Seminar
3 Nefi 17-19: Oversigt


»3 Nefi 17-19: Oversigt«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»3 Nefi 17-19«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

3 Nefi 17-19

Oversigt

Da Frelseren havde undervist folkeskaren, bekendtgjorde han, at tiden var inde til, at han tog afsted. Ikke desto mindre blev han rørt over deres tårer og længsel efter, at han ville blive lidt længere. I en vidunderlig opvisning af medfølelse helbredte han dem, bad sammen med dem og velsignede deres børn en efter en. Han instruerede dem om nadverordinancen, og han viste dem, hvordan de skulle bede. Så tog han af sted, og næste dag samledes skaren igen. De blev døbt og blev fyldt af Helligånden, og engle betjente dem. Jesus viste sig igen og fortsatte med at undervise dem.

Forbered undervisningen

Følgende information giver lærere forslag til, hvad der muligvis skal forberedes på forhånd til hver lektion.

3 Nefi 17

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne til at føle Jesu Kristi medfølelse for dem.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på tidspunkter, hvor de har følt barmhjertighed, medfølelse eller kærlighed fra Gud. Eleverne kan forberede sig på at fortælle, hvordan disse oplevelser påvirkede deres forhold til ham.

  • Videoer: »Jesus Christ and Angels Minister with Compassion« (11:59, se fra tidskode 0:12 til 1:30 og 1:30 til 11:45)

  • Indhold, der kan vises: Skriftstedsblokke, som eleverne kan øve sig i at visualisere

  • Undervisningsforslag til videokonference: For at hjælpe eleverne til at øve sig i at visualisere, hvad Frelseren gjorde i 3 Nefi 17:7-25, kan du sende links til videoerne med tidskoder. Hvis eleverne ønsker det, kan de slukke deres mikrofon og kamera, mens de ser videoerne. Bed efter noget tid eleverne om at fortælle, hvilke øjeblikke der betød mest for dem.

3 Nefi 18:1-14

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne til at få meningsfulde oplevelser med at huske Frelseren, når de tager del i nadveren.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke over, hvor meningsfulde deres nadveroplevelser er. Tilskynd eleverne til at tænke over, hvad de kan gøre for at forbedre dem.

  • Video: »Jesus Christ Introduces the Sacrament to the People« (10:49, se fra tidskode 0:12 til 6:12)

  • Indhold, der kan vises: Selvevalueringen om nadveren

  • Undervisningsforslag til videokonference: Overvej at bruge tavlefunktionen til at lave diagrammet over, hvordan man får en mere meningsfuld nadveroplevelse. Skriv elevernes svar på hver side af diagrammet.

3 Nefi 18:15-39; 19:19-29

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne til at følge Jesu Kristi lærdomme og eksempel på altid at bede og bede mere meningsfuldt.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse eller lytte til præsident M. Russell Ballard tale »Våg altid, og bed«, (Liahona, nov. 2020, s. 77-79), og se efter sandheder, der kan hjælpe dem med deres personlige bønner.

  • Indhold, der kan vises: Følgende sætning skrevet på tavlen: Hvis jeg ønsker at lære om , vil jeg følge eksemplet med , fordi .

  • Video: »The Disciples Minister and Jesus Christ Prays for the People« (7:30, se fra tidskode 3:05 til 7:18)

  • Undervisningsforslag til videokonference: Bed eleverne om at bruge chatfunktionen til at færdiggøre sætningerne »Jeg kan følge Frelserens lærdomme om bøn ved …« og »Jeg kan følge Frelserens eksempel på bøn ved …«

3 Nefi 19

Formål med lektionen: Formålet med denne lektion er at hjælpe eleverne til bedre at forstå, hvordan man modtager Helligåndens velsignelser.

  • Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om at studere »Jesu Kristi disciple søger Helligåndsgaven« i studieoplægget til 3 Nefi 17-19 i Kom og følg mig – Hjem og kirke: Mormons Bog, 2024, og møde forberedt på at fortælle, hvad de lærte og følte, da de gjorde det.

  • Video: »Having the Holy Ghost« (2:56)

  • Undervisningsforslag til videokonference: Overvej at bede halvdelen af dine elever om at lave aktivitet A og den anden halvdel om at lave aktivitet B. Bed eleverne om at forberede sig på at fortælle en klassekammerat, hvad de har lært. Når de har haft tid nok til at studere, anbringer du eleverne i private rum, så de kan undervise hinanden. Hvis det er muligt, kan du sætte elever, der har studeret forskellige aktiviteter, sammen.

Gennemgang af Evangelisk mesterlære 20

Formål med lektionen: Denne lektion giver eleverne mulighed for at lære henvisninger til mesterlæreskriftsteder og deres nøglesætninger udenad og tilmed lære hele skriftstedet udenad.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at gennemgå de sidste 12 mesterlæreskriftsteder i Mormons Bog og vælge et (eller nogle få nøglesætninger), som de føler vil være nyttigt for dem at lære udenad. Bed dem om at møde forberedte på at fortælle om situationer, hvor det at lære dette skriftsted udenad (eller disse vendinger) kan hjælpe dem og hvorfor.

  • Indhold, der kan vises: Diagrammet over henvisninger til mesterlæreskriftsteder fra Alma til Moroni

  • Undervisningsforslag til videokonference: Overvej at placere eleverne i private rum for at øve sig i at lære mesterlæreskriftsteder udenad. De kan øve sig ved at gentage nøglesætningen eller hele skriftstedet med alternative ord.