Seminar
Evangelisk mesterlære: Alma 7:11-13 – »Og han skal gå omkring og lide smerter og trængsler og fristelser af enhver art«


»Evangelisk mesterlære: Alma 7:11-13 – ›Og han skal gå frem og lide smerter og trængsler og fristelser af enhver art‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Evangelisk mesterlære: Alma 7:11-13«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Evangelisk mesterlære: Alma 7:11-13

»Og han skal gå omkring og lide smerter og trængsler og fristelser af enhver art«

Billede
Frelseren lider i Getsemane

I jeres studium af Alma 7:1-13 lærte I om noget af det, som Frelseren led som en del af sin forsoning, så »han, hvad angår kødet, kan vide, hvorledes han kan bistå sit folk« (Alma 7:12). Denne lektion kan hjælpe jer til at lære henvisningen til og nøglesætningen i mesterlæreskriftstedet Alma 7:11-13 udenad, forklare læresætningen og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer fra det virkelige liv.

Hjælp eleverne til at tage ansvar for deres egen læring. Evangelisk læring, der fører til omvendelse, kræver, at eleverne udøver tro og gør en stor indsats. Hjælp eleverne til at forstå, at deres seminaroplevelse i høj grad afhænger af dem selv. Tilskynd eleverne til at tage ansvar for deres egen læring, giv dem mulighed for at gøre det og udtryk tillid til, at det vil lykkes for dem.

Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om bønsomt at overveje, hvad de kan gøre for at modtage den hjælp og styrke, som Jesus Kristus giver gennem sin forsoning.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion i det evangeliske mesterlæreskriftsted er udformet til at blive undervist efter lektionen »Alma 7:1-13«, som er det kontekstuelle grundlag for det evangeliske mesterlæreskriftsted Alma 7:11-13. Hvis denne lektion i mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, så sørg for også at give den tilsvarende kontekstuelle lektion i den uge.

Lær udenad og forklar

Nøglesætningen i Alma 7:11-13 er: »Og han skal gå omkring og lide smerter og trængsler og fristelser af enhver art.« Overvej at markere dette vers i jeres skrifter, hvis I ikke allerede har gjort det.

Hjælp eleverne til at lære henvisningen og nøglesætningen udenad ved eventuelt at bede dem om at gentage dem frem og tilbage med en makker, indtil begge let kan sige dem udenad.

Følgende materiale kan derefter bruges til at give eleverne mulighed for at forklare læresætningen i dette skriftsted.

I en tidligere lektion lærte I af Alma 7:11-13, at Jesus Kristus led for at frelse os fra synd og død og for at hjælpe os igennem jordelivets udfordringer.

Forestil jer, at en ven sendte en sms til jer om noget svært, de går igennem. I mener, at budskabet i Alma 7:11-13 vil være nyttigt for jeres ven, men I er bange for, at de ikke vil læse det, hvis I kun sender dem skriftstedshenvisningen.

  • Hvordan vil I sammenfatte Alma 7:11-13 på en måde, der kan hjælpe jeres ven igennem disse vanskeligheder?

Overvej at give eleverne tid til at nedskrive deres svar på det forrige spørgsmål. Når de er færdige, så bed nogle frivillige om at fortælle om det, de har skrevet. Eleverne kan også dele deres svar med en makker eller i små grupper.

Øv anvendelse

Spørg eleverne, om de kan huske de tre principper for at opnå åndelig kundskab. Hvis de ikke kan, så bed dem om at følge instruktionerne i det næste afsnit.

Find principperne for at opnå åndelig kundskab i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2022. Skriv disse principper som overskrifter i jeres studiebog, og efterlad plads mellem dem, så I kan besvare spørgsmål om dem senere i lektionen.

Overvej, hvordan principperne for at opnå åndelig kundskab og læren i Alma 7:11-13 kan være en hjælp i følgende scenarie.

Overvej at vise følgende scenarie, så eleverne kan støtte sig til det i resten af lektionen. Overvej om nødvendigt at tilpasse scenariet til at omfatte situationer, der er mest relevante for dine elever.

Lige siden Peters forældre blev skilt for nogle få år siden, har han følt, at hans liv er blevet mere og mere vanskeligt. Han har haft det svært i skolen, og nogle af hans venner synes ikke at inkludere ham så meget, som de plejede. Peter er også for det meste holdt op med at komme i kirke, læse sine skrifter og bede til Gud. En dag fortalte Peter om sine udfordringer til en af sine venner. Han sagde: »Jeg vil gerne have, at tingene bliver bedre, men jeg ved ikke, hvor jeg skal gå hen. Jeg føler mig så alene og fastlåst i min situation.«

Forestil jer, at I er den ven, Peter talte med, og at han også spurgte jer til råds om, hvordan han overvinder sin svære situation. Brug lærdommene i Alma 7:11-13 og principperne for at opnå åndelig kundskab til at hjælpe Peter med sin udfordring.

Der er mange måder, hvorpå eleverne kan udføre denne anvendelsesaktivitet. En måde er at studere Alma 7:11-13 og afsnit 5-8, 11-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument og se efter lærdomme, der kan være nyttige for Peter. Eleverne kan derpå dele indsigt med klassen, i makkerpar eller små grupper.

Følgende spørgsmål og ressourcer kan være en hjælp i deres drøftelser. I behøver ikke at bruge alle disse ressourcer og spørgsmål. De er eksempler på ting, som eleverne kan overveje, når de arbejder sig igennem dette scenarie.

Handl i tro

Læs afsnit 5-7 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument. Overvej at markere det, I synes er nyttigt.

  • Hvad kan I lære Peter om Jesus Kristus og hans forsoning, der kan hjælpe ham til at handle i tro?

  • Hvad kunne Peter gøre for at modtage den hjælp, som Jesus Kristus kan give?

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

Læs afsnit 8 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument. Overvej at markere det, I finder.

  • Hvordan tror I, at vor himmelske Fader ønsker, at Peter tænker om sin situation?

  • Hvorfor tror I, at det ville være nyttigt for Peter at se sin situation ud fra et evigt perspektiv?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

  • Hvilke typer af guddommeligt anviste kilder kan I henvise Peter til, som kan give ham den hjælp, han har brug for?

En vigtig guddommeligt anvist kilde, der kan hjælpe i denne situation, er Alma 7:11-13. Læs disse vers igen, og se efter lærdomme, der kan være nyttige for Peter.

  • Hvad ville I gerne have, at Peter forstår og føler ved disse vers?

  • Kan I komme i tanke om andre skriftsteder, der belærer om det, som vor himmelske Fader kunne ønske, at Peter er klar over?

Når eleverne er færdige, kan du overveje at bede dem om at tænke på situationer, som de selv har brug for Frelserens hjælp til. Du kan bede dem om at tænke over, hvordan principperne for at opnå åndelig kundskab og læresætningen i Alma 7:11-13 kan hjælpe dem til at få adgang til Frelserens hjælp i deres liv. Eleverne kan nedskrive disse tanker i deres studiebog.

Gennemgang af evangelisk mesterlære

Den følgende gennemgangsaktivitet bør anvendes i en lektion, der gives kort tid efter denne.

Overvej at bede eleverne om at gentage henvisningen til og nøglesætningen i »Alma 7:11-13: ›Og han skal gå omkring og lide smerter og trængsler og fristelser af enhver art‹« frem og tilbage med en makker, indtil begge let kan sige dem udenad.