Kom, følg med meg 2024
1.–7. januar: Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus. Innledningen til Mormons bok


“1.–7. januar: Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus. Innledningen til Mormons bok”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“1.–7. januar. Innledningen til Mormons bok”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Mormon skriver på gullplatene

1.–7. januar: Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus

Innledningen til Mormons bok

Før du i det hele tatt kommer til 1 Nephi kapittel 1, vil du skjønne at Mormons bok ikke er en vanlig bok. I innledningen beskrives en bakgrunnshistorie ulik noen annen – med blant annet englebesøk, en opptegnelse fra oldtiden som har vært nedgravd i en åsside i flere århundrer, og en ung mann som oversetter opptegnelsen ved Guds kraft. Mormons bok er ikke bare en historie om sivilisasjoner i oldtidens Amerika. Den prøver å overbevise alle om “at Jesus er Kristus” (Mormons boks tittelside), og Gud selv styrte hvordan den ble skrevet, bevart og gjort tilgjengelig for oss. I år, når du leser Mormons bok, ber angående den og anvender dens læresetninger, vil du innby Frelserens kraft i ditt liv. Og du kan føle deg tilskyndet til å si, slik de tre vitnene gjorde i sitt vitnesbyrd: “I [mine] øyne er det forunderlig.”

Forslag til læring hjemme og i kirken

Mormons boks tittelside

Å studere Mormons bok kan styrke min tro på Jesus Kristus.

Mormons boks tittelside inneholder mer enn bare en tittel. Den nevner blant annet at denne hellige opptegnelsen har flere formål. Se etter disse formålene på tittelsiden. Spørsmål som disse kan hjelpe deg når du tenker over: Hvorfor har vi Mormons bok? Hvordan er Mormons bok forskjellig fra andre bøker?

Nå kan være et fint tidspunkt å lage en personlig plan eller familieplan for lesing av Mormons bok i år. Når og hvor vil du lese? Hvordan vil du innby Ånden i ditt studium? Er det noe spesielt du vil se etter mens du studerer? Du kan for eksempel se etter skriftsteder som oppnår formålene du fant på tittelsiden. Du kan gjerne føre en liste over vers som bygger opp din tro på Jesus Kristus.

Se også 2 Nephi 25:26; Mosiah 3:5–8; Alma 5:48; 7:10–13; Helaman 5:12; 3 Nephi 9:13–18; 11:6–14; Moroni 10:32–33.

Et profetisk løfte. President Russell M. Nelson sa: “Jeg lover at når dere grunner på det dere studerer [i Mormons bok], vil himmelens sluser åpnes, og dere vil motta svar på deres egne spørsmål og veiledning for deres eget liv” (“Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?”, Liahona, nov. 2017, 63).

Innledning til Mormons bok; “De tre vitners vitnesbyrd”; “De åtte vitners vitnesbyrd

Bilde
seminar, ikon
Jeg kan være et vitne om Mormons bok.

Den hellige ånd kan vitne for deg at Mormons bok er sann, selv om du ikke har sett gullplatene slik som De tre vitner og De åtte vitner gjorde. Når du leser ordene deres, kan du tenke på hvordan deres vitnesbyrd styrker ditt.

Hva inspirerer deg ved måten disse vitnene delte sitt vitnesbyrd om Mormons bok på? Grunn på hvordan du kan dele ditt vitnesbyrd om Mormons bok – spesielt dens vitne om Jesus Kristus. Tenk deg for eksempel at du snakker med en venn som aldri har hørt om Mormons bok før. Hva ville du fortelle ham eller henne om den? Hvordan vil du prøve å inspirere vennen din til å lese den? Gjennomgå Innledningen til Mormons bok. Du kan finne detaljer der som det ville være nyttig å dele med vennen din. Følgende videoer kan også gi deg ideer:

  • “Book of Mormon Introduction” [Innledningen til Mormons bok]

  • “What Is the Book of Mormon? A 60-Second Overview” [Hva er Mormons bok? En 60-sekunders oversikt]

  • “A Book of Mormon Story” [En historie om Mormons bok]

Lag en liste over ting du ville dele med en venn om Mormons bok. Prøv å dele Mormons bok ved hjelp av Mormons bok-appen.

Se også Ronald A. Rasband, “I dag”, Liahona, nov. 2022, 25–28; Gospel topics, “Book of Mormon”, Evangeliebibliotek; “Fra himlens høye hvelv”, Salmer, nr. 8.

Bilde
Joseph Smith og de tre vitner ber sammen

De tre vitner bar vitnesbyrd om Mormons bok.

Profeten Joseph Smiths vitnesbyrd

Mormons boks fremkomst var et mirakel.

Hvis noen spurte deg hvor Mormons bok kom fra, hva ville du si? På hvilken måte var Guds involvert i å gi oss Mormons bok? Når du leser Joseph Smiths vitnesbyrd, kan du legge merke til hvordan han beskrev den. Basert på det du leser, hva tror du Gud føler for hvor viktig Mormons bok er?

Se også Ulisses Soares: “Mormons boks fremkomst”, Liahona, mai 2020, 32–35; Saints [Hellige], bind 1, The Standard of Truth [Sannhetens banner], 21–30; Gospel Topics Essays, “Book of Mormon Translation” [Oversettelsen av Mormons bok], Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Mormons boks tittelside

Å lese Mormons bok hjelper meg til å ha tro på Jesus Kristus.

  • La barna se på og holde et eksemplar av Mormons bok. Hjelp dem å peke på undertittelen, Enda et vitnesbyrd om Jesus Kristus. Du kan også hjelpe dem å finne ordene “Jesus er Kristus, den evige Gud, som åpenbarer seg for alle nasjoner” på tittelsiden. Hjelp dem å forstå at dette betyr at Mormons bok lærer oss om Jesus Kristus. Fortell dem kort om hvordan Mormons bok har styrket din tro på Jesus Kristus. Du kan også spørre dem om deres favoritthistorier i Mormons bok. Å synge “Mormons bok forteller oss” (Barnas sangbok, 62–63) kan minne dem om noen av disse historiene.

Innledning til Mormons bok

Mormons bok er sluttstenen i vår religion.

  • Denne ukens aktivitetsside og bildet nedenfor kan hjelpe barna å forstå disse ordene fra Joseph Smith i Innledningen til Mormons bok: “Mormons bok [er] sluttstenen i vår religion.” Det kan også være morsomt å bygge eller tegne en bue med en sluttsten øverst. Hva kan skje dersom sluttstenen blir fjernet? Hva ville skjedd om vi ikke hadde Mormons bok? Dere kan sammen lese det siste avsnittet av innledningen for å finne ut hva annet vi lærer når vi godtar sannheten om Mormons bok. Hvordan kan vi gjøre Mormons bok til sluttstenen i vår tro på Jesus Kristus?

Bilde
en stenbue med en sluttsten som holder den på plass

Mormons bok er sluttstenen i vår religion.

De tre vitners vitnesbyrd”; “De åtte vitners vitnesbyrd

Jeg kan være et vitne om Mormons bok.

  • For å hjelpe barna til å forstå hva det vil si å være et vitne, kan du beskrive for dem noe du har sett som de ikke har sett. La dem så gjøre det samme for deg. Dette kan føre til en samtale om de 11 personene som så gullplatene som Mormons bok ble oversatt fra. Når dere leser vitnesbyrdene sammen, kan dere snakke om hvorfor disse vitnene ønsket at andre skulle vite om deres vitnesbyrd. Hvem ønsker vi å fortelle om Mormons bok?

Profeten Joseph Smiths vitnesbyrd

Mormons bok ble gitt til oss ved Guds kraft.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Joseph mottar gullplatene fra Moroni

Moroni Delivers the Golden Plates [Moroni overleverer gullplatene], av Gary L. Kapp