Seminar
Alma 5-7: Oversigt


»Alma 5-7: Oversigt«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Alma 5-7«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Alma 5-7

Overblik

Alma stillede Kirkens medlemmer i Zarahemla en række spørgsmål, der opmuntrede dem til at tænke over deres hjertes fokus og deres status hos Gud. Han opfordrede dem til at komme til Kristus ved brug af ømt billedsprog, såsom »barmhjertighedens arme er strakt ud« (Alma 5:33), »omvend jer, så vil jeg modtage jer« (Alma 5:33) og »den gode hyrde kalder jer« (Alma 5:38). Han belærte om, at Frelseren villigt led alt for os, »så han, hvad angår kødet, kan vide, hvorledes han kan bistå sit folk, hvad angår deres skrøbeligheder« (Alma 7:12). Han underviste også om, hvordan man fortsætter på »den sti, der fører til Guds rige« (Alma 7:19).

Forbered undervisningen

Følgende information giver lærere forslag til, hvad der muligvis skal forberedes på forhånd til hver lektion.

Alma 5:1-32

Formål med lektionen: Hensigten med denne lektion er at hjælpe eleverne til at evaluere deres åndelige fremgang og styrke deres omvendelse til Jesus Kristus.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at skimme Alma 5 igennem og markere alle spørgsmålstegnene i kapitlet. Eleverne kan også stille sig selv nogle af de spørgsmål, som Alma stillede sit folk i dette kapitel.

  • Video: »Vend tilbage og modtag« (16:10, se fra tidskode 08:14 til 08:58)

  • Undervisningsforslag til videokonference: Et hovedformål med denne lektion er at give eleverne mulighed for at læse og reflektere over en række spørgsmål om Alma 5. En måde at gøre det på er at give eleverne tid i klassen til at slukke for deres mikrofon og kamera og studere, reflektere og notere deres svar på spørgsmålene i deres studiebog. Det kan være nyttigt at lade dem vide, når de har to minutter tilbage af tiden, og når de har 30 sekunder tilbage.

Alma 5:33-62

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne i deres bestræbelser på at komme til Jesus Kristus og modtage de velsignelser, han tilbyder dem.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at studere Alma 5:33-34 og møde forberedte på at fortælle klassen, hvad de har lært om Frelseren i disse vers.

  • Billeder: Et par billeder, der ville være interessante for eleverne at se på; et par billeder af Jesus Kristus med udstrakte arme

  • Video: »Hearts Knit Together« (15:10, se fra tidskode 13:56 til 14:51)

Alma 7:1-13

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne til at stole på og føle større kærlighed til deres Frelser.

  • Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om at studere Alma 7:11-13 og i disse vers se efter, hvad Jesus Kristus led gennem sin forsoning, og hvorfor han led disse ting.

  • Indhold, der kan vises: Diagrammet over Frelserens lidelse, som enten vises eller skrives på tavlen, så eleverne kan skrive det af i deres noter

  • Video: »Styrket af Jesu Kristi forsoning« (15:54; se fra tidskode 03:13 til 04:01)

  • Undervisningsforslag til videokonference: Overvej at bruge en digital tavle eller et fælles dokument, så eleverne kan udfylde diagrammet sammen.

Evangelisk mesterlære: Alma 7:11-13

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne med at lære henvisningen til og nøglesætningen i mesterlæreskriftstedet Alma 7:11-13 udenad, forklare læresætningen og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer fra det virkelige liv.

  • Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om bønsomt at overveje, hvad de kan gøre for at modtage den hjælp og styrke, som Jesus Kristus giver gennem sin forsoning.

  • Undervisningsforslag til videokonference: Hjælp eleverne til at lære skriftstedshenvisningen og nøglesætningen udenad ved eventuelt at bede dem om at skrive så meget som muligt af henvisningen og sætningen i chatten efter hukommelsen. Gennemgå derefter henvisningen og sætningen et par gange, og bed eleverne om igen at skrive henvisningen og sætningen i chatten for at se, hvor meget mere de kan huske. Fortsæt, indtil de fleste af eleverne kan fremføre henvisningen og sætningen korrekt fra hukommelsen.

Alma 7:14-27

Formål med lektionen: Hensigten med denne lektion er at hjælpe eleverne i deres bestræbelser på at opnå kristuslignende egenskaber, når de følger den sti, der fører tilbage til Gud.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på kristuslignende egenskaber, som de gerne vil udvikle mere fuldt ud, og om at møde forberedte på at fortælle hvorfor.

  • Indhold, der kan vises: Instruktioner til aktiviteten for kristuslignende egenskaber i slutningen af lektionen

  • Billeder: En sti, en repræsentation af den sti, der fører til Guds rige og forskellige billeder af Jesus Kristus

  • Video: »Daglig genoprettelse« (13:43, se fra 01:40 til 03:25)

  • Forslag til undervisning via videokonference: Overvej at bruge tavlefunktionen i dit videokonference-software. Anbring billedet af stien på den, og bed eleverne om at skrive handlinger, egenskaber og adfærd rundt om billedet i løbet af lektionen som anvist.