Seminar
3 Nefi 18:15-39; 19:19-29: »Bed altid«


»3 Nefi 18:15-39; 19:19-29: ›Bed altid‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»3 Nefi 18:15-39; 19:19-29«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

3 Nefi 18:15-39; 19:19-29

»Bed altid«

Billede
Jesus Kristus beder i Amerika

Mange mennesker beder hver dag. Nogle bønner kan være mere meningsfulde end andre. Jesus Kristus underviste ikke alene sine tilhængere i »altid [at] bede til Faderen« (3 Ne 18:19), men han viste dem også i, hvordan de skulle bede. Denne lektion kan hjælpe jer til at følge Jesu Kristi lærdomme og eksempel på altid at bede og bede mere meningsfuldt.

Bed regelmæssigt for dine elever. Vor himmelske Fader kender alle dine elever. Når du beder for dine elever, kan han hjælpe dig til at se deres behov og inspirere dig til, hvordan I kan opfylde disse behov. Lyt efter tilskyndelser, der kan komme, når du forbereder dig til undervisningen eller under lektionen.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse eller lytte til præsident M. Russell Ballards tale »Våg altid, og bed«, Liahona, nov. 2020, s. 77-79), og se efter sandheder, der kan hjælpe dem med deres personlige bønner.

Mulige læringsaktiviteter

Eksempler

Skriv sætningen nedenfor med tomme felter på tavlen, og lad flere elever fortælle, hvordan de vil udfylde de tomme felter.

Tænk på et talent, en færdighed eller en egenskab, I gerne vil udvikle. Find personer, I kender, som har det talent, den færdighed eller egenskab. Brug disse tanker til at udfylde de tomme felter på nogle få forskellige måder:

  • Hvis jeg ønskede at lære om , ville jeg følge eksemplet med , fordi .

Gentag øvelsen ved at udfylde det første tomme felt i følgende sætning med noget, I gerne vil lære af Frelseren, og svare på hvorfor i det sidste tomme felt.

  • Hvis jeg ønskede at lære om , ville jeg følge Jesu Kristi eksempel, fordi .

Under sin tjenestegerning i Amerika underviste Frelseren folket gennem ord og eksempel.

Læs 3 Nefi 18:16, 24, og se efter et eksempel, Jesus viste.

  • Hvad ønskede Frelseren, at folket skulle lære af hans eksempel?

Eleverne kan selv vurdere deres bønner for tiden ved at bruge følgende skala. Det kan indbyde Helligånden til at hjælpe dem til at vide, hvordan Frelserens lærdomme og eksempel kan hjælpe dem til at forbedre deres personlige bønner.

Bedøm følgende på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er den højeste:

  • Jeg beder hver dag.

  • Jeg kommunikerer med og føler mig tæt på vor himmelske Fader, når jeg beder.

  • Jeg har et ønske om at forbedre mine personlige bønner.

Bed eleverne om at drøfte fælles udfordringer ved meningsfuld bøn – for eksempel at tage sig tid til at bede, vide hvad de skal sige, modtage svar eller andre udfordringer. Eleverne kan derefter se efter løsninger, når de studerer skrifterne.

Når I fortsætter med at studere 3 Nefi 18, så søg Helligåndens inspiration for at hjælpe jer til at vide, hvad I kan gøre for at forbedre jeres personlige bønner. Følg Jesu Kristi lærdomme og eksempel, når I søger at forbedre jer.

Frelserens lærdomme om bøn

Læs 3 Nefi 18:15, 18-23, og se efter, hvad Frelseren lærte os om bøn. I kan også læse Frelserens instruktion om bøn fra hans prædiken i templet i 3 Nefi 13:5-13.

Eleverne kan færdiggøre følgende sætning på tavlen:

  • Jeg kan følge Frelserens lærdomme om bøn ved …

Brug tilstrækkelig tid på at drøfte Frelserens lærdomme. Vær villig til at drøfte det, som eleverne føler, de har brug for. Klassen kan for eksempel bruge tid på at tale om, hvordan bøn hjælper os til at modstå fristelse, hvordan bøn velsigner familier, eller hvordan vi kan bede om velsignelser i bøn. I kan studere flere af Frelserens lærdomme om bøn i Lukas 11:1-13.

I kan også bruge nogle af udtalelserne i afsnittet »Kommentar og baggrundsinformation« som en del af drøftelsen.

  • Hvilke af Jesu lærdomme om bøn tror I, der kan hjælpe jer mest? Hvorfor?

Frelserens eksempel på bøn

Forestil jer, hvordan det må være at høre Jesus Kristus bede for jer. Hvad tror I, han ville bede for jer? Tænk på de følelser, I kan have, og hvordan de kan påvirke jeres egne bønner.

Du kan dele klassen op i små grupper og give hver gruppe et af følgende vers at læse og fortælle om.

Hjælp eleverne til at se, hvem Jesus bad til, hvem han bad for, hvad han bad for, hvorfor han bad, hans indstilling under bønnen og mere. En måde at gøre det på er at få eleverne til at svare »Hvem?« »Hvad?« »Hvorfor?« og »Hvordan?«

Når I taler om, hvorfor Jesus bad, kan du hjælpe eleverne til at se, at en af grundene til, at Jesus bad, var for at tale med sin Fader, som han elskede.

Du kan vise videoen »The Disciples Minister and Jesus Christ Prays for the People« fra tidskode 3:05 til 7:18, som findes på ChurchofJesusChrist.org, og bede eleverne om at følge med i versene i 3 Nefi 19.

Bed eleverne om at færdiggøre følgende sætning på tavlen:

  • Jeg kan følge Frelserens eksempel i bøn ved …

  • Hvad lærte I om, hvad Frelseren føler for jer?

  • Hvordan tror I, at det at følge hans eksempel kan gøre en forskel i jeres bønner?

Vores personlige bønner

Hjælp eleverne til at tænke på meningsfulde oplevelser, de har haft med bøn. Eleverne kan tænke over, hvornår de har bedt om at modstå fristelse eller om hjælp til en udfordring. De kan tænke på, hvornår deres familie er blevet velsignet gennem bøn, når de har bedt for en anden, eller når de har bedt om velsignelser. Bed eleverne om at fortælle, hvordan bøn har velsignet dem. Mind eleverne om, at de ikke bør fortælle om oplevelser, der er for hellige eller private.

Fortæl eleverne, hvordan du er blevet velsignet, når du har fulgt Frelserens eksempel og hans lærdomme om bøn. Henvis til de færdige udtalelser på tavlen, og tal om, hvordan Frelserens lærdomme og eksempel kan hjælpe med de udfordringer ved bøn, der blev nævnt tidligere.

Vælg mindst en af Frelserens lærdomme eller noget, som han var et eksempel på i bøn, som I kan inkorporere i jeres personlige bønner. Lav en påmindelse og begynd at handle på den i dag. Når I gør det, så læg mærke til, hvordan det hjælper jeres bønner til at være mere meningsfulde, og hvordan det påvirker jeres forhold til vor himmelske Fader.

I kan eventuelt føje noget af det, I har lært i dag, til jeres indlæg i jeres noter om »Lær om Jesus Kristus i 3 Nefi«.

Du kan eventuelt bede eleverne om at skrive »Lær om Jesus Kristus i 3 Nefi« i deres noter.