Kom, følg med meg 2024
22.–28. april: “Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker.” Mosiah 1–3


“22.–28. april: ‘Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker.’ Mosiah 1–3”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“22.–28. april. Mosiah 1–3”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Kong Benjamin underviser sitt folk

Receiving the Teachings of King Benjamin [De mottok kong Benjamins læresetninger], av Maria Alejandra Gil

22.–28. april: “Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker”

Mosiah 1–3

Når du hører ordet konge, tenker du kanskje på kroner, tjenere og troner. I Mosiah 1–3 vil du lese om en annen slags konge. Kong Benjamin “arbeidet med [sine] egne hender”, heller enn å la seg forsørge av sitt folk (Mosiah 2:14). I stedet for å få andre til å tjene seg, tjente han sitt folk “med all den makt, det sinn og den styrke som Herren [hadde] gitt [ham] (Mosiah 2:11). Denne kongen ønsket ikke at hans folk skulle tilbe ham. I stedet lærte han dem å tilbe sin himmelske Konge Jesus Kristus. Kong Benjamin forsto at det er “Herren Den Allmektige, som regjerer” (Mosiah 3:5), som kom “ned fra himmelen” og gikk “ut blant menneskene … for at frelse kunne komme til menneskenes barn ved tro på hans navn” (Mosiah 3:5, 9).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Mosiah 1:1–7

“Gransk [Skriftene] med flid.”

Legg merke til hvordan de hellige opptegnelsene velsignet kong Benjamins folk i disse versene. Hvordan er livet ditt bedre fordi du har Skriftene?

Mosiah 2:10–26

Bilde
seminar, ikon
Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Hva tror du kong Benjamin ville svart hvis du spurte ham hvorfor han tjente med all sin “makt, … sinn og … styrke”? (Mosiah 2:11). Grunn på dette når du leser Mosiah 2:10–26. Hva underviste kong Benjamin som inspirerer deg til å tjene andre på en mer meningsfylt måte? Hva betyr det for eksempel for deg å vite at når du tjener andre, tjener du også Gud? (se Mosiah 2:17). Søk inspirasjon om hvordan du kan yte tjeneste for noen denne uken.

Selv når vi vet at vi bør tjene andre, møter vi noen ganger utfordringer. En annen måte å studere Mosiah 2:10–26 på, er å lage en liste over sannheter kong Benjamin underviste, som kan hjelpe deg å overvinne utfordringene som kan hindre deg i å tjene. Hvilke erfaringer har vist deg at det kong Benjamin sa, er sant?

President Joy D. Jones fortalte om en mektig opplevelse som forandret måten hun så på tjeneste for andre. Les om det i “For Ham” (Ensign eller Liahona, nov. 2018, 50–52), og tenk på mulighetene du har til å tjene andre. Du kan også skrive ned noen og grunne på hvordan president Jones budskap, sammen med Mosiah 2:17, kan påvirke hvordan du nærmer deg disse mulighetene. En salme som for eksempel “En stakkars sorgbetynget mann”(Salmer, nr. 11) eller en video som “Den gamle skomakeren” (Evangeliebibliotek) kan hjelpe deg å få mer innsikt.

Se også Matteus 25:40; “Faith Murray’s Story: Overcoming Adversity through Service” [Faith Murrays historie: Hvordan overvinne motgang gjennom tjeneste], “King Benjamin Teaches about Serving God” [Kong Benjamin underviser om å tjene Gud] (videoer), Evangeliebibliotek; JustServe.org. Gospel Topics, “Service” [Tjeneste], Evangeliebibliotek.

Bilde
to kvinner som gir hverandre en klem

Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Mosiah 2:38–41

Lykke kommer av å holde Guds bud.

Hvordan vil du beskrive lykken som kommer av lydighet mot Gud? Er det noen setninger i Mosiah 2:38–41 som vil hjelpe deg å forklare hvorfor du holder hans bud?

Mosiah 3:1–20

Jeg kan bli en hellig gjennom Jesu Kristi forsoning.

I likhet med alle profetene vitnet kong Benjamin om Jesus Kristus slik at hans folk kunne “få forlatelse for sine synder og fryde seg med overmåte stor glede” (Mosiah 3:13). Her er noen spørsmål du kan overveie når du leser kong Benjamins vitnesbyrd om Frelseren i Mosiah 3:1–20:

  • Hva lærer jeg fra disse versene om Frelseren og hans misjon?

  • Hva lærer jeg av Mosiah 3:18–19 om hva det vil si å bli en hellig?

  • Hvordan har Jesus Kristus hjulpet meg å forandre min natur og bli mer som en hellig?

Mosiah 3:5–21

“Herren Den Allmektige … skal komme ned fra himmelen.”

Hva gir elektrisk kraft deg mulighet til å gjøre? Hvordan kunne mitt liv ha vært annerledes uten? Disse spørsmålene kan hjelpe deg å overveie den enda større kraft som Frelseren kan bringe inn i ditt liv.

Engelen som viste seg for kong Benjamin, omtalte Jesus Kristus som “Herren den Allmektige”, en tittel som understreker at Jesus Kristus har all makt. Hva lærer du av Mosiah 3:5–21 om hvordan Frelseren bruker denne makten? Hvordan har du sett Frelserens kraft i ditt liv og i livet til dem som er rundt deg? Hva gjør hans kraft deg i stand til å gjøre og bli? Hvordan kunne mitt liv ha vært annerledes uten?

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Mosiah 2:11–18

Når jeg tjener andre, tjener jeg Gud.

  • Denne ukens aktivitetsside har en enkel krone barna kan lage. De vil kanskje etter tur stå på en stol eller krakk og late som om de er kong Benjamin mens du forteller noe av det kong Benjamin underviste sitt folk, som finnes i Mosiah 2–3. Du kan også dele med dem “Kapittel 12: Kong Benjamin” (Historier fra Mormons bok, 32–35) for å gi dem en oversikt over kong Benjamins læresetninger.

  • Mosiah 2:17 kan være et bra vers for barna å lære. Du kan hjelpe dem å gjenta det noen få ord om gangen. Du kan også skrive ned verset, med flere nøkkelord som mangler, og be barna finne de manglende ordene. Deretter kan dere snakke med barna om hvorfor Gud ønsker at vi skal tjene hverandre.

  • Du kan hjelpe barna med å lete i Mosiah 2:11–18 etter hva kong Benjamin gjorde for å tjene andre. Deretter kan barna skrive på papirstrimler noen måter de kan tjene familiemedlemmer på. Legg lappene i en beholder, som en pose eller krukke, slik at barna kan velge en hver dag og utføre denne tjenestegjerningen for noen.

Barn har nytte av repetisjon. Ikke vær redd for å gjenta aktiviteter flere ganger, spesielt med yngre barn. Gjentagelse vil hjelpe barna å huske det de lærer.

Bilde
barn som bretter et tøystykke

Kong Benjamin underviste at vi kan tjene Gud ved å tjene andre.

Mosiah 2:19–25

Alle mine velsignelser kommer fra vår himmelske Fader.

  • Kong Benjamins tjeneste for sitt folk var inspirert av hans dype takknemlighet til Gud. Hvordan vil du inspirere til lignende følelser hos dine barn? Dere kan lese Mosiah 2:21 sammen og begynne på en liste over velsignelser vår himmelske Fader har gitt oss. Så kan du kanskje legge til på listen andre velsignelser barna kommer på.

  • Her er en lek dere kan leke for å hjelpe barna å gjenkjenne vår himmelske Faders velsignelser. Barna kan sende rundt et bilde av Frelseren mens de synger eller lytter til en sang om takknemlighet (se “Takknemlighet” i emneregisteret i Barnas sangbok). Stopp sangen eller musikken av og til, og be den som holder bildet fortelle om en velsignelse han eller hun er takknemlig for. Ifølge Mosiah 2:22–24, hvordan kan vi vise at vi er takknemlige for våre velsignelser?

Mosiah 3:5–10, 19

Jesus Kristus vil hjelpe meg å bli mer lik ham.

  • En engel fortalte kong Benjamin viktige sannheter om Jesu Kristi liv og tjenestegjerning. Du og barna kan se på noen bilder av hendelser som nevnes i Mosiah 3:5–10 (se for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 30, 41, 42, 5759). Når du leser Mosiah 3:5–10, kan barna rekke opp hånden når de hører noe i skriftstedene som vises på et av bildene.

  • Har barna noen gang hjulpet til med å tilberede mat ved hjelp av en oppskrift? Kanskje dere kan snakke om denne erfaringen og bruke Mosiah 3:19 til å utarbeide en “oppskrift” på hvordan vi kan bli mer lik Jesus Kristus. Hvordan hjelper Jesus Kristus oss å bli mer lik ham?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Kong Benjamin forkynner for sitt folk

King Benjamin’s Address [Kong Benjamins tale], av Jeremy Winborg