Seminar
Alma 5:33-62: »Den gode hyrde kalder jer«


»Alma 5:33-62: ›Den gode hyrde kalder jer‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Alma 5:33-62«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Alma 5:33-62

»Den gode hyrde kalder jer«

Billede
Kristus som en hyrde

Efter at have opfordret Kirkens medlemmer i Zarahemla til at reflektere dybt over deres status hos vor himmelske Fader og Jesus Kristus (se Alma 5:1-32) opfordrede Alma dem til at komme til Kristus ved brug af et ømt billedsprog, såsom »barmhjertighedens arme er strakt ud« (Alma 5:33), »omvend jer, så vil jeg modtage jer« (Alma 5:33) og »den gode hyrde kalder jer« (Alma 5:38). Denne lektion kan hjælpe jer i jeres bestræbelser på at komme til Jesus Kristus og modtage de velsignelser, han tilbyder jer.

Fokuser på Jesu Kristi titler og roller. Hjælp eleverne til at lære Frelseren at kende og elske ham ved at erkende, hvordan han opfylder sine roller som deres Frelser og Forløser. Tilskynd dem til at tænke over, hvordan Jesus Kristus har vist sin kærlighed og omsorg for dem personligt.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at studere Alma 5:33-34 og møde forberedte på at fortælle klassen, hvad de har lært om Frelseren i disse vers.

Mulige læringsaktiviteter

Omvend jer, så vil jeg modtage jer

Overvej at vise et par billeder, der kan være interessante for eleverne, og bed klassen om at drøfte, hvorfor følgende udsagn kan være sandt.

Et gammelt ordsprog lyder: »Et billede siger mere end tusind ord.«

Vis nu følgende billeder, og bed eleverne om at fortælle, hvad de kommunikerer.

Billede
Kristus med udstrakte arme
Billede
Kristus med udstrakte arme

I husker måske, at Alma 5 indeholder Almas belæringer til Kirkens medlemmer i Zarahemla, hvoraf nogle var blevet stolte og var faldet i synd (se Alma 4:8-12). Efter Alma havde stillet dem en række spørgsmål for at hjælpe dem til at evaluere deres åndelige fremgang, belærte han om vigtige sandheder om Frelseren.

Læs Alma 5:33-34, og se efter, hvad Alma ønskede, at hans folk forstod om Jesus Kristus.

Dette kan være en god mulighed for at tilskynde eleverne til at dele det, de lærte i deres elevforberedelse.

  • Hvilke ord eller vendinger i disse vers var de mest betydningsfulde for jer? Hvorfor?

  • Hvilke ligheder så I mellem disse vers og de billeder af Frelseren, som blev vist?

  • Hvordan kan en forståelse af principperne i disse vers ændre nogens syn på Jesus Kristus?

Hvis eleverne kan have gavn af et dybere studium af Frelserens opfordring til at komme til ham, kan du overveje at bede dem om at studere nogle af eller alle følgende skriftsteder, måske sammen med en makker eller i en lille gruppe: Matthæus 11:28-30; 2 Nefi 26:33; 3 Nefi 9:14; og Eter 12:27. Eleverne kan også tilføje disse skriftsteder som krydshenvisninger til Alma 5:33-34 i deres skrifter. Når eleverne er færdige med at studere disse skriftsteder, så bed frivillige om at fortælle om den yderligere indsigt, de har fået om Jesus Kristus fra disse vers.

Tænk på jeres nuværende ønske om at tage imod Jesu Kristi opfordring til at omvende jer og komme til ham, og tænk på, om I møder forhindringer, der gør det svært at følge ham. Idet I fortsætter med at studere, så se efter lærdomme, der kan hjælpe jer i jeres bestræbelser på at overvinde disse forhindringer og følge Jesus Kristus.

Lytter til den gode hyrdes røst

Efter Alma havde undervist om Frelserens opfordring til at omvende sig og komme til ham, delte han yderligere lærdomme om Jesus Kristus for at overtale sit folk til at følge Frelseren.

Læs Alma 5:37-39, og se efter Almas budskab til sit folk.

Overvej at bede eleverne om at drøfte følgende spørgsmål med en makker.

  • Hvad tror I, at Alma ønskede, at hans folk skulle vide og føle om Jesus Kristus (den gode hyrde) ud fra denne analogi?

  • Hvad tror I, at Alma ønskede, at hans folk skulle vide og føle om sig selv (fårene) ud fra denne analogi?

En sandhed, vi kan lære af disse vers, er, at vi må lytte til den gode hyrdes røst for at blive hans får.

Præsident Russell M. Nelson har delt følgende definition af ordet lytte:

Det betyder »at lytte med den hensigt at adlyde«. At lytte betyder at »høre ham« – at høre det, Frelseren siger, og derpå give agt på hans råd. (Russell M. Nelson, »Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 89)

  • Hvad ved I om Frelseren, der får jer til at ønske at lytte til ham og blive regnet blandt hans får?

Ældste Gary E. Stevenson fra De Tolv Apostles Kvorum har fortalt om nogle af de velsignelser, Frelseren tilbyder os, når vi tillader ham at være vores gode hyrde. Læs følgende udtalelse, eller se videoen »Hearts Knit Together«, som findes på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 13:56 til 14:51.

Når vi ser på det med evangeliske briller, indser vi, at vi også er i hænderne på en medfølende omsorgsgiver, der giver af sig selv i venlighed og af sit hjertes godhed. Den gode hyrde kender os hver især ved navn, og har en personlig interesse i os. Herren Jesus Kristus har selv sagt: »Jeg er den gode hyrde. Jeg kender mine får … Og jeg sætter mit liv til for fårene« (Joh 10:14, 15).

Jeg finder varig fred ved at vide, at »Herren er min hyrde« (Sl 23:1), og at vi alle er kendt af ham og er under hans beskyttelse. Når vi møder livets storme og skybrud, sygdomme og skader, vil Herren – vores hyrde, vores omsorgsgiver – skærme os med kærlighed og venlighed. Han vil hele vores hjerte og sind. (Gary E. Stevenson, »Sammenknyttede hjerter«, Liahona, maj 2021, s. 23)

  • Hvad lægger I især mærke til ved grunden til, at vi ønsker at følge den gode hyrde, Jesus Kristus?

Måder, hvorpå I kan lytte til den gode hyrdes røst

Alma foreslog flere måder, hvorpå Zarahemlas folk kunne lytte til den gode hyrdes røst. Læs Alma 5:40-41, 50-51, 57, og se efter, hvad Alma rådede til.

Når eleverne besvarer følgende spørgsmål, kan du eventuelt skrive deres svar på tavlen eller bede eleverne om at komme op og skrive deres svar.

  • Hvad lærte I af disse vers om, hvordan I kan lytte til den gode hyrdes røst?

  • På hvilke måder kan vi »drag[e] bort fra de ugudelige« og »ikke [røre] deres urene ting«? (V. 57).

Overvej at bede nogle frivillige om at fortælle om oplevelser, de har haft i deres liv, hvor de besluttede sig for at lytte til den gode hyrdes røst, og hvilke velsignelser de lagde mærke til ved at gøre det. Du kan også overveje at fortælle om en af dine egne oplevelser.

  • Nogle årsager til, at jeg ønsker at følge Jesus Kristus, er

  • En måde, hvorpå jeg vil lytte til hans røst, er