Generalkonference
Vi taler om Kristus
Oktoberkonferencen 2020


Vi taler om Kristus

Eftersom verden taler mindre om Jesus Kristus, så lad os tale mere om ham.

Jeg udtrykker min kærlighed til jer, vores elskede venner og trosfæller. Jeg har beundret jeres tro og mod i løbet af de seneste måneder, mens denne verdensomspændende pandemi har forstyrret vores liv og taget værdifulde familiemedlemmer og kære venner.

I denne uvisse tid har jeg været usædvanligt taknemmelig for min sikre og visse kundskab om, at Jesus er Kristus. Har I haft det sådan? Der er problemer, der tynger os alle, men altid foran os står han, der ydmygt erklærer: »Jeg er vejen og sandheden og livet.«1 Mens vi gennemgår en tid med fysisk afstand til andre, behøver vi aldrig at gennemgå en tid med åndelig afstand mellem os og ham, som kærligt kalder på os: »Kom til mig.«2

Som en ledende stjerne på en mørk, skyfri himmel, oplyser Jesus Kristus vores vej. Han kom til jorden i en ydmyg stald. Han levede et fuldkomment liv. Han helbredte de syge og opvakte de døde. Han var en ven for de glemte. Han lærte os at gøre godt, at adlyde og at elske hinanden. Han blev korsfæstet, og opstod majestætisk tre dage senere, hvilket gør det muligt for os og dem, vi elsker, at leve på den anden side af graven. Med sin usammenlignelige barmhjertighed og nåde, påtog han sig vores synder og vores lidelser, som fører til tilgivelse, når vi omvender os, og fred i livets storme. Vi elsker ham. Vi tilbeder ham. Vi følger ham. Han er ankeret for vores sjæl.

Interessant nok er der, mens denne åndelige overbevisning vokser i os, mange på jorden, der kender meget lidt til Jesus Kristus, og i nogle dele af verden, hvor hans navn er blevet forkyndt i århundreder, er tro på Jesus Kristus aftagende. De tapre hellige i Europa har i årtier set gudstro svinde i deres lande.3 Desværre er tro her i USA også aftagende. Et nyligt studie afslørede, at i de sidste 10 år er 30 millioner i USA holdt op med at tro på Jesu Kristi guddommelighed.4 På verdensplan forudsiger et andet studie, at der i de kommende årtier vil mere end dobbelt så mange, der vil forlade kristendommen, end der vil omfavne den.5

Vi ærer selvfølgelig den enkeltes ret til at vælge, men vor himmelske Fader erklærede: »Det er min elskede søn. Hør ham!«6 Jeg vidner om, at dagen vil komme, hvor hvert knæ vil bøje sig og hver tunge bekende, at Jesus er Kristus.7

Hvordan skal vi reagere på vores foranderlige verden? Mens nogle tilsidesætter deres tro, søger andre efter sandheden. Vi har påtaget os Frelserens navn. Hvad må vi ellers gøre?

Forberedelsen af præsident Russell M. Nelson

En del af vores svar kan vi finde i at huske på, hvordan Herren underviste præsident Russell M. Nelson i månederne op til hans kald som Kirkens præsident. Da præsident Nelson talte til de unge voksne et år inden sit kald, inviterede han os til mere grundigt at studere de 2.200 henvisninger til navnet Jesus Kristus, der står i Topical Guide.8

Billede
Præsident Nelson studerer skrifterne

Tre måneder senere ved aprilkonferencen, talte han om, hvordan dette grundigere studium af Jesus Kristus havde påvirket ham meget, selv med hans årtier som hengiven discipel. Søster Wendy Nelson spurgte ham om virkningen. Han svarede: »Jeg er en ny mand!« En ny mand? En ny mand i en alder af 92? Præsident Nelson forklarede:

»Når vi bruger tid på at lære om Frelseren og hans sonoffer, bliver vi draget til … ham …

Vores fokus [bliver] solidt baseret på Frelseren og hans evangelium.«9

Frelseren sagde: »Se hen til mig i alle jeres tanker.«10

I en verden af arbejde, bekymringer og verdslige bestræbelser, bevarer vi vores hjerte, vores sind og vores tanker på ham, der er vores håb og frelse.

Hvis et fornyet studium af Frelseren var med til at forberede præsident Nelson, kan det så ikke også være med til at forberede os?

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Da præsident Nelson fremhævede Kirkens navn, sagde han: »Hvis vi … vil have adgang til kraften i Jesu Kristi forsoning – for at rense og helbrede os, styrke og højne os og i sidste ende ophøje os – må vi tydeligt anerkende ham som kilden til den kraft.«11 Præsident Nelson lærte os, at en konsekvent brug af Kirkens rette navn, noget der kan virke som noget småt, overhovedet ikke er en lille ting, og det vil forme fremtiden.

Et løfte om jeres forberedelse

Jeg lover jer, at når I forbereder jer, ligesom præsident Nelson gjorde, vil I også blive nye personer, tænke mere på Frelseren, tale om ham oftere og med mindre tøven. Når I lærer ham bedre at kende og elsker ham endnu højere vil vores ord flyde mere ubesværet, ligesom de gør, når I taler om jeres børn eller en kær ven. De, der lytter til jer, vil i mindre grad have lyst til at debattere eller afvise jer og i højere grad lære af jer.

I og jeg taler om Jesus Kristus, men måske kan vi gøre det lidt bedre. Hvis verden vil tale mindre om ham, hvem skal så tale mere om ham? Det skal vi! Sammen med andre hengivne kristne!

Tal om Kristus derhjemme

Har vi billeder af Frelseren i vores hjem? Taler vi ofte med vores børn om Jesu lignelser? »Historien om Jesus [er] som en stormvind henover troens gløder i vores børns hjerte.«12 Når jeres børn stiller jer spørgsmål, vær da bevidst om at lære dem det, Jesus underviste om. Hvis jeres barn for eksempel spørger: »Far, hvorfor beder vi ?« Kan I svare: »Det er en meget godt spørgsmål. Kan du huske, da Jesus bad? Lad os tale om, hvorfor han bad, og hvordan han bad.«

»Vi taler om Kristus, vi fryder os i Kristus … for at vore børn kan vide, til hvilken kilde de kan se hen for at få forladelse for deres synder.«13

Tal om Kristus i Kirken

Det samme skriftsted indeholder vendingen: »Vi prædiker om Kristus.«14 Lad os ved vores gudstjenester fokusere på Frelseren Jesus Kristus og gaven ved hans sonoffer. Det betyder ikke, at vi ikke kan fortælle om en oplevelse fra vores eget liv eller dele tanker fra andre. Selvom vores emne kan være familie eller tjeneste eller templet eller en nylig mission, bør alt i vores tilbedelse pege hen mod Herren Jesus Kristus.

For 30 år siden talte præsident Dallin H. Oaks om et brev, han fik af »en mand, der havde været til [et nadvermøde] og lyttede til 17 vidnesbyrd og uden at høre Frelseren blive nævnt.«15 Præsident Oaks bemærkede derpå: »Måske er denne beskrivelse lidt overdreven, [men] jeg citerer den, fordi den kan være en levende påmindelse til os alle.«16 Han opfordrede os derpå til at tale mere om Jesus Kristus i vores taler og klassesamtaler. Jeg har bemærket, at vi fokuserer mere og mere på Kristus ved vores kirkemøder. Lad os bevidst fortsætte disse positive bestræbelser.

Tal om Kristus med andre

Lad os være mere åbne med dem omkring os og mere villige til at tale om Kristus. Præsident Nelson har sagt: »Sande Jesu Kristi disciple er villige til at skille sig ud, sige noget og være anderledes end andre mennesker i verden.«17

Nogle gange tror vi, at en samtale med nogle skal føre til, at de kommer i kirke eller mødes med missionærerne. Lad Herren vejlede dem, når de er villige, mens vi tænker mere på vores ansvar for at være hans røst, betænksomme og åbne omkring vores tro. Ældste Dieter F. Uchtdorf har lært os, at når nogen spørger til vores weekend, bør vi være villige til at smile og med glæde svare, at vi elskede at høre primarybørnene synge: »Jeg prøver at bli’ som Jesus.«18 Lad os venligt vidne om vores tro på Kristus. Hvis nogen fortæller om et problem, vedkommende har i sit personlige liv, kan vi sige: »John, Mary, du ved måske, at jeg tror på Jesus Kristus. Jeg har tænkt på noget, han har sagt, der måske kan hjælpe dig.«

Vær mere åbne på de sociale medier med at tale om jeres tillid til Kristus. De fleste vil respektere vores tro, men hvis nogle er afvisende, når I taler om Frelseren, så fat mod i hans løfte: »Salige er I, når man på grund af mig håner jer … for jeres løn er stor i himlene.«19 Vi går mere op i at være hans følgere, end at være vellidt af vores egne følgere. Peter rådede: »[Vær altid] rede til forsvar over for enhver, der kræver jer til regnskab for det håb, I har.«20 Lad os tale om Kristus.

Mormons Bog er et stærkt vidnesbyrd om Jesus Kristus. Næsten hver eneste side vidner om Frelseren og hans guddommelige mission.21 En forståelse af hans forsoning og nåde fylder dens sider. Som sidestykke til Det Nye Testamente, hjælper Mormons Bog os til bedre at forstå, hvorfor Frelseren kom for at redde os, og hvordan vi i større grad kan komme til ham.

Nogle af vores medkristne er til tider usikre på vores tro og vores motiver. Lad os oprigtigt glæde os med dem i vores fælles tro på Jesus Kristus og på Det Nye Testamente, som vi alle elsker. I den kommende tid har de, der tror på Jesus Kristus, brug for hinandens venskab og støtte.22

Billede
Verdens lys

Eftersom verden taler mindre om Jesus Kristus, så lad os tale mere om ham. Når vi bekender kulør som hans disciple, vil mange omkring os være parate til at lytte. Når vi deler det lys, vi har fået af ham, vil hans lys og sublime frelsende kraft skinne på dem, der er villige til at åbne deres hjerte. Jesus har sagt: »Som lys er jeg kommet til verden.«23

Større ønske om at tale om Kristus

Intet øger mit ønske om at tale om Kristus mere end at visualisere hans tilbagekomst. Selvom vi ikke ved, hvornår han vil komme, vil begivenhederne omkring hans tilbagevenden være utrolige! Han vil komme i skyerne på himlen i storhed og herlighed med alle sine hellige engle. Ikke blot nogle få engle, men alle sine hellige engle. Det er ikke de engle med røde kinder, der er malet af Rafael, som ses på vores Valentines-kort. Det er århundredernes engle, de engle, der blev sendt for at lukke munden på løver,24 for at åbne fængselsdøre,25 for at forkynde hans længe ventede fødsel,26 for at trøste ham i Getsemane,27 for at forvisse hans disciple om hans himmelfart28 og for at påbegynde den herlige genoprettelse af evangeliet.29

Billede
Det andet komme

Kan I forestille jer at blive taget op for at møde ham, hvad enten det bliver på denne eller den anden side af sløret?30 Det er hans løfte til de retfærdige. Denne fantastiske oplevelse vil påvirke vores sjæl for evigt.

Hvor er vi taknemmelige for vores elskede profet, præsident Russell M. Nelson, der har øget vores ønske om at elske Frelseren og forkynde om hans guddommelighed. Jeg er øjenvidne til, at Herren er med ham og åbenbaringens gave vejleder ham. Præsident Nelson, vi venter med iver på dit råd.

Mine kære venner i hele verden, lad os tale om Kristus i forventning om hans storslåede løfte: »Enhver, som kendes ved mig over for mennesker, vil jeg også kendes ved over for min fader.«31 Jeg vidner om, at han er Guds Søn. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Joh 14:6.

  2. Matt 11:28.

  3. Se Niztan Peri-Rotem, »Religion and Fertility in Western Europe: Trends across Cohorts in Britain, France and the Netherlands«, European Journal of Population, maj 2016, s. 231-265; ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4875064.

  4. »[65 %] af voksne amerikanere beskriver sig selv som kristne, når de bliver spurgt om deres religion, det er 12 procentpoint mindre end for 10 år siden. I mellemtiden er den del af befolkningen, der ikke er tilknyttet nogen religion, bestående af mennesker, der beskriver deres religiøse identitet som ateist, agnostiker eller ›intet specielt‹, nu på 26 % fra 17 % i 2009« (Pew Research Center, »In U.S., Decline of Christianity Continues at Rapid Pace«, 17. okt. 2019, pewforum.org).

  5. Pew Research Center, »The Future of World Religions: Population Growth Projections, 2010-2050«, 2. apr. 2015, www.pewforum.org.

  6. Mark 9:7; Luk 9:35; se også Matt 3:17; JS–H 1:17.

  7. Se Fil 2:9-11.

  8. Russell M. Nelson, »Profeter, lederskab og guddommelig lov«, verdensomspændende foredrag for unge voksne, 8. jan. 2017, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org.

  9. Russell M. Nelson, »Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv«, Liahona, maj 2017, s. 40-41.

  10. L&P 6:36.

  11. Russell M. Nelson, »Kirkens rette navn«, Liahona, nov. 2018, s. 88.

  12. Neil L. Andersen, »Læs en historie om Jesus«, Liahona, maj 2010, s. 108.

  13. 2 Ne 25:26.

  14. 2 Ne 25:26.

  15. Dallin H. Oaks, »Another Testament of Jesus Christ« (Brigham Young University fireside, 6. juni 1993), s. 7, speeches.byu.edu.

  16. Dallin H. Oaks, »Vidner om Kristus«, Liahona, jan. 1991, s. 28.

  17. Russell M. Nelson, »Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv«, Liahona, maj 40, s. 39.

  18. Se Dieter F. Uchtdorf, »Missionering: Del, hvad I har på hjerte«, Liahona, maj 2019, s. 17; »Jeg prøver at bli’ som Jesus«, Børnenes sangbog, s. 40-41.

  19. Matt 5:11-12.

  20. 1 Pet 3:15.

  21. »Da [de profetiske skribenter i Mormons Bog] skrev deres vidnesbyrd om [den lovede Messias], nævnte de i gennemsnit hans navn en gang for hvert 1,7 vers. [De] henviste helt bogstaveligt til Jesus Kristus med 101 forskellige navne … Når vi husker på, at et vers typisk består af en sætning, så kan vi umiddelbart ikke, gennemsnitligt, læse to sætninger i Mormons Bog uden at se en form for Kristi navn« (Susan Easton Black, Finding Christ through the Book of Mormon, 1987, s. 5, 15).

    »Mens ordene sone eller forsoning i enhver form kun står en gang i King James-oversættelsen af Det Nye Testamente, står de 35 gange i Mormons Bog. Som endnu et vidne om Jesus Kristus kaster den værdifuldt lys over hans forsoning« (Russell M. Nelson, »Forsoningen«, Stjernen, jan. 1997, s. 33).

  22. De, der opgiver kristendommen i USA, er yngre. »Flere end otte ud af ti i den tavse generation (født mellem 1928 og 1948) beskriver sig selv som kristne (84 %), ligesom tre fjerdedele af årgangene efter anden verdenskrig (babyboomere) (76 %). I stærk kontrast hertil beskriver kun halvdelen af dem, der er født i dette årtusind (49 %) sig selv som kristne; fire ud af ti er religiøst set ›intet‹, og en ud af ti unge, der er født i dette årtusind identificerer sig med ikke-kristne trosretninger« (»In U.S., Decline of Christianity Continues«, pewforum.org).

  23. Joh 12:46.

  24. Se Dan 6:22.

  25. Se ApG 5:19.

  26. Se Luk 2:2-14.

  27. Se Luk 22:42-43.

  28. Se ApG 1:9-11.

  29. Se L&P 13; 27:12-13; 110:11-16; JS–H 1:27-54.

  30. Se 1 Tess 4:16-17; L&P 88:96-98.

  31. Matt 10:32.