Primaryhæfter og fællestid
September: Jeg vil tjene Gud af hele mit hjerte, kraft, sind og styrke


september

Jeg vil tjene Gud af hele mit hjerte, kraft, sind og styrke

»Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte, af hele din kraft, dit sind og din styrke; og i Jesu Kristi navn skal du tjene ham« (L&P 59:5).

Supplér disse forslag med nogle af dine egne. Planlæg hver uge, hvordan I (1) tydeliggør læren, (2) hjælper børnene til at forstå den, og (3) hjælper dem til at anvende den i deres tilværelse. Stil dig selv spørgsmålet: »Hvad skal børnene gøre for at lære det, og hvordan kan jeg hjælpe dem til at føle Ånden?«

1. uge: Jesus Kristus lærte os, hvordan vi skal tjene andre.

Tydeliggør læren (se på billeder): Vis nogle få billeder af Jesus Kristus, der tjener andre. Brug fx EK billede 41, 42, 46, 47 og 55. Bed børnene om at beskrive, hvad der sker på hvert billede. Påpeg, at Jesus tjener andre på hvert billede. Skriv på tavlen: »Jesus Kristus har lært os, hvordan vi tjener andre«.

Frem forståelsen (læs skriftsteder og lav et rollespil): Bed børnene om at skiftes til at lave et rollespil over et af de behov, der beskrives i Matt 25:35-36. Fx kan et barn foregive at være sulten, tørstig, en fremmed eller syg. Bed de andre børn om at gætte, hvad behovet er, og derefter vise, hvordan de kan tjene én med det behov. Læs sammen Matt 25:35-40 og bed børnene om at lægge mærke til, hvem Jesus Kristus siger, vi tjener, når vi tjener andre.

Billede
Et barn foregiver at være sulten

Styrk anvendelsen: Giv børnene et stykke papir og bed dem skrive navne ned eller tegne nogle personer, de kan tjene, og tjenestegerninger, de kan udføre for disse mennesker. Foreslå dem, at de hjemme viser deres familie deres papir.

2. uge: Profeter og apostle viser os, hvordan vi skal tjene.

Tydeliggør læren: Vis billeder af Moses, kong Benjamin, Joseph Smith og Thomas S. Monson. Fortæl børnene, at disse profeter ligesom alle andre profeter og apostle viser os, hvordan vi tjener andre.

Frem forståelsen (leg en gætteleg): Forbered nogle fingerpeg om, hvordan Moses, kong Benjamin, Joseph Smith og Thomas S. Monson viser os, hvordan man tjener. Fx kunne nogle fingerpeg om præsident Monson være: »Jeg besøgte regelmæssigt enker i min menighed«, »Da jeg var dreng, gav jeg en anden dreng et stykke af mit yndlingslegetøj« eller »Jeg besøger ofte mennesker, der ligger på hospitalet«. Du kan eventuelt bruge følgende henvisninger i din forberedelse af fingerpegene. Moses: 2 Mos 2:16-17; 1 Ne 17:24-29. Kong Benjamin: Mosi 2:12-19. Joseph Smith: JS-H 1:62, 67); L&P 135:3. Thomas S. Monson: Stjernen, okt. 1994, s. 16-23; dec. 1995, s. 2-7; Liahona, nov. 2006, s. 56-59.

Vælg fire børn, der skal forestille disse profeter, og bed en af dem læse de fingerpeg højt, du har forberedt. Bed de andre børn om at række hånden op, når de mener at vide, hvem profeten er. Lad dem derpå finde billedet af den profet. Fortsæt med de andre profeter.

Billede
Børn udklædt som profeter

Enkle udklædningsstykker som fx reb og hatte kan gøre dramatiseringen mere interessant. Dramatiseringer er med til at give børn en større forståelse for evangeliets principper og historier fra skriften.

Frem forståelsen (lyt til konferencen): Opfordr børnene til at se eller lytte til generalkonferencen i næste måned. Opmuntr dem til at lytte efter beretninger om, hvordan man skal tjene andre. Giv dem mulighed for at fortælle det, de lærer.

3. og 4. uge: Når jeg tjener andre, tjener jeg Gud.

Billede
børn, der skriver på tavlen

Tydeliggør læren (lær et skriftsted udenad): Hjælp børnene med at lære den sidste del af Mosi 2:17 udenad ved at skrive på tavlen: »Når I er i jeres medmenneskers tjeneste, er I blot i jeres Guds tjeneste«. Bed børnene om at gentage sætningen to eller tre gange. Bed et barn om at viske et eller to ord ud og lad børnene sige sætningen igen. Fortsæt, indtil der ikke er flere ord tilbage på tavlen.

Frem forståelsen (lyt til problemanalyser): Forbered dig ved under bøn at studere præsident Dieter F. Uchtdorfs tale fra aprilkonferencen 2010, »I er mine hænder« (se Liahona, maj 2010, s. 68-70, 75). Spørg børnene, hvordan vi tjener Gud, når vi tjener personer omkring os (vi gør, hvad han ville gøre, hvis han var her). Fortæl en beretning eller en personlig oplevelse om tjeneste og forklar, hvordan den velsignede både giver og modtager (du kan finde beretninger om tjeneste i Friend eller Liahona). Forbered nogle problemanalyser, der viser, hvordan børn kan tjene andre. Fx: »Annie snublede og faldt på vej hjem fra skole, og hendes bøger og papirer lå spredt ud over det hele. David stoppede og hjalp hende op og samlede bøgerne op.« »Marias nabo kæmpede med at bære sine indkøbsposer ind i huset, mens barnet græd. Maria hjalp hende med at bære poserne ind.« Bed børnene om at lave et rollespil over problemanalyserne og fortælle, hvem de tjente (både modtageren af tjenesten og Gud).

Frem forståelsen og styrk anvendelsen (spil et huskespil): Find eller tegn tegninger af mennesker, som børn kan tjene, som fx en forælder, en søster eller bror, en bedsteforælder, en ven og en nabo. Lav en kopi af disse billeder og spil huskespil med dem. Når et barn finder et par, beder du ham eller hende fortælle, hvordan de kan tjene personen på billedet. Skriv børnenes svar på tavlen. Forslag til, hvordan man kan tjene, findes i Primary 4, s. 166.

Billede
huskespil

Spil giver afveksling i lektionerne, giver børnene mulighed for at gøre noget sammen og understreger det evangeliske princip, der undervises om, på en sjov måde.