Afhængighed
Trin 5: Bekendelse


“Trin 5: Bekendelse,” Frigør dig af din Afhængighed: En vejledning til helbredelse og frigørelse af afhængighedt (2005), 29–34

“Trin 5,” Frigør dig af din Afhængighed, 29–34

Trin 5

Bekendelse

Nøgleprincip: Indrøm over for dig selv, over for din himmelske Fader i Jesu Kristi navn, over for den rette præstedømmemyndighed og over for en anden person nøjagtigt, hvordan det forholder sig med dine fejl.

Et fællestræk ved mange, som har lidt af afhængighed, er en følelse af isolation. Selv i en menneskemængde eller mens vi deltog i aktiviteter, hvor andre måske følte samhørighed, følte vi, at vi ikke passede ind. Da vi kom til behandlingsmøder, begyndte vi at komme ud af den følelsesmæssige isolation, hvor afhængighed trives. Først sad mange af os bare og lyttede, men til sidste følte vi os trygge nok til at tale og fortælle. Vi holdt stadig mange ting for os selv – skammelige ting, pinlige ting, hjerteskærende ting, ting, der fik os til at føle os sårbare.

Vi foretog en ærlig og grundig selvransagelse i trin 4, men det var en privat oplevelse. Vi sad stadig alene tilbage med skammen over fortiden. Vi var ikke i stand til at smide lænkerne fra de hemmeligheder, der isolerede os, og få lidt perspektiv på os selv og fortiden, før vi gennemgik trin 5. Bekendelse var begyndelsen på en afsløringsproces, hvor vi fortalte venner, familie og andre om vores anger. Det var en del af en vedvarende bestræbelse på at reparere og genoprette ødelagte forhold. Bekendelse omfattede også at søge Herrens tilgivelse gennem bøn og gennem alle nødvendige præstedømmemyndigheder.

Vi opdagede, at det var bedst at gennemgå trin 5 så hurtigt som muligt efter at have fuldført trin 4. At udskyde det ville have været som at opdage et inficeret sår uden at rense det. Trin 5 virkede overvældende, men da vi bad Herren om hjælp, gav han os mod og styrke. Efter at have gennemgået vores selvransagelse tilstod vi over for vores biskop alt det, der var ulovligt eller en synd eller en misgerning, som ville have forhindret os i at have en tempelanbefaling. Denne afsløring til den rette præstedømmemyndighed var en væsentlig del af helbredelsen.

Vi valgte også endnu en person, som vi stolede på og til hvem vi kunne afsløre nøjagtigt, hvordan det forholdt sig med vores fejl. Vi forsøgte at vælge nogen, som selv havde gennemgået trin 4 og 5 og som var veletableret i evangeliet. Vi begyndte mødet med en bøn for at indbyde Ånden, og så læste vi vores selvransagelse op højt. De personer, som lyttede til vores selvransagelse, hjalp os ofte med at se langvarige perioder med selvbedrag. De hjalp os med at sætte vores liv i perspektiv og med at undgå at overdrive eller forklejne vores beretning.

At nedskrive vores selvransagelse var som at optage hundredvis af adskilte scener fra vores liv. I trin 5 havde vi en chance for at se vores liv folde sig ud, scene efter scene, i en flydende fortælling. Da vi gjorde det, begyndte vi at erkende de mønstre på svaghed, som have påvirket vores valg. Vi begyndte at forstå vores tendenser mod negative tanker og følelser (egenrådighed, frygt, stolthed, selvmedlidenhed, jalousi, selvretfærdighed, vrede, fortørnelse, utøjlet lidenskab og begær og så videre). Disse tanker og følelser var virkelig nøjagtigt, hvordan det forholdt sig med vores fejl.

Ved at fuldføre trin 5 viste vi Gud, os selv og endnu et vidne vores forpligtelse mod et nyt liv fast baseret på at fortælle og efterleve sandheden. Selvom trin 5 var et af de sværeste trin at gennemgå, blev vi opmuntret af præsident Spencer W. Kimballs råd: »Omvendelse er først sket, når man har været fuldstændig ærlig og indrømmet sine handlinger uden at undskylde sig eller komme med bortforklaringer ... De mennesker, som vælger at se tingene i øjnene og ændre livsførelse, vil måske synes, at omvendelsens vej er svær at gå i begyndelsen, men de vil opdage, at det er en langt mere ønskværdig vej at gå, når man først har oplevet dens resultater og belønninger« (»Omvendelsens evangelium«, Den danske Stjerne, mar. 1983, s. 3).

Vi har oplevet det, som præsident Kimball sagde. Så snart vi ærligt og grundigt fuldførte trin 5, var der ikke mere noget tilbage at skjule. Vi viste udadtil vores ønske om at »aflægge alle [vore] synder« (Alma 22:18), så vi kunne modtage en større kundskab om Guds kærlighed samt den kærlighed og støtte, som vi fik af mange gode mennesker omkring os.

Handlingstrin

Begynd at søge tilgivelse. Rådfør dig med biskoppen efter behov, vær ærlig over for Gud, dig selv og andre

»Alle menneskers pligt [er] at bekende deres synder over for Herren« (Guide til skrifterne, »bekendelse«, s. 15). Mere alvorlige overtrædelser skal bekendes til de rette præstedømmeledere, normalt biskoppen: »Selv om det kun er Herren, som kan tilgive synder, så spiller disse præstedømmeledere en afgørende rolle i omvendelsens proces. De vil bevare din bekendelse fortrolig og hjælpe dig gennem omvendelsens proces. Vær fuldstændig ærlig over for dem. Hvis du kun delvis bekender og kun nævner nogle mindre fejl, så vil du ikke være i stand til at løse en mere alvorlig uerkendt overtrædelse. Jo hurtigere du begynder denne proces, jo hurtigere vil du finde den fred og glæde, som kommer med tilgivelsens mirakel (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2004, s. 114).

Udvis stor omhu og visdom, når du vælger andre end en præstedømmeleder til at afsløre dine fejl over for. Fortæl ikke ømtålelige informationer til personer, som du har mistanke om vil yde forkert vejledning, give forkert underretning eller have svært ved at holde på fortrolighed. De, som du deler din selvransagelse med, skal være yderst pålidelige i både ord og handling.

Lad fred komme ind i dit liv

Præsident Brigham Young advarede medlemmerne mod unødvendigt at afsløre synder: »Når vi beder brødrene, hvilket vi ofte gør, om at tale til nadvermødet, ønsker vi, hvis de har såret deres naboer, at de bekender deres fejl, men fortæl ikke om jeres meningsløse adfærd, som ingen andre end I selv kender til. Fortæl offentligheden det, som hører offentligheden til. Hvis I har syndet mod folket, da tilstå over for dem. Hvis I har syndet over for en familie eller andre, så gå hen til dem og tilstå. Hvis I har syndet mod menigheden, da tilstå over for jeres menighed. Hvis I har syndet mod nogen enkeltperson, da tal med den person selv og tilstå over for vedkommende. Og hvis I har syndet mod Gud eller mod jer selv, bekend da til Gud og hold sagen for jer selv, for jeg ønsker ikke at vide alt om det« (Discourses of Brigham Young, udvalgt af John A. Widtsoe, 1954, s. 158).

Af og til kan man se personer til behandlingsmøderne eller i andre situationer, der lader til konstant at opregne deres synder og ufuldkommenheder eller de synder, andre har begået imod dem. De bekender altid, men finder aldrig fred.

Forveksl ikke trin 5 med en tvangsforestilling om at dvæle ved det negative. Meningen med trin 5 er nøjagtigt det modsatte. Vi gennemgår ikke trin 5 for at holde fast ved det, som vi bekender, men for at begynde at skelne godt fra ondt for os selv og for at vælge det gode.

Studium og forståelse

Følgende skriftsteder og udtalelser fra Kirkens ledere kan være en hjælp til at fuldføre trin 5. Brug dem til meditation, studium og nedskrivning. Husk at være ærlig og specifik i nedskrivningen.

Bekendelse for Gud

»Dem, som bekender deres synder for mig og beder om tilgivelse, … dem tilgiver jeg, Herren, deres synder« (L&P 64:7).

  • Hvordan hjælper bekendelsen af dine synder for Gud dig med at foretage positive ændringer i dit liv?

  • De fleste af os føler frygt for og uvillighed til at gennemgå trin 5. Hvordan kan bekendelsen af dine synder for Gud give dig mod og styrke til at bekende for en anden person?

Bekendelse for andre

»Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden om, at du må blive helbredt« (Jak 5:16).

  • I frygter måske, at nogen, som virkelig kendte alle jeres svagheder og fejl, ville afvise jer. Men en præstedømmeleder eller en ven, som du stoler på og som forstår helbredelsens proces, reagerer normalt med forståelse og medfølelse. Hvordan kan en sådan reaktion hjælpe dig med at hele?

At prøve at gøre et godt indtryk på andre

»Lad ikke noget menneske forkynde sin egen retfærdighed ... Lad ham hellere bekende sine synder, så vil han få tilgivelse og bære mere frugt« (se Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 232).

  • En stor besættelse for dem, som kæmper med afhængighed, er et stort ønske om at gøre et godt indtryk på andre. Hvordan ville dette ønske afholde dig fra at forbedre dig og »bære mere frugt« (eller et godt stykke arbejde)?

  • Hvordan ville din adfærd ændre sig, hvis du kun var bekymret for at gøre et godt indtryk på Gud?

Oprigtighed

»Hver den, der overtræder imod mig, ham skal du dømme i forhold til de synder, som han har begået; og hvis han bekender sine synder for dig og mig og omvender sig i sit hjertes oprigtighed, skal du tilgive ham, og jeg vil også tilgive ham« (Mosi 26:29).

  • Når du bekender dine synder, skal du være oprigtig. Overvej, hvordan det at tilbageholde noget af din bekendelse undergraver oprigtigheden i dine bestræbelser. Hvilken del af din selvransagelse, hvis der er nogen, er du fristet til at skjule?

  • Hvad kan du vinde ved fortsat at skjule denne del af din selvransagelse? Hvad har du at miste?

Bekend dine synder, så snart du erkender dem

»[De] blev i det selv samme år bragt til kundskab om deres vildfarelse og bekendte deres fejl« (3 Ne 1:25).

  • Dette vers er et eksempel på mennesker, som ikke trak tiden ud for at bekende deres fejl, da de først havde fået kundskab om dem. Hvad er fordelene ved at gennemgå trin 5 så hurtigt som muligt efter trin 4?

  • Hvilke skadelige virkninger kan det medføre at trække tiden ud for trin 5?

Lindr stress og find fred

»Jeg ville ikke dvæle ved dine forbrydelser for at rive op i din sjæl, hvis det ikke var til dit eget bedste« (Alma 39:7).

  • Nogle mennesker vil hævde, at vi dvæler for meget ved det negative i livet ved at gennemgå trin 4 og 5, og at gennemgangen af dem kan øge vores stress. I dette vers bliver vi belært om, at det kan gøre os godt at se vores ufuldkommenheder i øjnene, og ikke kun »oprøre« (eller pine) vores sjæl. Hvordan kan trin 4 og 5 lindre din stress og give dig mere fred?

Aflæggelse af synd

»Heraf kan du vide, om et menneske omvender sig fra sine synder: Se, han vil bekende dem og aflægge dem« (L&P 58:43).

  • At aflægge noget betyder at opgive det eller fuldstændigt give afkald på det. Hvordan viser du dit ønske om at aflægge din gamle adfærd ved at fuldføre trin 5?