Kom, følg med meg 2024
8.–14. januar: “Jeg vil gå og gjøre.” 1 Nephi 1–5


“8.–14. januar: ‘Jeg vil gå og gjøre.’ 1 Nephi 1–5”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“8.–14. januar. 1 Nephi 1–5”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Lehis familie reiser i ørkenen

Lehi Traveling Near the Red Sea [Lehi reiser i nærheten av Rødehavet], av Gary Smith

8.–14. januar: “Jeg vil gå og gjøre”

1 Nephi 1–5

Mormons bok begynner med en beretning om en virkelig familie som opplevde virkelige prøvelser. Det skjedde 600 år f.Kr., men det er ting ved denne beretningen som kan høres kjent ut for familier i vår tid. Denne familien levde i en verden med ondskap, men Herren lovet dem at hvis de ville følge ham, ville han lede dem til sikkerhet. Underveis opplevde de gode stunder og vanskelige stunder, store velsignelser og mirakler, men de hadde også krangling og stridigheter. Sjelden i Skriftene er det en så detaljert beretning om en familie som prøver å etterleve evangeliet: Foreldre som strever med å inspirere sin familie til tro og bekymrer seg for deres sikkerhet, barn som velger om de skal tro sine foreldre, og brødre som arbeider seg gjennom sjalusi og stridigheter – og noen ganger tilgir hverandre. Alt i alt finnes det kraft i denne ufullkomne familiens eksempler på tro.

Forslag til læring hjemme og i kirken

1 Nephi 1–5

Guds ord er “av stor verdi” for meg.

Et fremtredende budskap i Mormons bok er den “store verdien” Guds ord har (1 Nephi 5:21). Når du leser 1 Nephi 1–5, kan du se etter hvordan Guds ord direkte eller indirekte velsignet Lehis familie (se for eksempel 1:11–15; 3:19–20; 5:10–22). Hva lærer disse kapitlene oss om Guds ord? Hva finner du som inspirerer deg til å studere Skriftene?

Se også “Når jeg vender meg til Skriften”, Salmer, nr. 158; “Scriptures Legacy” [Skriftenes arv] (video), Evangeliebibliotek.

1 Nephi 2

Jeg kan få et vitnesbyrd og styrke det når jeg vender meg til Herren.

Nephi er kjent for sin sterke tro på Herren, men han måtte arbeide for å få sitt vitnesbyrd – slik vi alle må. Hva leser du i 1 Nephi 2 som viser hvorfor Nephi kunne få et vitnesbyrd om at hans fars ord var sanne? Hvorfor fikk ikke Laman og Lemuel dette vitnesbyrdet? (Se også 1 Nephi 15:2–11.) Når har du følt Herren bløtgjøre ditt hjerte?

Se også “The Lord Commands Lehi’s Family to Leave Jerusalem” [Herren befaler Lehis familie å forlate Jerusalem] (video), Evangeliebibliotek.

1 Nephi 3–4

Bilde
seminar, ikon
Gud vil berede en vei slik at jeg kan gjøre hans vilje.

Da Herren befalte Lehis sønner å få tak i messingplatene, ga han ikke konkrete instruksjoner om hvordan de skulle gjøre det. Det samme er ofte tilfelle med befalinger vi får fra Gud, og det kan få oss til å føle at det han forlanger er “vanskelig” (1 Nephi 3:5). Hva inspirerer deg ved Nephis svar på Herrens befaling i 1 Nephi 3:7, 15–16?

Når du leser 1 Nephi 3–4, kan du se etter de forskjellige vanskelighetene Nephi opplevde. Hvordan “[beredte Herren] en vei” for at Nephi skulle “utføre det han [befalte]”? Hvorfor er det viktig for deg å vite hva Herren gjorde for Nephi?

En mektig måte Gud har forberedt oss til å holde hans bud på, er ved å sende Jesus Kristus for å være vår Frelser. Les president Dallin H. Oaks tale “Hva har vår Frelser gjort for oss?” (Liahona, mai 2021, 75–77). Hvordan har Jesus Kristus beredt en vei for hver enkelt av oss? Når du vet at han har overvunnet alle ting for deg, hva føler du deg tilskyndet til å “gå og gjøre”?

Se også “Nephi Is Led by the Spirit to Obtain the Plates of Brass” [Nephi ledes av Ånden til å motta messingplatene] (video), Evangeliebibliotek; Gospel Topics, “Obedience”, Evangeliebibliotek.

Bruk historier og eksempler for å undervise i evangeliets prinsipper. Når du forbereder deg til å undervise, kan du tenke på personlige erfaringer som kan tilføye et vitnesbyrd nummer to til beretningene i Skriftene. For eksempel, når har Herren beredt en vei for deg så du kan gjøre hans vilje?

Bilde
Lehi og Sariah ønsker Nephi og brødrene hans velkommen

Their Joy Was Full [Deres glede var fullkommen], av Walter Rane

1 Nephi 4:1–3; 5:1–8

Å huske Guds gjerninger kan gi meg tro til å adlyde hans bud.

Når Laman og Lemuel var tilbøyelige til å knurre og klage, var Nephi og Lehi vanligvis i nærheten og kunne inspirere og formane dem. Når du har lyst til å knurre, kan det være nyttig å lese Nephis og Lehis ord. Hvordan prøvde Nephi og Lehi å hjelpe andre med å utvikle tro på Gud? (se 1 Nephi 4:1–3; 5:1–8; 1 Nephi 7:6–21). Hva lærer du som kan hjelpe deg når du er fristet til å knurre eller klage?

1 Nephi 4:5–18

“Jeg ble ledet av Ånden.”

Hva gjør inntrykk på deg ved Nephis evne til å gjenkjenne og følge Ånden i  Nephi 4:5–18? Du kan gjerne studere president Russell M. Nelsons tale “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv” (Liahona, mai 2018, 93–96) for å lære mer om å motta åpenbaring fra Herren.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

1 Nephi 2:16

Jeg kan få mitt eget vitnesbyrd.

  • Hvordan visste Nephi at det hans far underviste, var sant? Hjelp barna å finne svar på dette spørsmålet i 1 Nephi 2:16, 19. De vil kanskje også like å skrive Nephis handlinger på klosser eller andre gjenstander, og deretter bygge noe med gjenstandene. Dette kan føre til en samtale om hvordan disse handlingene hjelper oss å utvikle et vitnesbyrd.

  • Du kan vise barna bilder eller gjenstander som representerer ting de kan søke et vitnesbyrd om, for eksempel et eksemplar av Mormons bok eller et bilde av Jesus Kristus, et tempel eller den levende profet. Be dem velge ett og bære sitt vitnesbyrd om det. Du kan også fortelle barna hvordan du fikk ditt vitnesbyrd. Hvorfor trenger vi vårt eget vitnesbyrd?

1 Nephi 3–4

Gud vil hjelpe meg å holde hans bud.

  • Bruk en eller flere av disse ressursene til å hjelpe barna å snakke om hvordan Gud hjalp Nephi å få tak i messingplatene: 1 Nephi 3–4; denne ukens aktivitetsside; “Nephis mot” (Barnas sangbok, 64); og “Kapittel 4: Messingplatene” (i Historier fra Mormons bok, 8–12).

  • Du og barna vil kanskje like å rollespille 1 Nephi 3:2–7. Kanskje du kan late som om du er Lehi og be barna vende tilbake til Jerusalem for å hente messingplatene. Be dem svare med egne ord som om de var Laman og Lemuel eller Nephi. Hva er noe av det vår himmelske Fader har bedt oss om å gjøre? (se bilde 103–15 i Kunst inspirert av evangeliet, bok eller Mosiah 18:8–10 for å få ideer). Hvordan kan vi bli mer som Nephi?

1 Nephi 3:19–21; 5:19–20

Skriftene er en uvurderlig skatt.

  • Skriftene var svært viktige for Lehis familie. For å illustrere dette, kan du be barna om å hjelpe deg å fortelle eller rollespille det Nephi og brødrene hans gjorde for å få tak i messingplatene: De reiste langt, ga avkall på sitt gull og sølv, og gjemte seg i en hule for å redde sitt liv. Deretter kan du lese 1 Nephi 5:21 og snakke om hvorfor Skriftene var så verdifulle for Lehis familie. Hvorfor er de verdifulle for oss? Hvordan kan vi behandle Skriftene som en skatt?

Bilde
Nephi og familien studerer platene

Nephi og familien satte pris på Skriftene.

1 Nephi 4:6

Den hellige ånd vil lede meg når jeg prøver å gjøre Herrens vilje.

  • Etter å ha gjennomgått sammen i 1 Nephi 3 hvordan Nephi og brødrene hans prøvde å få tak i messingplatene, kan du lese sammen med barna 1 Nephi 4:6 for å finne ut hva Nephi gjorde som gjorde det mulig for ham endelig å lykkes. Deretter kan barna lage en liste over ting Gud ønsker at de skal gjøre. Hvordan kan Den hellige ånd hjelpe oss i disse situasjonene?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Nephi står ved siden av en drukken Laban

I Did Obey the Voice of the Spirit [Jeg adlød Åndens røst], av Walter Rane