Kom, følg med meg 2024
22.–28. januar: “Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft.” 1 Nephi 11–15


“22.–28. januar: ‘Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft.’ 1 Nephi 11–15”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“22.–28. januar: 1 Nephi 11–15”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
mennesker som spiser frukten fra livets tre

The Love of God [Guds kjærlighet], av Sabrina Squires

22.–28. januar: “Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft”

1 Nephi 11–15

Når Gud har et monumentalt arbeid som hans profet skal utføre, gir han ofte denne profeten et monumentalt syn. Moses, Johannes, Lehi og Joseph Smith fikk alle se slike syner – syner som utvidet deres sinn og hjalp dem å forstå hvor storslått og imponerende Guds verk faktisk er.

Nephi så også et av disse livsendrende synene. Han så Frelserens tjenestegjerning, Lehis slekts fremtid i det lovede land, og fremtiden til Guds verk i de siste dager. Etter dette synet var Nephi bedre forberedt til arbeidet som lå foran ham. Og å lese om dette synet kan forberede deg også – for Gud har også arbeid til deg i sitt rike. Du er blant “de hellige i Lammets kirke” som Nephi så, “som var adspredt over hele jordens overflate, og de var væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft i stor herlighet” (1 Nephi 14:14).

Se også “Nephi Sees a Vision of Future Events” [Nephi ser fremtidige hendelser i et syn] (video), Evangeliebibliotek.

Forslag til læring hjemme og i kirken

1 Nephi 11

Gud sendte Jesus Kristus som et uttrykk for sin kjærlighet.

Da Nephi spurte engelen om betydningen av treet i Lehis syn, kunne engelen ganske enkelt ha sagt: “Det symboliserer Guds kjærlighet.” I stedet viste han Nephi en rekke symboler og hendelser fra Frelserens liv. Se etter disse symbolene og hendelsene mens du leser og tenker over 1 Nephi 11. Hva finner du som hjelper deg å forstå hvorfor Jesus Kristus er det største uttrykk for Guds kjærlighet?

Du kan også se Bibelvideoer i Evangeliebibliotek som samsvarer med hendelsene Nephi så. Hvordan har Frelseren hjulpet deg å føle din himmelske Faders kjærlighet?

Se også Susan H. Porter,”Guds kjærlighet – det som gir sjelen størst glede”, Liahona, nov. 2021, 33–35.

1 Nephi 12–14

Jeg kan være “væpnet med rettskaffenhet” og kraft.

Nephi skulle ikke leve så lenge at han fikk se det han så i synet. Hvorfor tror du det var verdifullt for Nephi å vite disse tingene? “Hvorfor er det viktig for deg å vite dette?” Still disse spørsmålene hver gang du leser om noe som Nephi så i synet sitt (se 1 Nephi 12–14). Hvilke inntrykk mottar du om din rolle i Herrens “[store] og strålende verk”? (1 Nephi 14:7). Hva er noen av de store og strålende tingene han har gjort for deg?

Tenk spesielt over løftet i 1 Nephi 14:14. Hvordan har Frelseren oppfylt dette løftet i ditt liv? (Du finner noen eksempler i David A. Bednar, “Med Guds kraft i stor herlighet”, Liahona, nov. 2021, 28–30, spesielt de to siste delene.)

1 Nephi 13:1–9; 14:9–11

Hva er “den store og avskyelige kirke” som Nephi så?

President Dallin H. Oaks forklarte at den “store og avskyelige kirke” som Nephi beskriver, symboliserer “enhver filosofi eller organisasjon som er motstander av gudstro. Og det ‘fangenskap’ som denne ‘kirken’ ønsker å bringe de hellige ned i, vil ikke være av fysisk karakter, men et fangenskap i form av falske forestillinger” (“Stå som Guds vitner”, Liahona, mars 2015, 20). Hvordan hjelper Frelseren deg å unngå – og unnslippe – et fangenskap i form av falske forestillinger?

1 Nephi 15:1–11

Gud vil svare meg hvis jeg ber i tro.

Har du noen gang følt at du ikke fikk personlig åpenbaring – at Gud ikke snakket til deg? Hvilket råd ga Nephi brødrene sine når de følte det på denne måten? (Se 1 Nephi 15:1–11.) Hvordan kan du anvende Nephis råd i ditt eget liv?

1 Nephi 15:23–25

Bilde
seminar, ikon
Å holde fast ved Guds ord hjelper meg å motstå Satans innflytelse.

Nephi hadde ofte presserende ting å si til brødrene sine. Men han virket spesielt lidenskapelig opptatt av det han fortalte dem i 1 Nephi 15:23–25. Hva var Nephis budskap, og hvorfor tror du han følte så sterkt for det?

Eldste David A. Bednar har sagt at “Guds ord” kan henvise til Skriftene, levende profeters ord og til Jesus Kristus selv. Hva tror du det vil si å “holde fast” ved Skriftene og levende profeters ord? Hva vil det si å “holde fast” ved Jesus Kristus? Du kan gjerne se etter mulige svar på disse spørsmålene i eldste Bednars tale “Men vi brydde oss ikke om dem” (Liahona, mai 2022, 14–16).

Hvordan hjelper det å holde fast ved Guds ord deg å motstå motstanderen? Å fylle ut en tabell som denne kan hjelpe deg å organisere tankene dine:

 … hjelpe meg å overvinne fristelsens mørke? (se 1 Nephi 12:17)

 … hjelpe meg å “ikke gi akt på” verdens forfengelighet og stolthet? (1 Nephi 12:18)

Hvordan kan det å holde fast ved Skriftene og levende profeters ord …

Hvordan kan det å holde fast ved Frelseren …

Se også “Jernstangen”, Salmer, nr. 202; Jorge F. Zeballos, “Bygg et liv som er motstandsdyktig mot djevelen”, Liahona, nov. 2022, 50–52.

Bilde
familie som leser Skriftene

Skriftene er som en jernstang som leder oss til livets tre.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

1 Nephi 11:16–33

Vår himmelske Fader sendte Jesus Kristus fordi han elsker meg.

  • For å undervise Nephi om Guds kjærlighet, viste en engel ham hendelser fra Frelserens liv. Du kan gjøre det samme for barna – gi dem bilder av hendelsene Nephi så i 1 Nephi 11:20, 24, 27, 31 og 33 (se Kunst inspirert av evangeliet, bok nr. 30, 35, 39, 4257). Når du leser disse versene, kan du hjelpe barna å finne bildet som passer til det. Hva kan vi lære om Jesus Kristus i disse versene og fra disse bildene?

  • Å synge en sang som “Han sendte Sønnen” (Barnas sangbok, 20–21) kan hjelpe barna å føle Guds kjærlighet. Når dere har sunget, kan du spørre barna hva de lærer i sangen. Hva mer kan vi lære om Guds kjærlighet fra 1 Nephi 11:22–23?

Bruk kunst til å hjelpe barna å lære. Når du underviser barna i en historie fra Skriftene, kan du hjelpe dem å visualisere den. Du kan bruke bilder, videoer, dukker, kostymer osv.

1 Nephi 13:26–29, 35–36, 40

Mormons bok forkynner verdifulle sannheter.

  • For å hjelpe barna å verdsette de “klare og verdifulle” sannhetene i Mormons bok, kan du tegne et bilde og be barna om å forandre eller fjerne deler av bildet for å få det til å se annerledes ut. Du kan bruke dette til å undervise om at ting i Bibelen ble forandret og tatt ut over tid. Les 1 Nephi 13:40 sammen og snakk om hvordan Mormons bok (“disse siste opptegnelser”) hjelper oss å forstå de “klare og verdifulle ting” som gikk tapt fra Bibelen (de “første” opptegnelsene). Hvilke “klare og verdifulle” sannheter har du lært fra Mormons bok?

  • Videoen “Mormons bok – en bok fra Gud” (Evangeliebibliotek) kan hjelpe barna å forstå hvorfor det er viktig å ha både Bibelen og Mormons bok. Barn kan ha glede av å gjenskape illustrasjonen fra videoen.

Bilde
eksemplarer av Mormons bok på forskjellige språk

Mormons bok gjenoppretter sannheter i evangeliet som gikk tapt under frafallet.

1 Nephi 15:23–24

Å holde fast ved Guds ord hjelper meg å motstå fristelser.

  • Gi barna anledning til å fortelle hva de husker om Lehis syn. Det kan være nyttig å bruke et bilde, som det i forrige ukes oversikt. Hva hindret folket å nå treet? Hva hjalp dem å nå det? Du kan gjerne be dem finne jernstangen på bildet. Les 1 Nephi 15:23–24 sammen for å finne ut hva jernstangen symboliserer og hvordan den kan hjelpe oss.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Nephi ser Maria og Jesusbarnet i et syn

Nephi’s Vision of Mary [Nephi ser Maria i et syn], av James Johnson