Kom, følg med meg 2024
15.–21. april: “Han påvirker meg til å gjøre ifølge sin vilje.” Enos – Mormons ord


“15.–21. april: ‘Han påvirker meg til å gjøre ifølge sin vilje.’ Enos – Mormons ord”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2024)

“15.–21. april. Enos – Mormons ord”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2024)

Bilde
Enos som ung gutt sammen med sin far, Jakob, og mor.

Jacob and Enos [Jakob og Enos], av Scott Snow

15.–21. april: “Han påvirker meg til å gjøre ifølge sin vilje”

Enos – Mormons ord

Selv om Enos gikk til skogs for å jakte på dyr for å tilfredsstille fysisk sult, endte han opp med å bli der hele dagen og til natten fordi hans “sjel hungret”. Denne hungeren fikk Enos til å “heve [sin] røst så høyt at den nådde himlene”. Han beskrev denne opplevelsen som en kamp for Guds åsyn (se Enos 1:2–4). Av Enos lærer vi at bønn er en oppriktig innsats for å komme nærmere Gud og søke å få vite hans vilje. Når du ber på denne måten, vil du mest sannsynlig, som Enos, oppdage at Gud hører deg og virkelig bryr seg om deg, dine kjære, og til og med dine fiender (se Enos 1:4–17). Når du kjenner hans vilje, er du bedre i stand til å gjøre hans vilje. Slik som Mormon vet du kanskje “ikke alle ting, men Herren vet alle ting … derfor påvirker han [deg] til å gjøre ifølge sin vilje” (Mormons ord 1:7).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Enos 1:1–17

Gud vil høre og besvare mine bønner.

Dine opplevelser med bønn kan være mindre dramatiske enn Enos’, men de trenger ikke være mindre meningsfylte. Her er noen spørsmål du kan tenke på mens du studerer Enos 1:1–17:

  • Hvilke ord beskriver Enos’ anstrengelser da han ba?

  • Hvordan forandret Enos’ bønner seg fra vers 4 til 11?

  • Hva kan jeg lære av Enos som kan hjelpe meg å forbedre mine bønner?

Se også “Enos Prays Mightily” [Enos ber med stor kraft] (video), Evangeliebibliotek; “O bønnestund, o bønnestund”, Salmer, nr. 55.

Drøftingsspørsmål. Hvis du underviser andre, kan du vurdere å sette spørsmålene du ønsker å drøfte på et fremtredende sted slik at alle kan se dem. Dette hjelper folk å grunne på spørsmålene og gi mer inspirerte svar.

Enos 1:1–4

Bilde
seminar, ikon
Herren kan hjelpe meg å påvirke familien min til det gode.

Kanskje det er noen i familien som du skulle ønske du kunne hjelpe til å komme til Kristus, men du lurer på om din innsats har noen betydning. Hva kan du lære av Enos 1:1–4 om Jakobs innflytelse på sin sønn Enos? Hva betyr for eksempel uttrykket “Herrens tukt og formaning” for deg? Hvordan kan du innby hans påvirkning i ditt hjem?

Når du tenker på din egen familie, kan du overveie disse spørsmålene og ressursene:

Eldste Dieter F. Uchtdorf ga nyttige råd til familier i “Ros til dem som bevarer” (Ensign eller Liahona, mai 2016, 77–80). Hva inspirerer talen hans deg til å gjøre for å styrke din familie? (se spesielt delen med tittelen “Vi må bevare våre familier”).

Se også Gospel Topics, “Family” [Familie], Evangeliebibliotek; “Hjem og familie – gjennom små ting” (video), Evangeliebibliotek.

Enos 1:1–18

Jeg kan få tilgivelse når jeg utøver tro på Kristus.

Noen ganger lurer du kanskje på om dine synder har blitt tilgitt, selv etter at du har omvendt deg fra disse syndene. Hvilken innsikt får du av Enos’ erfaring i Enos 1:1–8? Hvordan viste Enos sin tro på Jesus Kristus før og etter at han fikk tilgivelse?

Jarom – Omni

Når jeg streber etter å holde Guds bud, vil han velsigne meg.

Bøkene Jarom og Omni beskriver begge forholdet mellom rettferdighet og fremgang. Hva lærer du av Jarom 1:7–12; Omni 1:5–7, 12–18? Hvordan er verdslige definisjoner av fremgang forskjellig fra Herrens definisjon? Hvordan hjelper Herren sitt folk å ha fremgang? (se Alma 37:13; 48:15–16).

Omni 1:25–26

“Kom til Kristus, som er Israels Hellige.”

Oppfordringen “Kom til Kristus” forekommer ofte i Mormons bok. En av bokens viktigste hensikter er faktisk å gi denne oppfordringen til alle. Når du leser Omni 1:25–26, hvilke ord eller uttrykk finner du som beskriver hvordan du kan komme til Kristus? Hva vil du gjøre for å komme mer fullstendig til ham?

Bilde
Mormon sammenfatter gullplatene

Mormon Compiling the Plates [Mormon sammenfatter platene], av Jorge Cocco

Mormons ord 1:1–8

Gud vil arbeide gjennom meg hvis jeg følger hans veiledning.

Én grunn til at Herren inspirerte Mormon til å ta med Nephis mindre plater i Mormons bok, var fordi Gud visste at de første 116 oversatte sidene ville gå tapt (se Lære og pakter 10; Saints, bind 1, kapittel 5). Hvorfor er du takknemlig for at Mormon fulgte Herrens instruksjoner om å ta med disse skriftene (bestående av 1 Nephi til og med Omni)? Hvilke grunner ga Mormon for å inkludere dem? (se Mormons ord 1:3–7). Når har du sett Gud utføre sitt verk gjennom deg eller andre?

Du finner flere forslag i denne månedens utgaver av tidsskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Enos 1:1–5

Jeg kan snakke med min himmelske Fader gjennom bønn.

  • Hvordan kan du hjelpe barna til å gjøre sine bønner mer meningsfylte? Vurder å vise dem et bilde av Enos som ber. La dem beskrive det de ser. De kan lukke øynene sine og forestille seg at de snakker med sin himmelske Fader ansikt til ansikt. Hva vil de snakke om? Hva kan han ønske å si til dem?

  • Mens du leser Enos 1:1–5 høyt, kan yngre barn late som om de er Enos ved å gjøre bevegelser som å jakte, knele for å be osv. Eldre barn kan lytte etter et ord eller uttrykk som beskriver Enos’ bønner. Hva forteller disse versene oss om Enos’ bønner? Fortell om en opplevelse da din sjel “hungret” og du “påkalte” Herren i kraftig bønn (Enos 1:4).

Bilde
familie som ber

Som Guds barn kan vi be til vår himmelske Fader.

Enos 1:2–16

Min himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

  • Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at vår himmelske Fader vil høre og besvare deres bønner? Vurder å be dem nevne noen ting de vanligvis ber om. Deretter kan du hjelpe dem å finne det Enos ba om i Enos 1:2, 9, 13–14 og 16 (se også “Kapittel 11: Enos”, Historier fra Mormons bok, 30–31).

    Hva var resultatet av Enos’ bønner? (se vers 6, 9, 11).

    Hva kan vi lære av Enos’ erfaring om hvordan vi kan forbedre våre bønner?

  • Syng en sang om bønn sammen, for eksempel “Et barns bønn” (Barnas sangbok, 6–7). Barna kan kanskje rekke opp hånden hver gang de hører ordet “bønn” eller et annet ord som gjentas. Fortell barna om noen av måtene vår himmelske Fader har besvart dine bønner på.

Mormons ord 1:3–8

Jeg kan velsigne andre når jeg lytter til Den hellige ånd.

  • Mormon fulgte Den hellige ånds veiledning om å inkludere Nephis mindre plater i Mormons bok. Alt vi har studert i Mormons bok så langt i år, har kommet til oss fordi Mormon valgte å lytte til Ånden. Hvordan kan du hjelpe barna til å lære om å lytte til Ånden? Be dem bytte på å lese versene fra Mormons ord 1:3–8. Dere kan snakke om hva de lærer av hvert vers. Barna kan så:

    • Fortell hva de har lært av historier i Mormons bok i år (bilder fra Kom, følg med meg kan hjelpe dem å huske).

    • Syng en sang om Den hellige ånd sammen, for eksempel “Den stille hvisken” (Liahona, april 2006, B13).

    • Snakk om erfaringer der de ble veiledet av Ånden til å gjøre noe som velsignet en annen.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen.

Bilde
Enos ber

Enos Praying [Enos ber], av Robert T. Barrett