om de passer sammen. Hvis de ikke passer sammen, vendes de om igen. Hvis de passer sammen, efterlades de med skriftstedet synligt, og børnene slår henvisningen op for at se, hvad vi lærer om Kristi genkomst. Fortsæt, indtil alle parrene er fundet.

3. uge: Jeg vil forberede mig til at bo hos vor himmelske Fader og Jesus Kristus igen.

Tydeliggør læren (leg en gætteleg): Bed to eller tre børn om at mime, at de forbereder sig på at gå i seng, tage i kirke eller tage på en lang rejse. Bed de andre børn om at gætte, hvad de gør. Tal med børnene om, hvad der ville ske, hvis vi ikke forberedte os til disse ting. Forklar, at en meget vigtig ting, vi bør forberede os til, er at bo hos vor himmelske Fader og Jesus Kristus igen.

Billede
et barn lader som om, det skal til at sove

Opmærksomhedsaktiviteter, som fx at mime, kan anvendes til at vække interesse og hjælpe børnene til at rette deres opmærksomhed mod lektionens emne. De, der ikke deltager, bliver inddraget, når de ser på de andre børn.

Frem forståelsen (syng sange): Syng tredje vers af »Jeg er Guds kære barn« (BS, s. 2) og bed børnene om at lytte efter, hvordan vi kan forberede os til at bo hos vor himmelske Fader igen. Lad børnene rejse sig og synge sætningen »hvis jeg hans vilje gør hver dag« igen. Forklar, at nogle primarysange minder os om det, vi kan gøre for at forberede os til at bo hos vor himmelske Fader og Jesus Kristus igen (fx »Jeg vil følge Guds plan« (BS, s. 86-87), »Hold Guds befalinger« (BS, s. 68-69), »Venlighed begynder med mig« (BS, s. 83) og »Når jeg skal døbes« (BS, s. 53)). Lad pianisten spille nogle få toner fra en af disse sange og bed børnene om at gætte, hvilken sang det er. Lad børnene synge sangen og rejse sig, når de synger om, hvordan de kan forberede sig til at bo hos vor himmelske Fader. Gentag med de andre sange.

Styrk anvendelsen (tegne): Lad børnene tænke over, hvordan de kan forberede sig til at bo hos vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Giv hvert barn et stykke papir og bed dem om at tegne omridset af deres hånd. Bed dem derpå om at skrive eller tegne en ting i hver finger, de kan gøre for at forberede sig. Bed børnene om at vælge en af disse ting, som de kan arbejde på i løbet af ugen. Fortæl dem, at du på næste søndag vil bede dem om at fortælle, hvad de gjorde.

Billede
børn står rundt om et klaviatur og synger

4. uge: Jeg har et vidnesbyrd om, at jeg er Guds barn.

Tydeliggør læren (leg en gætteleg): Skriv på tavlen: »Jeg har et ______________«. Bed børnene lytte efter følgende fingerpeg og folde deres arme og rejse sig, når de tror, de ved, hvad der skal stå på stregen:

  • Det får os til at føle os godt tilpas, glade eller varme indvendig.

  • Helligånden giver os det.

  • Det hjælper os til at ønske at træffe gode valg.

  • Vi kan fortælle det til andre, når vi holder tale i Primary, til familieaften eller ved faste- og vidnesbyrdmøder.

Spørg: »Hvad er det for en vidunderlig ting?« Skriv ordet vidnesbyrd på stregen og fortæl børnene, at de kan få et vidnesbyrd om, at de er Guds børn.

Når du skriver et evangelisk princip, hjælper det børnene til at huske det.

Frem forståelsen (syng en sang): Bed børnene om at synge »Jeg er Guds kære barn« (BS, s. 2-3) og bed dem om at tænke over, hvad de føler inden i, når de synger. Bed et par børn om at fortælle, hvordan de følte det. Forklar, at de gode følelser, de måske har følt, kom fra Helligånden, som fortalte dem, at de virkelig er Guds børn. Forklar, at når de ved, at det er sandt, er det at have et vidnesbyrd. Forklar, at der findes mange måder, hvorpå vi kan vide, at vi er Guds børn. Spørg: »Hvordan ved I, at I er Guds barn?«

Styrk anvendelsen (hør vidnesbyrd): Spørg børnene: »Hvorfor er det vigtigt at have et vidnesbyrd om, at vi er Guds børn? Hvordan hjælper det os til at træffe gode valg, at vi har et vidnesbyrd?« Bær dit vidnesbyrd og bed nogle få børn og voksne om at bære deres vidnesbyrd om, at vi alle er Guds børn.