Seminar
Mosija 28: Personlig omvendelse og at fortælle andre om evangeliet


»Mosija 28: Personlig omvendelse og at fortælle andre om evangeliet«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Mosija 28«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Mosijas Bog 28

Personlig omvendelse og at fortælle andre om evangeliet

Billede
en ung taler med andre om evangeliet

Hvilke oplevelser har I haft med at fortælle om Jesu Kristi evangelium? Efter Mosijas sønners omvendelse henvendte de sig til kongen for at få tilladelse til at forkynde evangeliet for lamanitterne. Kong Mosija spurgte først Herren og tillod så sine sønner at bringe Guds ord til lamanitterne (se Mosi 28:1). Hensigten med denne lektion er at hjælpe jer til at få et større ønske om at fortælle andre om evangeliet.

Hjælp eleverne til at finde relevans i evangeliske sandheder. Nogle elever kan have svært ved at se, hvordan evangeliet relaterer til deres hverdag. Søg bønsomt efter måder, hvorpå de kan føle, at det, de lærer, er meningsfuldt og nyttigt i forhold til deres personlige omstændigheder, spørgsmål og behov.

Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om at tale med en person, som de mener, er dybt omvendt til Jesu Kristi evangelium. Hvad hjalp denne person på sin omvendelsessti? Du kan også overveje at bede eleverne om at evaluere deres ønske om at fortælle andre om evangeliet.

Mulige læringsaktiviteter

Deling og omvendelse

Overvej at medbringe eller vise et billede af noget, du elsker så højt, at du nyder at dele det med andre. Del denne ting med eleverne, inden du stiller det næste spørgsmål.

  • Hvilke ting elsker I så højt, at I gerne vil dele dem med andre?

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at det ikke er usædvanligt, at vi fortæller om ting, der betyder noget for os. Se videoen »Good Things to Share« (2:21), som findes på ChurchofJesusChrist.orgChurchofJesusChrist.org, eller læs udtalelsen nedenfor.

At fortælle andre mennesker om det, som betyder mest for os, eller som har hjulpet os, er slet ikke usædvanligt.

Det er især tydeligt i anliggender med stor, åndelig betydning og konsekvens …

Når vi inviterer jer til at lære om og afprøve vores budskab, er det på grund af den positive effekt, som Jesu Kristi evangelium har haft i vores liv. Nogle gange er vi måske akavede eller lidt for direkte eller endda for vedholdende i vore forsøg. Vores enkle ønske er at fortælle jer om de sandheder, der er af største værdi for os. (David A. Bednar, »Kom og se«, Liahona, nov. 2014, s. 107-110).

Bedøm, hvor godt følgende udtalelser passer til jer på en skala fra 1 til 5 (hvor 1 ikke passer for jer, og 5 passer helt for jer):

Overvej at vise følgende udtalelser til eleverne, når de grunder over og reflekterer over deres liv.

  • Sandheder om Frelseren Jesus Kristus og hans evangelium er af stor værdi for mig.

  • Jeg har et ønske om at fortælle andre om hans evangelium.

Når I studerer Mosijas sønners liv og eksempler, så tænk over jeres ønske om at fortælle andre om Frelserens evangelium. Søg åbenbaring for at vide, hvilke næste skridt Herren ønsker, at I tager, så evangeliet bliver endnu mere meningsfuldt for jer, og jeres ønske om at fortælle andre om evangeliet øges.

Mosijas sønner

Husk, at kong Mosijas sønner efter deres omvendelse forkyndte evangeliet i deres eget land og forsøgte at rette op på deres fejl (se Mosi 27:32-37).

Læs Mosija 28:1-5, og se efter, hvad Mosijas sønner ønskede og hvorfor. (I kan eventuelt markere det, I finder, i jeres skrifter).

  • Hvilke ord eller vendinger i disse vers lægger I særligt mærke til? Hvilke grunde havde Mosijas sønner til at fortælle lamanitterne om evangeliet?

    Overvej at bede flere elever om at dele det, de har fundet.

  • Hvorfor kan disse være motiverende grunde til at fortælle andre om evangeliet?

  • Hvilke sandheder lærte I af disse vers?

Eleverne deler måske mange forskellige sande principper. Hvis eleverne ikke nævner det fremhævede princip nedenfor, kan du overveje at stille følgende spørgsmål: Hvordan kan vores ønske om at fortælle andre om evangeliet hænge sammen med vores personlige omvendelse? Hvorfor?

En sandhed, vi lærer af disse vers, er, at efterhånden som vores omvendelse til Herren bliver dybere, øges vores ønske om at fortælle andre om evangeliet.

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har bekræftet denne sandhed, da han sagde følgende:

»Størrelsen af det ønske, vi har om at fortælle om evangeliet, er en indikator for, i hvor høj grad vi personligt har omvendt os« (Dallin H. Oaks, »Fortæl om evangeliet«, Liahona, jan. 2002, s. 7).

  • Hvilke oplevelser havde Mosijas sønner, der hjalp dem til at blive omvendt til Jesus Kristus og hans evangelium? (Se Mosi 27:34-36; 28:4).

    Overvej at vise følgende spørgsmål, som eleverne kan overveje eller besvare i deres studiebog, før de svarer.

  • Hvilke oplevelser har hjulpet jer eller dem, I kender, til at blive mere omvendt til Jesus Kristus og hans evangelium?

  • Hvad elsker I ved Jesus Kristus og hans evangelium, som I ønsker at dele med andre? (I kan for eksempel have haft meningsfulde oplevelser med Frelserens tilgivelse, Guds kærlighed, bøn osv.).

Selv når vi er omvendt til Herren, kan der være årsager til, at det stadig er svært at dele evangeliet.

  • Hvis I var en af Mosijas sønner, hvilke bekymringer ville I så have ved at forkynde evangeliet for lamanitterne?

Som deres far og konge havde Mosija mange grunde til at bekymre sig om at sende sine sønner ud for at forkynde evangeliet for lamanitterne. Kong Mosija frygtede ikke blot for sine sønners sikkerhed, men også for, at hvis hans sønner forsvandt, ville han ikke have en arving at krone som den næste konge over nefitterne.

Læs Mosija 28:6-8, og se efter, hvorfor Mosija lod sine sønner tage på en så farlig mission.

  • Hvilke velsignelser lovede Herren Mosija?

Jeres næste skridt

Brug et øjeblik på at nævne bekymringer, som I eller andre måtte have om at fortælle andre om evangeliet.

Skriv elevernes svar på tavlen. Tag stilling til, om det er bedst at vælge en bekymring til hele klassen, som de kan fokusere på sammen, eller at få eleverne til at arbejde individuelt eller i små grupper.

Vælg en af disse bekymringer, og bed om vejledning, når I søger i skrifterne og tænker over, hvordan I kan overvinde denne bekymring. Hvis I for eksempel har haft en af de følgende bekymringer, kan I overveje spørgsmålene og studere de skriftsteder, der er angivet efter udtalelserne.

Overvej at vise eller skrive de følgende udsagn på tavlen.

Jeg er ikke sikker på, at jeg er tilstrækkeligt omvendt til at fortælle andre om evangeliet. Hvordan kan Mosijas sønners eksempler hjælpe jer? (Se Mosi 28:1-5). Når I læser nogle af de følgende vers, så se efter, hvordan I kan blive mere omvendt: Apostlenes Gerninger 3:19; Jakob 5:20; Enosh 1:2-5; Mosija 3:19; 5:2; 27:25; Alma 5:12-14; 22:15-18; 53:10; Helaman 15:7; 3 Nefi 9:20.

Jeg er bange for at blive afvist. Gennemgå i Mosija 28:2-4 årsagerne til, at Mosijas sønner ønskede at fortælle andre om evangeliet, selvom mange troede, at lamanitterne sandsynligvis ikke ville tage imod det. Hvordan kan disse årsager hjælpe jer? Hvordan kan det at tænke over, hvad Frelseren har gjort for jer (og kan gøre for andre) hjælpe jer til at overvinde jeres frygt?

Jeg har ikke været det bedste eksempel på at efterleve evangeliet. Før Mosijas sønners omvendelse forkyndte de mod evangeliet (se Mosi 27:8-10), men efter de havde omvendt sig, blev de nogle af de mest succesfulde missionærer i Mormons Bog (se Alma 17:4). Hvad inspirerer deres eksempel jer til at gøre? Hvilke andre eksempler i skrifterne kan I komme i tanke om, der kan hjælpe?

Bed flere elever om at fortælle, hvad de har fundet, og hvordan det kan hjælpe med bekymringen.

Overvej at vise følgende sætninger for eleverne, mens de overvejer og svarer i deres studiebog.

  • »En af de vigtigste ting, jeg lærte af Mosijas sønner, er …«

  • »En ting, som jeg føler, at Herren ønsker, at jeg gør for at følge Mosijas sønners eksempel, er …«

  • »For at handle effektivt på dette kan jeg …«

Bed eleverne om at dele. Det kan være nyttigt at afslutte med at bære dit vidnesbyrd, dele dine følelser og indtryk eller ved at bede en eller to elever om at gøre det.