Seminariet
Alma 1:1–18: Det ondskefulla prästväldet


”Alma 1:1–18: Det ondskefulla prästväldet”, Mormons bok – lärarhandledning (2024)

”Alma 1:1–18”, Mormons bok – lärarhandledning

Alma 1:1–18

Det ondskefulla prästväldet

Bild
Nehor predikar

Vi lever i en värld där människor framhäver sig själva och sina tankar för personligt beröm och vinnings skull. Tron på den här falska livsstilen får många människor att synda och förkasta sin Frälsare Jesus Kristus. Det gällde också nephiterna. En man som hette Nehor undervisade om falska läror som fick människor på hans tid, och andra under senare år, att förkasta sin Frälsare. Den här lektionen kan hjälpa dig att urskilja och förkasta falska läror som kan vända dig bort från Jesus Kristus.

Fokus på Kristus. Rikta elevernas uppmärksamhet mot Frälsaren och hans evangelium och dra inte uppmärksamheten till dig själv. Äldste Paul V. Johnson i de sjuttios kvorum har sagt: ”Om våra lärare är fria från prästvälde kommer eleverna att älska dem, men inte vara beroende av dem. De kommer att älska dig och de kommer att vara tacksamma för det du lärde dem, men de kommer att vara vända mot Herren” (Paul V. Johnson, ”The Dangers of Priestcraft”, Religious Educator 9, nr 3 [2008]: s. 11).

Elevens förberedelse: Eleverna kan studera lektionsförslaget ”Guds ord kan hjälpa mig att urskilja och avvisa falska läror” i lektionsförslaget” 3–9 juni. Mosiah 29–Alma 4: ’De var ståndaktiga och orubbliga ’” i Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2024.

Möjliga lärandeaktiviteter

Falska läror

Be eleverna göra följande självutvärderingsaktivitet var för sig. Visa upp uttalandena eller läs upp dem och be eleverna tänka på sina svar.

  • På en skala mellan 1 och 5 (där 1 inte alls stämmer och 5 stämmer helt), hur mycket håller du med om eller håller du inte med om följande uttalanden? Varför?

Större delen av den information jag får varje dag är sann. (Till exempel på sociala medier, i annonser, från ledare och influencers i samhället.)

Den information jag får påverkar min tro på Jesus Kristus.

Gud har gett mig hjälp att skilja mellan sant och falskt.

Vi lever i en värld med många falska budskap som kan försvaga vår tro på Jesus Kristus. När du studerar Alma 1, sök då Andens vägledning som hjälp för dig att känna igen falska läror i världen omkring dig som kan vända dig bort från Jesus Kristus.

Före sin död inrättade kung Mosiah en ny styrelseform. I stället för att ha kungar valde folket domare att upprätthålla lagarna. Alma den yngre valdes till den förste överdomaren, eller regenten (se Alma 2:16). Han var också kyrkans högpräst och ledare (se Mosiah 29). Folket började räkna tiden från när deras styrelseskick ändrades.

Under det första året av domarnas regering började en ogudaktig man som hette Nehor påverka nephiterna. Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har undervisat om varför berättelsen om Nehor finns med i Mormons bok.

Det finns en berättelse i Mormons bok om en man som hette Nehor. Det är lätt att förstå varför Mormon, när han förkortade nephiternas tusenåriga uppteckning, ansåg det viktigt att ta med något om den här mannen och det bestående inflytande som hans lära hade. Mormon ville varna oss eftersom han visste att den här filosofin skulle dyka upp igen i vår tid. (D. Todd Christofferson, ”Omvändelsens gudomliga gåva”, Liahona, nov. 2011, s. 38)

Läs Alma 1:2–6 och se vad Nehor undervisade folket om. Gör en lista över Nehors lärdomar. Märk varje lärdom med ”sann”, ”falsk” eller ”blandat”.

För att engagera eleverna kan du låta dem skriva upp och märka Nehors lärdomar på tavlan. Be flera elever dela med sig av sina tankar.

Du har kanske lagt märke till att Nehor blandade sina falska lärdomar med sanna påståenden. Det här illustrerar en taktik som Satan också använder. När vi jämför Nehor med Satan lär vi oss att Satan använder lögner blandade med sanning för att bedra människor och vända dem bort från Jesus Kristus.

  • Vilka tecken på den här principen ser ni nu för tiden?

Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum har beskrivit hur Nehors falska tankegångar påverkar en del människor i dag:

[En falsk lära som hindrar oss från att omvända oss är] att tänka att våra synder inte har någon betydelse eftersom Gud älskar oss vad vi än gör. Det är frestande att tro på vad den bedräglige Nehor lärde Zarahemlas folk: ”Hela människosläktet skulle bli frälst på den yttersta dagen och de behövde inte frukta eller bäva … och till sist skulle alla människor få evigt liv” [se Alma 1:4]. Men denna lockande idé är falsk. Gud älskar oss. Men det vi gör har betydelse för honom och för oss. Han har gett tydliga regler för hur vi bör handla. Vi kallar dem bud. Hans bifall och våra eviga liv är beroende av vårt handlande, däribland vår villighet att ödmjukt söka sann omvändelse. (Se Dale G. Renlund, ”Omvändelse: Ett glädjefyllt val”, Liahona, nov. 2016, s. 123)

Att urskilja falska läror

Att urskilja falska läror, som Nehors till exempel, kan ibland vara svårt. Som väl är går det att urskilja dem. Mormon lärde att om ett budskap eller en lära förmår oss ”att göra ont och att inte tro på Kristus och att förneka honom och att inte tjäna Gud”, kan vi veta att det är falskt och kommer från djävulen (Moroni 7:17).

  • Vilka av Nehors lärdomar skulle kunna få någon att känna att han eller hon inte behöver Frälsaren?

    Följande fråga kan hjälpa eleverna att urskilja falska läror. Uppmuntra eleverna att dela med sig av sina tankar.

  • Vilka andra falska läror i dag vänder människor bort från Jesus Kristus?

Följande frågor är avsedda för självrannsakan och ska inte diskuteras i klassen.

Tänk på budskapen du hör eller läser regelbundet. Hur påverkar de dig? Har någon av dem en negativ inverkan på din tro på Jesus Kristus?

Om du tar del av falska mediabudskap som påverkar din tro på Jesus Kristus negativt, stäng då av eller ta bort källan till de här budskapen från ditt liv. Ersätt dem med budskap som bygger upp din tro på Jesus Kristus. Exempelvis har tidskrifterna Vägledning för de unga och Liahona som finns tillgängliga på ChurchofJesusChrist.org, trosstärkande innehåll.

Det kan vara bra att påpeka att Nehors undervisning verkligen hade ett negativt inflytande. Genom hela Almas bok förkastade olika grupper av människor Frälsaren på grund av Nehors undervisning. Om du känner att eleverna kan ha nytta av att lära sig mer om detta, se då ”Påföljderna av Nehors undervisning” i avsnittet Kompletterande lärandeaktiviteter.

Prästvälde

Diskutera gärna Gideons trofasta försvar av Kristus. Lyft gärna fram Alma 1:7. Du kan också betona Alma 1:8 och påminna eleverna om Gideons trofasta agerande i Mosiah 22:3–9.

En dag mötte Nehor en äldre ledare i kyrkan som hette Gideon. Nehor försökte ju förleda kyrkans folk, men Gideon ”motstod honom och tillrättavisade honom med Guds ord” (Alma 1:7). Nehor blev arg på Gideon och dödade honom. Nehor fördes sedan inför Alma och avrättades enligt lagen (se Alma 1:9–15).

Läs Alma 1:12 och se hur Alma beskrev Nehors undervisning.

Det kan vara bra att hjälpa eleverna att öva på att använda fotnoter. Eleverna kan berätta om olika sätt att lära sig vad prästvälde är. Om ingen nämner den, hänvisar du eleverna till fotnot a i vers 12.

Läs Alma 1:16 och 2 Nephi 26:29 och titta efter en beskrivning av prästvälde.

  • Hur ser du Nehors predikan som ett exempel på prästvälde?

  • Varför tror du att vissa falska uppfattningar är populära?

  • Varför tror du att prästvälde är så farligt?

Att förkasta falska läror

Liksom Gideon kan vi med hjälp av Guds ord förkasta falska läror (se Alma 1:7, 9). Välj ut en eller flera av Nehors falska läror eller några som du har hört i vår tid. Hitta sedan ett skriftställe som vederlägger lögnen. Du kan till exempel motsäga Nehors undervisning i Alma 1:3 med Frälsarens undervisning i Matteus 23:11.

Några exempel på skriftställen som eleverna kan använda är Matteus 7:15–23; 2 Nephi 26:29–31; Mosiah 18:24–26; Helaman 12:25–26 och Läran och förbunden 1:31–32.

  1. Nämn minst en falsk lära du valde och skriftstället eller skriftställena som du känner vederlägger den eller dem.

  2. Berätta vad du har lärt dig av Alma 1 om hur man urskiljer och förkastar falska läror.