Seminar
Mosija 27:1-24: »Han har med megen tro bedt for dig«


»Mosija 27:1-24: ›Han har med megen tro bedt for dig‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Mosija 27:1-24«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Mosija 27:1-24

»Han har med megen tro bedt for dig«

Billede
en engel stopper Alma den Yngre

Ved I, hvordan det er at se sine nærmeste afvise sandheden? Alma og kong Mosija kendte til den sorg at se familiemedlemmer gøre oprør mod Frelseren og hans kirke. Gennem Kristi barmhjertighed blev de til sidst velsignet med at føle glæden ved at se disse kære omvende sig. Denne lektion kan hjælpe jer til at opdage, hvordan I kan hjælpe dem, der afviser Jesu Kristi lærdomme, til at vende tilbage til ham.

Tilskynd eleverne til at granske deres følelser. Stil spørgsmål, der hjælper eleverne til at reflektere over åndelige oplevelser og huske, hvornår de har følt sandheden af et evangelisk princip. At huske disse følelser kan hjælpe eleverne til at ønske at efterleve evangeliet og lukke det ind i deres hjerte. Fortæl eleverne, at det er okay, hvis de endnu ikke har haft eller erkendt oplevelser med et bestemt princip.

Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om at forberede sig på at fortælle beretninger fra skrifterne, hvor Herren hjalp en person, der var faret vild eller var oprørsk, til at ændre sig.

Mulige læringsaktiviteter

Der er håb gennem Kristus

Bed eleverne om for sig selv at overveje følgende:

Er der nogen, I er bekymret for, fordi de kæmper åndeligt eller endda gør oprør mod Gud? Hvis det er tilfældet, så hav denne person i tankerne, når I studerer i dag. Hvis I på samme måde kæmper åndeligt, kan I have jeres egen situation i tankerne i løbet af lektionen.

Vis følgende selvvurdering. Tilskynd eleverne til at dele deres tanker, herunder eksempler fra elevforberedelsen.

Tænk over, hvor præcist følgende udtalelser beskriver jer:

  1. Jeg tror ikke, at det er for sent for dem, der kæmper åndeligt eller gør oprør, at blive helbredt af Jesus Kristus.

  2. Jeg har set eksempler i skrifterne og hos mennesker omkring mig, der giver mig håb for dem, der kæmper åndeligt eller gør oprør.

  3. Jeg ved, hvad jeg kan gøre for at hjælpe mennesker, der kæmper åndeligt eller gør oprør.

Når I studerer Mosija 27 i dag, så se efter grunde til at have håb, og hvad I kan gøre for at hjælpe dem, der kæmper åndeligt eller gør oprør.

Hjælp de åndeligt vildfarne

Læs Mosija 27:1, 8-10 for at se, hvem profeten Alma og kong Mosija var bekymrede for.

  • Hvordan tror I, at disse unge mænds valg kan have påvirket deres forældre, søskende og venner?

Læs Mosija 27:11-16, 19 for at se, hvad Herren gjorde for at hjælpe Alma den Yngre med at ændre sit liv og hvorfor. I kan også se videoen »Alma the Younger Is Converted unto the Lord« fra tidskode 3:06 til 6:59.

  • Hvilke vendinger fra englens budskab tror I, der var mest virkningsfulde for disse unge mænd?

  • Hvordan kan denne oplevelse vise Guds kærlighed og ønske om at frelse disse unge mænd (såvel som andre, der er åndeligt vildfarne)?

  • Hvorfor sagde englen, ifølge Mosija 27:14, at han var kommet til Alma den Yngre og Mosijas sønner? (Overvej at markere svaret på dette spørgsmål i jeres skrifter)

Brug et øjeblik på at tænke over, hvilke principper I kan lære af disse vers.

Bed eleverne om at dele forskellige principper. Overvej at skrive de principper, de nævner, på tavlen. Hvis eleverne ikke naturligt nævner det, kan du overveje at skrive følgende princip på tavlen:

Et princip, vi kan lære, er, at bede med stor tro for dem, der kæmper åndeligt eller gør oprør, indbyder Herren til at hjælpe dem til at komme til kundskab om sandheden.

Husk, at Herren ikke vil tilsidesætte handlefriheden hos dem, vi beder for. Til trods for at Alma og Mosijas sønner fik besøg af en engel, kunne de stadig have brugt deres handlefrihed til ikke at omvende sig. Selvom vor himmelske Fader måske ikke sender en engel til vores kære, vil han besvare vores bønner på sin måde og til sin tid. Vi kan stole på, at han hjælper. I vil lære mere om Herrens rolle i Almas forandring i næste lektion.

  • Hvordan forestiller I jer, at Alma den Ældres bønner må have været? Hvad tror I, det betyder at bede »med megen tro« (Mosi 27:14)?

    Dette er andre mulige opfølgende spørgsmål: Hvorfor tror I, at vi kan have tro på, at Herren vil gøre det, der er bedst for dem, der kæmper? Hvorfor kan det være godt at bede om, at de må »blive bragt til kundskab om sandheden« (Mosi 27:14)?

  • Hvorfor tror I, at Herren ønsker, at vi beder for dem, der kæmper åndeligt eller gør oprør?

    Tilskynd frivillige til at fortælle om oplevelser som svar på følgende spørgsmål. Du vil måske også dele en personlig oplevelse.

  • Hvornår har I følt, at jeres bønner har gjort en forskel i en anden persons liv? Hvornår tror I, at andres bønner har hjulpet jer?

Tænk over specifikke ting, I kan bede om, når I beder vor himmelske Fader om at hjælpe en, der kæmper åndeligt. I kan måske endda holde pause i jeres studium for at bede for dem nu.

Hvad mere kan jeg gøre?

Overvej at dele eleverne op i par, hvor hver makker studerer et af følgende skriftsteder. Bed dem om at fortælle hinanden, hvad de lærte.

Læs følgende skriftsteder, og se efter, hvad Alma og andre gjorde, ud over at bede, for at hjælpe sin søn til at vende tilbage til Herren.

Mosija 27:20-24

Alma 36:17-19 (Alma den Yngres senere beskrivelse af det, hans far havde undervist i, og hvordan det hjalp ham)

  • Hvad gjorde Alma, udover at bede, for at hjælpe sin søn?

Overvej at lade makkerparrene vælge, hvilket af følgende de ønsker at studere sammen.

Studer en af følgende ting, som Alma gjorde, og nedskriv jeres tanker. Når I studerer, kan I have en af jeres nærtstående i tankerne, der kæmper åndeligt eller gør oprør:

  1. Faste – Lær mere om faste ved at søge i ChurchofJesusChrist.orgChurchofJesusChrist.org, appen Evangelisk bibliotek, Guide til skrifterne eller andre skriftsteder som Markus 9:17-18, 25-29. Hvordan kan faste hjælpe jer eller jeres nærmeste? Er der andre, som I kan invitere med til at faste sammen med jer?

  2. Bær vidnesbyrd – Sammenlign Almas oplevelse beskrevet i Alma 36:17-19 med Enoshs oplevelse i Enosh 1:1-5. Tænk over Helligåndens evne til at minde folk om, hvad de har hørt, når de har brug for det (se Joh 14:26). Det kan give os mod til at bære vores vidnesbyrd om Kristus selv for dem, der virker uimodtagelige. Det kan også hjælpe os til at huske, hvad vi ved og tror om Frelseren, når vi har mest brug for det. Hvordan kan I dele jeres vidnesbyrd om Frelseren?

Bed makkerparrene om at fortælle klassen, hvad de har lært, og fortælle om oplevelser, de har haft med at faste, eller hvor Helligånden minder dem om ting, når de har brug for det.

Overvej at vise følgende spørgsmål og give eleverne tid til at svare i deres studiebog.

  • Hvad lærte I af denne beretning om, hvordan man hjælper dem, der kæmper åndeligt?

  • Hvilket råd ville I dele med en person, hvis nærtstående ikke ændrer sig hurtigt?

  • Hvad er Frelserens rolle med hensyn til at hjælpe dem, vi elsker? Hvorfor kan I stole på, at han hjælper dem?

  • Hvilke specifikke ting føler I jer tilskyndet til at gøre eller sige for at hjælpe nogen med at vende tilbage til Frelseren?