Seminar
Eter 4-5: »Udfolder alle mine åbenbaringer for dem«


»Eter 4-5: ›Udfolder alle mine åbenbaringer for dem‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Eter 4-5«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Eters Bog 4-5

»Udfolder alle mine åbenbaringer for dem«

Billede
guldpladerne

Føler I jer klar til at lære mere af Herren? Hvis ikke, hvad kan I så gøre? Herren befalede Moroni at forsegle optegnelsen af Jereds brors syn og forklarede, at disse skrivelser skulle åbenbares, når folk havde tro som Jereds bror. Hensigten med denne lektion er at hjælpe jer til at forstå, hvad I kan gøre for at få yderligere åbenbaring.

Hjælp eleverne til at finde personlig mening i skrifterne. Tilskynd eleverne til at bruge forskellige studiemetoder til at øge deres forståelse af skrifterne. Eleverne kan se efter detaljer i historien, lave sammenligninger og forbindelser mellem beretningerne i skriften og deres eget liv og afgøre, hvordan de vil anvende det, de har lært.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse Eter 4 som en del af deres daglige skriftstudium og se efter sandheder, der kan hjælpe dem til at modtage yderligere åbenbaring fra Herren.

Mulige læringsaktiviteter

Når vi er klar

Tænk på en genstand, der er særlig værdifuld for jer eller jeres familie.

Som et eksempel kan du vise eller beskrive noget, der er værdifuldt for dig.

  • Selvom I måske elsker at dele denne genstand med andre, hvorfor er I så måske meget forsigtige med at lade et lille barn håndtere det?

  • Hvad har et barn brug for at lære eller gøre, før I tør lade det få fat i den?

På samme måde elsker Herren at åbenbare sandheder for os, men han venter, indtil vi er klar til at modtage dem (se Alma 12:9-11).

Den forseglede del af Mormons Bog

Et eksempel på, at Herren venter med at åbenbare sandhed, indtil vi er klar, er den forseglede del af Mormons Bog. Joseph Smith blev befalet ikke at åbne eller oversætte den del (se Eter 5:1). Den indeholder en optegnelse over det syn, som Jereds bror fik.

For at hjælpe jer med at lære om den forseglede del af Mormons Bog kan I bruge skriftstederne i parentes til at besvare følgende sande eller falske spørgsmål.

Overvej at bede eleverne om at finde svarene på disse sande eller falske spørgsmål i små grupper. Alternativt kan du bede eleverne om at læse udtalelserne og gætte svarene og derpå læse versene for at se, om de havde ret.

De første tre svar er sande, mens de to sidste er falske.

  1. Frelseren viste sig for Jereds bror og betjente ham (Eter 3:20).

  2. Herren viste Jereds bror alle jordens indbyggere, fortidige og fremtidige, uden at tilbageholde noget fra ham (Eter 3:25; 4:4).

  3. Herren befalede Jereds bror at nedskrive, hvad han lærte, og at forsegle optegnelsen. Det var på et sprog, som Herren havde forvirret, og som ikke kunne læses uden guddommelige oversættere (Eter 3:21-22, 24, 27; 4:1).

  4. Herren gav Jereds bror tre sten, der kunne bruges til at oversætte optegnelsen (Eter 3:23-24, 28).

  5. Ingen har læst Jereds brors optegnelse (Eter 4:2-5).

Få yderligere åbenbaring

Gennem Moroni åbenbarede Herren, hvad vi må gøre for at komme til ham, modtage åbenbaring og forberede os på at modtage den yderligere åbenbaring, der findes i den forseglede del af Mormons Bog.

Skriv det ufuldstændige princip, der er anført nedenfor, på tavlen.

Læs omhyggeligt Eter 4:5-15 og tænk over, hvordan I kan færdiggøre følgende sandhed. Vendingen »dette« og »det« i vers 8 og 11 henviser til Mormons Bog. Et slør, som i eksemplet i vers 15, er et gardin eller et stykke stof, der bruges til at dække eller skjule noget.

  • Herren vil velsigne os med yderligere åbenbaring, når vi …

Bed eleverne om på tavlen at skrive vendinger fra skrifterne, der kan færdiggøre dette princip korrekt. De kan også medtage de vers, hvor de fandt disse vendinger. Her følger nogle eksempler:

  • Omvender os og »bliver rene for Herren« (Eter 4:6)

  • »Udøve[r] tro« (Eter 4:7)

  • »Tror det« (Herren allerede har åbenbaret, især Mormons Bog) (Eter 4:8, 11)

  • Kommer til Frelseren (Eter 4:13-15)

  • Beder »med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd« (Eter 4:15)

Overvej at spørge, om eleverne har nogen spørgsmål til disse vendinger. Hvis det er tilfældet, kan de udføre følgende aktivitet:

Hvis det vil hjælpe jer til bedre at forstå nogle af disse vendinger, så slå nøgleord op i Guide til skrifterne eller appen Evangelisk Bibliotek. Det kan for eksempel være en hjælp at slå »sønderknust hjerte« op i Guide til skrifterne.

Hjælp eleverne til at forstå og føle vigtigheden af disse handlinger ved at bede dem om at gøre mindst et af følgende:

  1. Tænk på et eksempel fra skriften eller nutidige eksempler på nogen, der foretager en eller flere af disse handlinger. Skriv, hvordan disse handlinger førte til hjælp og åbenbaring fra Herren.

  2. Tænk på et tidspunkt, hvor en eller flere af disse handlinger førte til et svar eller vejledning fra Herren i jeres eget liv. (Et eksempel kan være at tænke over, hvad I har lært af og tror gennem jeres studium indtil videre i Mormons Bog, og hvordan det har ført til åbenbaring i jeres liv).

Bed eleverne om at dele deres eksempler og erfaringer.

  • Hvorfor tror I, at Herren vil velsigne os med mere åbenbaring, når vi lever på den måde, han beskrev i vers 5-15?

  • Hvorfor kan det at undlade at blive den slags mennesker, som Herren beskrev, gøre os uforberedte på yderligere åbenbaring?

  • Hvad lærer det jer om Herren, og hvilken slags mennesker, han ønsker, vi skal blive?

Herren vil åbenbare den forseglede del af Mormons Bog, når han »anser tiden for at være inde« (2 Ne 27:21), når vi udøver den samme tro som Jereds bror (se Eter 4:7). På samme måde kan der være yderligere åbenbaring, som Herren venter på at give jer. Gør følgende for at afslutte denne lektion:

  • Gennemgå beskrivelsen i disse vers af dem, der udøver tro og helliggøres, og tænk over, hvordan I er ligesom dem, og på hvilke områder I kan være nødt til at forbedre jer.

  • Overvej, og bed for at finde frem til, hvad Herren ønsker, at I personligt skal gøre for at modtage yderligere åbenbaring fra ham. Skriv jeres tanker og følelser i jeres studiebog.

Bed flere elever om at fortælle om deres tanker og følelser i forhold til det, de har lært i dag, hvis det ikke er for personligt. Del også dine egne tanker og vidnesbyrd.