Kom, følg med meg 2024
2.–8. september: “Husk Herren.” Helaman 7–12


“2.–8. september: ‘Husk Herren.’ Helaman 7–12”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“2.–8. september. Helaman 7–12”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Nephi ber i et tårn i hagen

Illustrasjon av Nephi i et tårn i hagen, av Jerry Thompson

2.–8. september: “Husk Herren”

Helaman 7–12

Nephis far, Helaman, hadde innstendig oppfordret sine sønner: “Husk, husk”. Han ville at de skulle huske sine forfedre, huske profetenes ord, og mest av alt “vår Forløser … som er Kristus (se Helaman 5:5–14). Det er tydelig at Nephi faktisk husket, for dette er det samme budskapet han “utrettelig” forkynte til folket flere år senere (Helaman 10:4). “Hvordan kunne dere glemme deres Gud?” spurte han (Helaman 7:20). All Nephis innsats – forkynnelse, bønner, utøvelse av mirakler og å be Gud om en hungersnød – var forsøk på å hjelpe folket til å vende seg til Gud og huske ham. På mange måter er det å glemme Gud et enda større problem enn å ikke kjenne ham. Og det er lett å glemme ham når vårt sinn blir distrahert av “denne verdens verdiløse ting” og formørket av synd (Helaman 7:21, se også Helaman 12:2). Men som Nephis tjenestegjerning viser, er det aldri for sent å huske og “[vende] om til Herren deres Gud” (Helaman 7:17).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Helaman 7–11

Bilde
seminary icon
Profeter åpenbarer Guds vilje til folket.

Helaman 7–11 er et spesielt godt sted å lære om hva profeter gjør. Når du leser disse kapitlene, legg merke til Nephis handlinger, tanker og dialog med Herren. Hvordan hjelper Nephis tjenestegjerning deg å forstå profeters rolle? Her er noen få eksempler. Hva annet finner du?

Basert på det du har lest, hvordan vil du beskrive hva en profet er og hva han gjør? Vurder å skrive en kort definisjon. Se så hva du vil legge til i definisjonen etter å ha lest det som står skrevet under oppføringen “Profet” i Veiledning til Skriftene (Evangeliebibliotek) eller “Følg den levende profet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Ezra Taft Benson [2014], 145–53).

La du merke til hvor dristig Nephi var i Helaman 7:11–29? Hvorfor tror du profeter noen ganger må tale med frimodighet slik Nephi gjorde? Vurder å se etter svar i delen “Bli ikke overrasket” i eldste Neil L. Andersens budskap “Guds profet” (Liahona, mai 2018, 26).

Med alle disse sannhetene i tankene, grunn på hvordan Herren har velsignet deg gjennom sine profeters tjenestegjerning. Hva har han undervist deg nylig gjennom vår levende profet? Hva gjør du for å lytte til og følge Herrens rettledning?

Se også Gospel Topics, “Prophets”, Evangeliebibliotek.

Helaman 9; 10:1, 12–15

Min tro på Jesus Kristus må bygges på mer enn tegn og mirakler.

Hvis tegn og mirakler var nok til å forandre et menneskes hjerte, ville alle nephittene ha blitt omvendt gjennom de bemerkelsesverdige tegn Nephi ga i Helaman 9. Men det skjedde ikke. Legg merke til de forskjellige måtene folk reagerte på mirakelet i Helaman 9–10 på. Du kan for eksempel sammenligne svarene til de fem mennene og dommerne i Helaman 9:1–20 (se også Helaman 9:39–41; 10:12–15). Hva lærer du av disse opplevelsene om hvordan du kan bygge opp din tro på Jesus Kristus?

Se også 3 Nephi 1:22; 2:1–2.

Helaman 10:1–12

Herren gir kraft til dem som søker hans vilje og streber etter å holde hans bud.

Når du studerer Helaman 10:1–12, legg merke til hva Nephi gjorde for å få Herrens tillit. Hvordan viste han at han søkte Herrens vilje fremfor sin egen? Hva inspirerer Nephis eksempel deg til å gjøre?

Helaman 10:2–4

Å grunne på Guds ord innbyr åpenbaring.

Når du føler deg nedtrykt, engstelig eller forvirret, kan du kanskje få en viktig lærdom fra Nephis eksempel i Helaman 10:2–4. Hva gjorde han da han følte seg “nedslått”? (vers 3).

President Henry B. Eyring forklarte: “Når vi grunner, søker vi åpenbaring ved Ånden” (“Tjen med Ånden”, Liahona, nov. 2010, 60). Hvordan kan du utvikle en vane med å grunne?

Helaman 12

Herren vil at jeg skal huske ham.

Hvordan husker du viktig informasjon – for eksempel et familiemedlems fødselsdag eller informasjon til en prøve? Hvordan ligner dette på innsatsen som kreves for å “huske Herren”? Helaman 12:5. Hvordan er det forskjellig?

Helaman 12 beskriver flere ting som får folk til å glemme Herren. Kanskje du kan lage en liste over dem, og grunne på om de kan avlede deg fra ham. Hva hjelper deg å huske Jesus Kristus? Hva blir du inspirert til å gjøre basert på det du lærte?

Se også Lære og pakter 20:77, 79; “Ydmyk med ærbødighet, Salmer, nr. 109.

Bruk konkretiseringer. Frelseren knyttet ofte evangeliets prinsipper til hverdagslige ting som folk var kjent med. Når du lærer eller underviser om Helaman 12:1–6, kan du sammenligne “ustadige [mennesker]” til måten vi føler at vi prøver å balansere på ett ben. Hvordan kan vi forbli åndelig stabile?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Helaman 7:20–21

Herren vil at jeg skal huske ham.

  • For å innlede en samtale om å huske Herren, kan du fortelle barna om en gang da du glemte noe. La dem fortelle om lignende erfaringer selv. Så kan dere lese Helaman 7:20–21 sammen, og spørre barna hva de tror det vil si å glemme Gud. Kanskje barna kan lage tegninger av ting som kan få oss til å glemme Herren og bruke tegningene til å dekke et bilde av Jesus. Deretter kan de tenke på ting de kan gjøre for å minnes ham. Når de deler sine tanker, kan de fjerne tegningene én etter én til bildet av Frelseren vises.

Helaman 8:13–23

Profeter vitner om Jesus Kristus.

  • Hjelp barna å granske Helaman 8:13–23 for å finne navn på profeter som underviste om Jesus Kristus. Kanskje de kan sende rundt et bilde av Jesus hver gang de finner et. Hva har vår levende profet undervist om Frelseren?

  • Dere kan også synge en sang om profeter sammen, for eksempel “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58–59). Du og barna kan velge et viktig utsagn fra sangen, og skrive ett ord fra utsagnet på hvert av flere fotavtrykk på papir. Deretter kan du legge fotsporene på gulvet og la dem lede til et bilde av Frelseren, og barna kan følge fotsporene mot bildet. Hvordan har det å følge profeten ført oss til Jesus Kristus?

Helaman 10:1–4

Å grunne på Guds ord innbyr åpenbaring.

  • For å hjelpe barna å forstå hva det vil si å grunne, kan dere sammen lese “Fordype seg” i Veiledning til Skriftene (Evangeliebibliotek). Hva er noen andre ord som ligner grunne? Kanskje dere kan lese Helaman 10:1–3 sammen og erstatte ordet grunne med disse andre ordene. Snakk med barna om hvordan de kan gjøre det å grunne til en del av sitt skriftstudium.

Helaman 10:11‒12

Jeg vil adlyde vår himmelske Fader.

  • Nephi adlød vår himmelske Fader selv om det innebar å gjøre noe vanskelig. For å se et eksempel på dette, kan du og barna lese Helaman 10:2, 11–12. Kanskje barna kan rollespille det Nephi gjorde, ved å gå mot den ene siden av rommet (som om de går hjem), stoppe, snu og gå mot den andre siden av rommet (som om de vender tilbake for å undervise folket). Hva er noe av det vår himmelske Fader ber oss om å gjøre?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Seantum blir avslørt som morderen

Ved profetiens gave løste Nephi mordet på overdommeren.

© The Book of Mormon for Young Readers, Seantum—The Murderer Is Discovered [Seantum – morderen blir avslørt], av Briana Shawcroft; kopiering ikke tillatt