Kom, følg med meg 2024
26. august – 1. september: “Vår Forløsers klippe.” Helaman 1–6


“26. august – 1. september: ‘Vår Forløsers klippe.’ Helaman 1–6”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“26. august – 1. september. Helaman 1–6”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
bølger som slår mot klipper

26. august – 1. september: “Vår Forløsers klippe”

Helaman 1–6

Helamans bok forteller om både triumfer og tragedier blant nephittene og lamanittene. Den begynner med “alvorlige vanskeligheter blant det nephittiske folk” (Helaman 1:1), og vanskelighetene kommer på rekke og rad gjennom opptegnelsen. Her leser vi om politiske intriger, røverbander, profeter som blir avvist, og stolthet og vantro i hele landet. Men vi finner også eksempler som Nephi og Lehi og “den mest ydmyke del av folket”, som ikke bare overlevde, men hadde åndelig vekst (Helaman 3:34). Hvordan klarte de det? Hvordan klarte de å forbli sterke mens sivilisasjonen deres begynte å gå nedover og bryte sammen? På samme måte som vi alle holder oss sterke i den “mektige storm” djevelen sender for å “[slå] mot [oss]” – ved å bygge vårt liv på “vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, … [for] hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle” (Helaman 5:12).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Helaman 1–6

Stolthet fjerner meg fra Ånden og Guds styrke.

Når du leser Helaman 1–6, legger du kanskje merke til et mønster i nephittenes adferd. Når de er rettferdige, velsigner Gud dem, og det går dem vel. Etter en stund blir de stolte og ugudelige, og gjør valg som fører til ødeleggelse og lidelse. Så blir de ydmyket og ansporet til å omvende seg, og Gud velsigner dem på ny. Mønsteret gjentas så ofte at noen kaller det “stolthetssyklusen”.

Bilde
stolthetssyklusen

“Stolthetssyklusen”

Se etter eksempler på denne syklusen mens du leser Helaman 1–6. Her er noen spørsmål som kan hjelpe deg å forstå mønsteret:

  • Hvilke bevis på stolthet ser du blant nephittene? (se for eksempel Helaman 3:33–34; 4:11–13). Ser du lignende tegn på stolthet hos deg selv?

  • Hva er konsekvensene av stolthet og ugudelighet? (se Helaman 4:23–26). Hva er konsekvensene av ydmykhet og omvendelse? (se Helaman 3:27–30, 35; 4:14–16).

  • Hva ønsket Helaman at hans sønner skulle huske? (se Helaman 5:4–12). På hvilke måter kan det å huske disse sannhetene hjelpe deg å unngå å bli stolt?

Se også “Kapittel 18: Vær på vakt mot stolthet”, Læresetninger fra Kirkens presidenter: Ezra Taft Benson (2014), 229–40; “Jeg trenger deg hver stund”, Salmer, nr. 63.

Helaman 3:24–35

Tro på Kristus fyller min sjel med glede.

I Helaman 3 beskrev Mormon en tid med glede da Kirken ble så velsignet at selv lederne ble overrasket. Basert på det du leser i vers 24–32, hva tror du førte til denne gledelige tilstanden? Men ikke alle medlemmer fortsatte i gleden. Legg merke til forskjellene mellom personene som er beskrevet i vers 33–35. Hva lærer du av deres eksempel?

Se etter personlig anvendelse. Profeten Mormon brukte uttrykket “således ser vi” for å understreke viktige sannheter da han forkortet Mormons bok. Hva ønsket han at vi skulle se i Helaman 3:27–30? Når du studerer Skriftene, kan du stoppe opp av og til for å fullføre setningen “og således ser vi” med hensyn til det du har lest.

Helaman 5:6–7

Jeg kan hedre Frelserens navn.

Å lese Helaman 5:6–7 kan inspirere deg til å overveie navnet du har fått, herunder familienavn. Hva betyr dette navnet for deg? Hvordan kan du ære dem? Enda viktigere, tenk over hva det vil si å bære Frelserens navn (se Moroni 4:3). Hvordan respekterer du dette hellige navnet?

Helaman 5:12–52

Bilde
seminary icon
Hvis jeg gjør Jesus Kristus til vår grunnvoll, kan jeg ikke falle.

Hva vil det si å “bygge deres grunnvoll” på “vår Forløsers klippe”? (Helaman 5:12). Hvordan har du funnet sikkerhet fra livets stormer i Jesus Kristus? Når du leser Helaman 5:12–52, legg merke til hvordan Nephi og Lehi ble velsignet for å bygge sin tro på sin Forløsers klippe.

Noen synes det er nyttig å visualisere det de studerer. For å skildre Helaman 5:12 kan du bygge en liten konstruksjon på forskjellige typer grunnvoller. Så kan dere lage en “[mektig] storm” ved å spraye på vann og bruke en vifte til å lage vind. Hvilken innsikt gir dette deg om å bygge din grunnvoll på Jesus Kristus? Hva annet lærer du av videoen “A Secure Anchor” [Et sikkert anker]? (Evangeliebibliotek).

Vers 50 nevner “de store bevis” som lamanittene mottok. Å lese Helaman 5:12–52 kan gi deg de tegn Gud har gitt deg. For eksempel har kanskje “en hvisken” fra Den hellige ånd styrket din tro på Frelseren (Helaman 5:30, se også Lære og pakter 88:66). Eller kanskje du har vært i mørke og ropt ut til Gud om større tro (se Helaman 5:40–47). Hvilke andre erfaringer har hjulpet deg å bygge din grunnvoll på Jesus Kristus?

Se også Russell M. Nelson, “Tempelet og din åndelige grunnvoll”, Liahona, nov. 2021, 93–96; Sean Douglas, “Møt våre åndelige orkaner ved å tro på Kristus”, Liahona, nov. 2021, 109–11; Gospel Topics, “Faith in Jesus Christ” [Tro på Jesus Kristus], Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Helaman 3:24, 33–34; 4:11–15

Vår himmelske Fader ønsker at jeg skal være ydmyk.

  • Vurder å be barna tegne sin egen versjon av “stolthetssyklusen”, basert på oversikten ovenfor. Når dere sammen leser Helaman 3:24, 33–34 og 4:11–15, kan de peke på de delene av syklusen som disse versene beskriver. Hvordan kan vi velge å være ydmyke – og forbli slik?

Helaman 5:12

Jeg vil bygge min grunnvoll på Jesus Kristus.

  • Vurder å bruke et bilde av et tempel til å innlede en samtale om hvorfor bygninger trenger en sterk grunnvoll. Eller dere kan se på grunnvollen på huset deres eller kirkebygningen. For å understreke styrken i en klippefast grunnvoll, kan barna prøve å flytte en stein ved å blåse på den. Les Helaman 5:12 sammen, og spør barna hvorfor Jesus Kristus er “en sikker grunnvoll” for vårt liv. Hvordan kan vi bygge vårt liv på ham? (se Helaman 3:27–29, 35 og 4. trosartikkel).

  • Be barna bygge et tårn ved hjelp av klosser eller andre materialer på forskjellige typer grunnvoller (for eksempel bomullsballer eller en flat stein). Hvordan er den solide grunnvollen lik Jesus Kristus? De kan legge til en kloss i strukturen for hvert forslag de deler om hva de kan gjøre for å følge ham.

Helaman 5:21–52

Den hellige ånd hvisker med en mild, lav røst.

  • Røsten som er beskrevet i Helaman 5:29–30, 45–47, lærer oss én måte Den hellige ånd taler til oss på. For å hjelpe barna å forstå denne sannheten, kan du vurdere å lese “Kapittel 37: Nephi og Lehi i fengsel” (Historier fra Mormons bok, 99–102). Snakk med dempet stemme når du snakker om røsten folket hørte. Gjenta historien noen ganger, og be barna hviske sammen med deg. Hjelp dem å tenke på andre måter Den hellige ånd kan tale til oss på. For å underbygge dette prinsippet kan dere sammen synge “Den stille hvisken” (Liahona, april 2006, B13).

Helaman 5:20–52

Omvendelse erstatter åndelig mørke med lys.

  • For å understreke hva Helaman 5:20–41 lærer oss om mørke og lys, kan du prøve å lese eller oppsummere disse versene i mørket bare ved hjelp av lyset fra en lommelykt. Barna kan lytte etter hva folket måtte gjøre for at mørket skulle bli fjernet. Slå deretter på lyset og les vers 42–48 sammen. Hva lærer disse versene oss om omvendelse?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Nephi og Lehi i fengsel

Selv i fengsel ble Nephi og Lehi beskyttet ved Guds kraft.

© The Book of Mormon for Young Readers, Nephi and Lehi Encircled by a Pillar of Fire [Nephi og Lehi omkranset av en ildsøyle], av Briana Shawcroft; kopiering ikke tillatt