Seminar
Jakob 2:1-21: »Lad ikke denne … stolthed fordærve jeres sjæl«


»Jakob 2:1-21: ›Lad ikke denne … stolthed fordærve jeres sjæl‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Jakob 2:1-21«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Jakob 2:1-21

»Lad ikke denne … stolthed fordærve jeres sjæl«

Billede
Jakob underviser ved templet

Profeten Jakob vidste gennem åbenbaring fra Gud, at det nefitiske folk kæmpede med adskillige synder. Han talte i templet for at adressere disse synder, deriblandt synden ved stolthed og hovmod. Til tider kæmper vi alle med stolthed. Denne lektion kan hjælpe jer til at blive mere som Jesus Kristus ved at forstå, hvori synden ved stolthed består og modstå den.

Stil spørgsmål, der giver mulighed for nye opdagelser. Stil spørgsmål, der hjælper eleverne til selv at opdage evangeliske sandheder. Spørgsmål kan engagere eleverne i processen med at forstå skrifterne og hjælpe dem til at finde frem til og forstå væsentlige evangeliske sandheder.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at komme forberedte med eksempler på, hvordan de ser stolthed og hovmod komme til udtryk i verden i dag.

Mulige læringsaktiviteter

Stolthed

Vis følgende scenarier, og bed eleverne om at være opmærksomme på tegn på stolthed.

  • Koji håber, at en holdkammerat begår en fejl under en kamp, så han kan få mere spilletid.

  • Silvia overdriver, hvad hun har udrettet for at se bedre eller vigtigere ud for andre.

  • Jens tilbageholder taknemlighed og anerkender ikke det gode, andre gør.

  • Amy håner andre og gør nar af dem bag deres ryg.

  • Hvilke tegn på stolthed og hovmod fandt I?

Præsident Ezra Taft Benson (1899-1994) sagde:

Hovmod er en synd, som er nem at få øje på hos andre, men som man sjældent er parat til at indrømme, at man selv er i besiddelse af. (Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 169)

Tænk nu på Frelseren. Trods alt det, han udrettede, og hans mange evner var han altid sagtmodig og ydmyg (se Matt 11:29). Mens I studerer, så tænk over, hvordan stolthed kan komme til udtryk i jeres liv. Denne lektion kan hjælpe jer til at blive mere som Jesus Kristus ved at modstå den synd at være hovmodig.

»Lad ikke denne … stolthed fordærve jeres sjæl«

Herren hjalp profeten Jakob til at kende folkets tanker og befalede ham at tage til templet og vidne om deres synder, herunder syndig stolthed (se Jakob 2:1-13).

Overvej at færdiggøre følgende aktivitet ved tavlen som samlet klasse, og giv også eleverne mulighed for at færdiggøre den i deres studiebog.

Tegn en linje midt på siden i jeres studiebog. Skriv øverst til venstre på siden: »Udtryk for stolthed og hovmod«. Skriv øverst til højre på siden: »Måder, hvorpå vi kan blive som Frelseren og modstå hovmod.«

Bed eleverne om at komme op og skrive de udtryk for stolthed og hovmod, de finder i de følgende vers på venstre side af tavlen.

Læs Jakob 2:12-16, og læg mærke til udtryk for stolthed. Tilføj dem i venstre side af indlægget i jeres noter. I kan også se »Jakob underviser om stolthed og kyskhed«, der findes på dk.jesukristikirke.org/jakob-underviser-om-stolthed-og-kyskhed-2022?gallery=/mormons-bog-videoer&lang=undefined ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 00:23 til 04:39.

Du kan eventuelt skrive følgende sandhed med fed skrift på tavlen og bruge følgende spørgsmål til at hjælpe eleverne med at formulere, hvordan stolthed kan påvirke os i dag.

En sandhed, vi kan lære af dette skriftsted, er, at hovmod fordærver vores sjæl (Jakob 2:16).

  • Hvordan tror I, at hovmod kan fordærve vores sjæl?

  • Hvordan tror I, at Jakobs advarsel stadig er relevant i dag?

Ældste Dieter F. Uchtdorf, daværende præsident for Det Første Præsidentskab og præsident Ezra Taft Benson (1899-1994) fortalte om flere måder, hvorpå stolthed og hovmod kan komme til udtryk i vores liv. Tilføj indsigt fra deres ord i venstre side af indlægget i jeres noter.

Vis følgende udtalelser, og bed eleverne om at dele indsigt fra udtalelserne og tilføje dem i venstre side af tavlen.

Stolthed er næstekærlighedens store fjende. Stolthed er en af de største årsager til, at der er problemer i ægteskaber og familier. Stolthed er opfarende, uvenlig og misundelig. Stolthed overvurderer sin egen styrke og ignorerer andres dyder. Stolthed er selvisk og lader sig let ophidse. Stolthed formoder, der ligger en ond hensigt bag, hvor der ingen er, og gemmer sin egen svaghed bag smarte undskyldninger. Stolthed er kynisk, pessimistisk, vred og utålmodighed. Ja, hvis næstekærlighed er Kristi rene kærlighed, så er stolthed en egenskab, der karakteriserer Satan. (Dieter F. Uchtdorf, »Til ære for dem, der værner«, Liahona, maj 2016, s. 80)

De fleste af os betragter stolthed og hovmod som en synd, der kun findes hos folk i toppen, hos de rige og de lærde, som ser ned på os andre. (Se 2 Nefi 9:42). Men der findes dog en lidelse, der er langt mere udbredt blandt os, og det er den stolte, der kigger nedefra og op. Det giver sig udslag på mange forskellige måder, som for eksempel ved at finde fejl, sladre, bagtale, surmule, leve over evne, misunde, begære, ved at afholde sig fra at være taknemlig og rose andre for at kunne opløfte dem, samt ved at man ikke tilgiver og er jaloux. (Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 169)

Giv eleverne opmuntring til at bruge deres forberedelse til undervisningen, når de diskuterer følgende spørgsmål.

  • Hvordan ser I desuden stolthed komme til udtryk i vores verden i dag?

  • Hvordan er stolthed det modsatte af Jesu Kristi karakter?

Vis følgende tilskyndelse, og bed eleverne om ærligt at overveje, hvordan stolthed kan komme til udtryk i deres liv.

Stop op, og tænk over jeres egne tanker og handlinger. Hvordan kæmper I nogle gange med stolthedens synd? Hvordan påvirker disse udtryk for stolthed jeres relationer og lykke? Hvad ville I måske gerne ændre? Hvorfor?

Overvind stolthed

Jakob lærte os, hvordan vi kan få et håb i Kristus og modstå stolthedens synd.

Mens eleverne studerer følgende, så bed dem om at komme op og skrive det, de finder ud af, på højre side af tavlen.

Læs Jakob 2:17-21, og læg mærke til, hvordan I kan undgå syndig stolthed. Tilføj dem i højre side af indlægget i jeres noter. I kan også se »Jakob underviser om stolthed og kyskhed«, der findes på dk.jesukristikirke.org/jakob-underviser-om-stolthed-og-kyskhed-2022?gallery=/mormons-bog-videoer&lang=undefined ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 04:40 til 05:44.

Overvej at bede eleverne om at drøfte følgende spørgsmål parvist eller i små grupper.

  • Hvordan kan det hjælpe os til at modstå stolthed og få et håb i Kristus, hvis vi følger Jakobs råd?

  • Hvem kender I, der er et godt eksempel på at modstå stolthed på de måder, der er beskrevet i disse vers? Hvad gør de?

  • Hvilke kristuslignende egenskaber kan vi fokusere på og udvikle, som kan hjælpe os til at undgå stolthed? Hvorfor eller hvordan ville disse egenskaber hjælpe?

Vis følgende invitation.

Tænk over jeres eget behov for at genkende og modstå den syndige ved stolthed i jeres liv. Tænk på specifikke situationer eller relationer, hvor I udviser stolthed. Prøv at se på, hvordan stolthed kan påvirke jeres relationer. Gør følgende for at søge vor himmelske Faders hjælp gennem Helligånden og blive mere som Frelseren ved at modstå stolthed og hovmod:

  1. Vælg et udtryk for stolthed fra venstre side af indlægget i jeres noter, som I føler jer inspireret til at fokusere på at overvinde på dette tidspunkt.

  2. Vælg fra højre side af indlægget i jeres noter en måde, hvorpå I kan modstå stolthed udtrykt på den måde. Tænk på kristuslignende egenskaber, og skriv specifikke handlinger ned, som I kan foretage jer.

Overvej at bære et vidnesbyrd om Frelserens evne til at hjælpe os med at overvinde stolthed og blive mere som ham.