Kom, følg med meg 2024
8.–14. april: “Herren arbeider sammen med oss.” Jakobs bok 5–7


“8.–14. april: ‘Herren arbeider sammen med oss.’ Jakobs bok 5–7”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“8.–14. april: Jakobs bok 5–7”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
menn som arbeider i en olivenlund

Allegory of the Olive Tree [Allegorien om oliventreet], av Brad Teare

8.–14. april: Herren arbeider sammen med oss

Jakobs bok 5–7

Det er mange, mange mennesker som ennå ikke har hørt Jesu Kristi evangelium. Hvis du noen ganger føler at den enorme oppgaven med å samle dem inn til Herrens kirke er overveldende, har det Jakob sa om oliventrærne i Jakobs bok 5 en betryggende påminnelse: Olivenhagen tilhører Herren. Han har gitt hver av oss et lite område hvor vi skal hjelpe ham med arbeidet – vår familie, vår vennekrets og vår innflytelsessfære. Og noen ganger er den første personen vi hjelper til med å samle inn, oss selv. Men vi er aldri alene i dette arbeidet, for olivenhagens Herre arbeider sammen med sine tjenere (se Jakobs bok 5:72). Gud kjenner og elsker sine barn, og han vil forberede en vei slik at hver enkelt skal få høre hans evangelium, til og med de som tidligere har forkastet ham (se Jakobs bok 4:15–18). Og da, når arbeidet er gjort, skal alle de som “har arbeidet flittig med [ham] … glede [seg] med [ham] over frukten i [hans] olivenhage (Jakobs bok 5:75).

Se også “Jacob Teaches about the Gathering of Israel” [Jakob underviser om Israels innsamling] (video), Evangeliebibliotek.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Jakobs bok 5

Jesus Kristus er vingårdens herre.

Jakobs bok 5 er en historie med symbolsk betydning. Den beskriver trær og frukt og arbeidere, men den handler egentlig om Guds omgang med sitt folk gjennom historien. Så når du leser den grunnleggende historien, kan du tenke på hva noen av tingene i historien kan symbolisere.

For eksempel, hvis olivenhagen symboliserer verden, og det dyrkede oliventreet symboliserer Israel (eller de som har inngått pakter med Gud, se Jakobs bok 5:3), hva kan de ville oliventrærne symbolisere? Hva kan den gode og den dårlige frukten symbolisere? Hvilke andre symboler ser du?

Selv om Jakobs bok 5 underviser om nasjoner og århundrer med verdenshistorie, handler det også om deg og ditt liv. Hvilke budskap finner du til deg selv i Jakobs bok 5?

Kanskje viktigst av alt, Jakobs bok 5 handler om Jesus Kristus. Se etter ham mens du leser. Hva lærer du om ham, for eksempel, i vers 40–41, 46–47?

For ytterligere innsikt om Jakobs bok 5, kan du se oversikten på slutten av denne oversikten.

Jakobs bok 5:61–75

Bilde
seminar, ikon
Herren innbyr meg til å arbeide sammen med ham i hans olivenhage.

De “andre tjener[ne]” (Jakobs bok 5:70) som ble kalt til Herrens olivenhage, omfatter mennesker som deg. Hvilke sannheter finner du i Jakobs bok 5, spesielt vers 61–62 og 70–75, angående det å arbeide i Herrens olivenhage? Hva har du lært om ham ved å hjelpe til med hans verk?

Når du leser om den “siste gang” Herren arbeider i sin olivenhage, hva inspirerer deg til å tjene Herren “av alle krefter”? (Jakobs bok 5:71). Du kan kanskje tenke på en personlig erfaringer der du følte glede ved å tjene olivenhagens Herre – for eksempel ved å dele evangeliet, tjene i tempelet eller styrke andre. Du kan også utforske eksemplene eldste Gary E. Stevenson delte i sin tale “Enkelt i sin skjønnhet – vakkert i sin enkelhet” (Liahona, nov. 2021, 47–50).

Som president Russell M. Nelson underviste: “Alle gangene du gjør noe som hjelper noen – uansett på hvilken side av sløret – å ta et skritt mot å inngå pakter med Gud og motta sine nødvendige dåps- og tempelordinanser, hjelper du til med Israels innsamling. Det er så enkelt som det” (“Sions ungdom, kom nå alle” [verdensomspennende andakt for ungdom, 3. juni 2018], ChurchofJesusChrist.org). Vurder å begynne å lage en liste med forslag til hva du kan gjøre for å hjelpe til med Israels innsamling. Hva tror du Herren vil at du skal gjøre i hans vingård i dag fra listen din? Hva sier vers 75 om hvordan Herren belønner oss for tjeneste i sin vingård?

Se også “Israel, Israel, Gud deg kaller”, Salmer, nr. 6; “Old Testament Olive Vineyard” [Olivenhage i Det gamle testamente] (video), Evangeliebibliotek; Gospel Topics, “Gathering Israel” [Israels innsamling], “Inviting All to Receive the Gospel of Jesus Christ” [Innby alle til å motta Jesu Kristi evangelium], “Participating in Temple and Family History Work” [Deltagelse i tempelarbeid og slektshistorie], Evangeliebibliotek.

Undervis i læren. Sørg for at drøftingene fokuserer på de grunnleggende læresetningene i Skriftene. Dere kan gjøre dette ved å lese Skriftene sammen og deretter dele med hverandre sannhetene dere finner, så vel som erfaringer med å etterleve disse sannhetene.

Jakobs bok 6:4–5

Herren husker sitt folk i kjærlighet og barmhjertighet.

En betydning av å holde seg nær til er å holde seg fast til noe uten å vingle. Hvordan påvirker denne definisjonen måten du forstår Jakobs bok 6:4–5 på? Hvordan rakte olivenhagens Herre ut sin “barmhjertighets arm” i historien om oliventreet? (se for eksempel Jakobs bok 5:47, 51, 60–61, 71–72). Hvordan har han gjort dette for deg?

Jakobs bok 7:1–23

Jeg kan stå sterkt når andre utfordrer min tro på Jesus Kristus.

Nephittenes opplevelse med Sherem blir ofte gjentatt i vår tid: Mennesker som prøver å ødelegge tro på Kristus. Hvordan reagerte Jakob da troen hans ble angrepet? Hva kan du lære av hans reaksjon? Hva kan du gjøre nå for å forberede deg på tilfeller der din tro på din Frelser vil bli utfordret?

Se også Jeffrey R. Holland: “Prisen – og velsignelsene – ved å være en disippel”, Ensign eller Liahona, mai 2014, 6–9; “Sherem Denies Christ” [Sherem fornekter Kristus] (video), Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Jakobs bok 5

Herren bryr seg om sitt folk.

  • Hvordan du kan dele allegorien om oliventrærne på en måte som barna kan forstå? Én måte er å gå ut for å se på et tre og kort repetere hovedpunktene i historien. Hva gjorde olivenhagens Herre for trærne sine? Hvordan kan vi være som arbeidere i historien og hjelpe andre å føle Frelserens kjærlighet?

  • Jakob delte allegorien om oliventrærne for å innby sitt folk til å komme til Kristus. Det kan ha samme innflytelse på barna. Kanskje du kan sammenfatte historien med vers som Jakobs bok 5:3–4, 28–29, 47 og 70–72 (se også “Old Testament Olive Vineyard” [Olivenhage i Det gamle testamente] [video], Evangeliebibliotek). Du og barna kan lese Jakobs bok 5:11, 41, 47 og 72, og se etter ting som viser hvor mye omsorg olivengårdens mester (Jesus Kristus) hadde for trærne. Hva gjør Frelseren for å vise at han bryr seg om oss?

Jakobs bok 6:4–5

Min himmelske Fader elsker meg og vil tilgi meg når jeg omvender meg.

  • Jakobs bok 6:4–5 har et viktig budskap til oss når vi tar gale valg. Kanskje du kan hjelpe barna med å finne det. Hvilke ord i disse versene gir oss håp om Guds forløsende kjærlighet? Eldste Allen D. Haynies historie om det å bli skitten i et gjørmehull i talen “Vi må huske hvem vi har satt vår lit til” (Liahona, nov. 2015, 121–22), kan være til hjelp. Hva lærer denne historien og Jakobs bok 6:4–5 oss om det vi trenger å gjøre for å bli frelst i Guds rike?

Jakobs bok 7:1–23

Jeg kan stå frem for det jeg vet er sant.

  • Hvordan kan du inspirere barna til å stå frem for sannhet slik som Jakob gjorde? Barna kan se videoen “Kapittel 10: Jakob og Sherem” (Evangeliebibliotek) og rollespille samspillet mellom Jakob og Sherem, med Jakobs bok 7:1–23 som veiledning. Hvordan sto Jakob frem for det han visste var rett? Be barna dele erfaringer der de sto frem for det rette, eller del din egen. Kanskje de også kan synge en sang som uttrykker mot som Jakobs, som for eksempel “Vær alltid tro”, Barnas sangbok, 81.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.