Kom, følg med meg 2024
15.–21. januar: “Kom og ta del i frukten.” 1 Nephi 6–10


“15.–21. januar: ‘Kom og ta del i frukten.’ 1 Nephi 6–10”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“15.–21. januar. 1 Nephi 6–10”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Lehis syn av livets tre

Lehi’s Dream [Lehis drøm], av Steven Lloyd Neal

15.–21. januar: “Kom og ta del i frukten”

1 Nephi 6–10

Lehis drøm – med sin jernstang, mørke tåke, rommelige bygning, og sitt tre med sin “meget søt[e]” frukt – er en inspirerende innbydelse til å motta velsignelsene ved Frelserens kjærlighet og forsonende offer. For Lehi handlet derimot dette synet også om hans familie: “På grunn av det jeg har sett, har jeg grunn til å fryde meg i Herren over Nephi og også over Sam … Men se, Laman og Lemuel, jeg er meget engstelig for dere” (1 Nephi 8:3–4). Da Lehi var ferdig med å beskrive sitt syn, bønnfalt han Laman og Lemuel om å “lytte til hans ord, så ville Herren kanskje være barmhjertig mot dem” (1 Nephi 8:37). Selv om du har studert Lehis syn mange ganger, kan du denne gangen tenke på det slik Lehi gjorde – tenk på noen du er glad i. Når du gjør det, vil jernstangens sikkerhet, farene ved den rommelige bygningen, og fruktens søthet få ny mening. Og du vil få en dypere forståelse for den “ømme fars kjærlighet” som mottok dette spesielle synet.

Forslag til læring hjemme og i kirken

1 Nephi 7:6–21

Jeg kan tilgi andre.

Hva gjør inntrykk på deg ved Nephis eksempel i 1 Nephi 7:6–21? Hvordan blir vi velsignet når vi “oppriktig [tilgir]” hverandre? Videoen “The Lord Delivers Nephi from His Rebellious Brothers” [Herren befrir Nephi fra sine opprørske brødre] (Evangeliebibliotek) kan være nyttig i studiet ditt.

1 Nephi 8

Å holde fast ved Guds ord leder meg til Frelseren og hjelper meg til å føle hans kjærlighet.

Lehis syn innbyr til å reflektere over hvor du er på din personlige reise for å bli lik Kristus. President Boyd K. Packer sa: “Dere er med i den, det er vi alle … Lehis drøm eller syn om jernstangen inneholder alt en siste dagers hellig trenger for å forstå livets prøve” (“Finn deg selv i Lehis drøm”, Liahona, aug. 2010, 28).

Når du studerer, kan du fylle ut en oversikt som denne.

Symbol fra Lehis drøm

Betydninger

Spørsmål til ettertanke

Symbol fra Lehis drøm

Treet og dets frukt (1 Nephi 8:10–12)

Betydninger

Spørsmål til ettertanke

Hva gjør jeg for å innby andre til å ta del i Guds kjærlighet?

Symbol fra Lehis drøm

Elv (1 Nephi 8:13)

Betydninger

Spørsmål til ettertanke

Symbol fra Lehis drøm

Jernstang (1 Nephi 8:19–20, 30)

Betydninger

Spørsmål til ettertanke

Symbol fra Lehis drøm

Mørk tåke (1 Nephi 8:23)

Betydninger

Spørsmål til ettertanke

Symbol fra Lehis drøm

Stor og rommelig bygning (1 Nephi 8:26–27, 33)

Betydninger

Spørsmål til ettertanke

Du kan også granske følgende vers for å lære om fire folkegrupper som Lehi så: 1 Nephi 8:21–23, 24–28, 30 og 31–33. Hvilke forskjeller ser du mellom disse gruppene? Hvorfor forlot enkelte stedet etter å ha kommet frem til treet og smakt på frukten (se vers 24–28)? Hva lærer du av denne opplevelsen?

Se også Kevin W. Pearson, “Bli ved treet”, Liahona, mai 2015, 114–16; “Lehi Sees a Vision of the Tree of Life” [Lehi Ser et syn om livets tre] (video), Evangeliebibliotek.

Klikk her for en interaktiv opplevelse som kan hjelpe deg å lære om Lehis syn.

La elevene fortelle om sine egne oppdagelser. Be elevene granske Skriftene på egen hånd for å finne sannheter. Du kan for eksempel be dem granske skriftstedhenvisningene i oversikten på egen hånd eller i små grupper. De vil huske og verdsette sannhetene de oppdager.

Bilde
folk som holder jernstangen som leder til livets tre

Common Thread [Felles tråd], av Kelsy og Jesse Barrett

1 Nephi 10:2–16

Profeter i fordums tid kjente til Jesu Kristi misjon og vitnet om ham.

Hvorfor tror du Herren ønsker at Lehis familie – og vi alle – skal kjenne til sannhetene som finnes i 1 Nephi 10:2–16? Tenk over hvordan du kan hjelpe dine kjære til å innby Frelseren inn i deres liv.

1 Nephi 10:17–19

Bilde
seminar, ikon
Gud vil åpenbare sannhet for meg ved Den hellige ånds kraft.

Hvordan reagerer du når du blir bedt om å etterleve et prinsipp i evangeliet som du ikke forstår? I følgende skriftsteder kan du legge merke til forskjellene mellom Nephis reaksjon på Lehis syn (se 1 Nephi 10:17–19; 11:1) og Laman og Lemuels svar (se 1 Nephi 15:1–10). Hvilke sannheter forsto Nephi som fikk ham til å reagere slik han gjorde?

Med Nephis eksempel i tankene, kan du lage en liste over prinsipper i evangeliet som du ønsker å forstå bedre. Hva kan du gjøre for å finne svar for deg selv? (Se også “Sannhet vil gjøre deg fri” i Til styrke for ungdom: En veiledning i å ta valg, 30–33.)

Akkurat slik Nephi selv fant ut at hans fars ord var sanne, kan vi gjøre det samme når vi hører vår tids profeter og apostlers ord. Hva underviste profeter og apostler oss om på forrige generalkonferanse? Hvordan har du fått et personlig vitnesbyrd om det de underviste?

Se også 1 Nephi 2:11–19; Lære og pakter 8:1–3; “Søk, overvei og be”, Barnas sangbok, 66; Gospel Topics, “Revelation”, Gospel Library.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

1 Nephi 8

Å holde fast ved Guds ord, leder meg til ham og hjelper meg å føle hans kjærlighet.

  • Barna vil kanskje like å tegne et bilde av Lehis syn mens dere leser 1 Nephi 8 sammen. La dem vise tegningene sine, og hjelp dem å finne ut hva symbolene i drømmen representerer (se 1 Nephi 11:21–22; 12:16–18; 15:23–33, 36 og denne ukens aktivitetsside). Be dem dele så mange svar de klarer på dette spørsmålet: Hva kan vi lære av Lehis syn?

  • Har du noe som kan symbolisere jernstangen i Lehis syn, for eksempel et rør eller en pinne? Be barna om å holde fast i den mens du leder dem rundt i rommet til et bilde av Frelseren. Hvorfor er jernstangen viktig i Lehis syn? (Se 1 Nephi 8:20, 24, 30). Hvordan er jernstangen som Guds ord?

  • Be noen av barna om å lese 1 Nephi 8:10–12 og beskrive hva Lehi så. Be de andre om å lese 1 Nephi 11:20–23 og beskrive hva Nephi så. Hvorfor viste engelen Jesusbarnet til Nephi for å undervise ham om Guds kjærlighet? Snakk med barna om hvordan de har følt Guds kjærlighet i sitt liv. En sang som “Min Frelsers kjærlighet” (Barnas sangbok, 42–43) kan hjelpe dem å komme på eksempler.

1 Nephi 10:17–19; 11:1

Gud vil åpenbare sannhet for meg ved Den hellige ånds kraft.

  • Hvordan kan du hjelpe barna å forstå hva Nephi underviste i 1 Nephi 10:19? Kanskje du kan folde et bilde av Frelseren eller en annen spesiell gjenstand inn i et teppe og be barna folde det ut. Når du leser 1 Nephi 10:19, kan de rekke opp hånden når de hører ordene “foldes ut” og “Den hellige ånd”. Deretter kan du fortelle om en opplevelse da Den hellige ånd hjalp deg å oppdage sannheten.

  • Be barna fortelle hva de gjør for å finne svar på et spørsmål. Hva kan Nephi ha sagt hvis noen spurte ham om hvordan de skulle finne svar på et spørsmål om evangeliet? Oppfordre barna til å finne det ut ved å lese 1 Nephi 10:17–19; 11:1.

  • Har barna noen gang følt at Den hellige ånd hjalp dem å vite at noe var sant? La dem dele sine erfaringer. Hva kan vi si til en venn som tror at de ikke kan motta svar gjennom Den hellige ånd? Hva finner vi i 1 Nephi 10:17–19 og 11:1 som kan hjelpe denne vennen?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Lehis syn

The Tree of Life [Livets tre], av Avon Oakeson