Kom, følg med meg 2024
23.–29. september: “Stå opp og kom frem til meg.” 3 Nephi 8–11


“23.–29. september: ‘Stå opp og kom frem til meg.’ 3 Nephi 8–11”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“23.–29. september: 3 Nephi 8–11”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

I Am the Light of the World [Jeg er verdens lys], av James Fullmer

23.–29. september: “Stå opp og kom frem til meg”

3 Nephi 8–11

“Se, jeg er Jesus Kristus som profetene vitnet om skulle komme til verden” (3 Nephi 11:10). Med disse ordene presenterte Frelseren seg selv, og oppfylte profetier i Mormons bok fra en periode på over 600 år. Eldste Jeffrey R. Holland skrev: “Dette besøket og denne erklæringen utgjorde midtpunktet, høydepunktet i hele Mormons boks historie. Det var tilkjennegivelsen og kjennelsen som hadde informert og inspirert hver nephittisk profet … Alle hadde snakket om ham, sunget om ham, drømt om ham og bedt om at han måtte komme – men her var han virkelig. Den største av alle dager! Den Gud som vender hver en mørk natt til morgenlys, hadde kommet” (Christ and the New Covenant [1997], 250–51).

Se også “Jesus Christ Appears in the Ancient Americas” [Jesus Kristus viser seg i oldtidens Amerika] (video), Evangeliebibliotek.

Forslag til læring hjemme og i kirken

3 Nephi 8–11

Jesus Kristus er verdens lys

Du legger kanskje merke til at temaer som handler om mørke og lys går igjen i 3 Nephi 8–11. Hva lærer du fra disse kapitlene om åndelig mørke og lys? (se for eksempel 3 Nephi 8:19–23; 9:18; 10:9–13). Hva bringer mørke inn i ditt liv? Hva bringer lys? Hvorfor tror du Frelseren presenterte seg som “verdens lys og liv”? (3 Nephi 9:18; 11:11).

Begivenhetene som er beskrevet i 3 Nephi 11:9–11 er blant de helligste i Mormons bok. Les dem sakte, og overvei nøye. Her er noen spørsmål som kan hjelpe deg. Vurder å skrive ned inntrykkene som kommer til deg.

  • Hva ville jeg ha følt hvis jeg var blant disse menneskene?

  • Hva gjør inntrykk på meg ved Frelseren i disse kapitlene?

  • Hvordan vet jeg at Jesus Kristus er min Frelser?

  • Hvordan har han vært et lys i mitt liv?

Se også Sharon Eubank, “Kristus ‒ lyset som skinner i mørket”, Liahona, mai 2019, 73–76.

Skriv ned inntrykk. Når du skriver ned de åndelige tilskyndelsene du mottar, er det mer sannsynlig at du vil motta mer.

3 Nephi 9–10

Jesus Kristus ønsker å tilgi.

Eldste Neil L. Andersen sa, “Jeg vitner om at Frelseren er i stand til og gjerne vil tilgi våre synder” (“Omvend dere så jeg kan helbrede dere”, Liahona, nov. 2009, 41) Gransk 3 Nephi 9–10 for å finne tegn på Kristi villighet til å tilgi. Hva finner du for eksempel i 3 Nephi 9:13–22 og 10:1–6 som hjelper deg til å føle hans kjærlighet og barmhjertighet? Når har du følt ham “samle deg” og “gi deg føde” (se 3 Nephi 10:4).

3 Nephi 9:19–22

Herren krever “et sønderknust hjerte og en angrende ånd”.

Før Frelserens komme var dyreoffer et symbol på Jesu Kristi offer (se Moses 5:5–8). Hvilket nytt bud ga Frelseren i 3 Nephi 9:20–22? Hvordan viser den oss veien til ham og hans offer?

Hva betyr det for deg å ofre et sønderknust hjerte og en angrende ånd? Hvorfor føler du at Frelseren ønsker dette offeret fra deg?

3 Nephi 11:1–8

Bilde
seminary icon
Jeg kan lære å høre og forstå Guds ord.

Hvordan kan du vite når Gud taler til deg? Kanskje opplevelsen til folket i 3 Nephi 11:1–8 kan hjelpe deg å forstå noen prinsipper angående det å høre og forstå Guds røst. Du legger kanskje merke til kjennetegnene ved Guds røst som folket hørte, og hva de gjorde for å forstå den bedre.

Det kan også hjelpe å utforske andre skriftsteder som beskriver Guds røst eller hans Ånds innflytelse. Her er noen: Etter å ha lest disse kan du kanskje skrive noen retningslinjer for anerkjennelse av åpenbaring: 1 Kongebok 19:11–12; Galaterne 5:22–23; Alma 32:27–28, 35; Helaman 10:2–4; Ether 4:11–12; Lære og pakter 9:7–9; 11:11–14.

Du kan også ha nytte av å høre fra dagens profeter, apostler og andre ledere i Kirken som har erfaring med å høre og følge Guds røst. Flere av dem deler sine erfaringer i videosamlingen “Hear Him!” [Hør Ham!] i Evangeliebibliotek. Vurder å se på en eller flere.

Hvordan vil du anvende det du lærte for å høre og gjenkjenne Guds røst tydeligere?

Se også Russell M. Nelson: “Hør ham”, Liahona, mai 2020, 88–92; “Dette er min elskede Sønn”, Lys over Norge, des. 1997; Gospel Topics, “Personal Revelation” [Personlig åpenbaring], Evangeliebibliotek.

Bilde
Jesus viser nephittene naglegapene i sine hender

One by One [Én for én], av Walter Rane

3 Nephi 11:8–17

Jesus Kristus innbyr meg til å få et personlig vitnesbyrd om ham.

Omtrent 2500 mennesker var samlet i tempelet i Overflod da Jesus Kristus viste seg (se 3 Nephi 17:25). På tross av det store antallet, innbød Frelseren hver av dem “den ene etter den andre” til å føle naglegapene i hans hender og føtter (3 Nephi 11:14–15). Mens du leser, kan du forestille deg hvordan det kan ha vært å være der. På hvilke måter innbyr Frelseren deg til å “stå opp og kom[me] frem til” ham? (3 Nephi 11:14).

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Fordi denne søndagen er den femte søndagen i måneden, oppfordres Primær-lærere til å bruke læringsaktiviteter i “Tillegg B: Forberede barn for et helt liv på Guds pakts sti”.

3 Nephi 8–9

Når jeg er i mørke, kan Jesus Kristus være mitt lys.

  • For å hjelpe barna til å relatere til hendelsene som blir beskrevet i 3 Nephi 8–9, kan du gjenfortelle eller lytte til et opptak av deler av disse kapitlene i et mørkt rom. Drøft hvordan det kan ha vært å befinne seg i mørke i tre dager. Deretter kan dere snakke om hvorfor Jesus Kristus omtalte seg som “verdens lys” (se 3 Nephi 9:18). Hva oppfordret Jesus folket, og oss, til å gjøre slik at han kan være vårt lys? (se 3 Nephi 9:20–22).

3 Nephi 10:4–6

Jesus beskytter sitt folk slik en høne beskytter sine kyllinger.

  • Bildet av en høne som samler sine kyllinger, kan være et mektig undervisningshjelpemiddel for å hjelpe barn å forstå Frelserens karakter og misjon. Du kan gjerne lese 3 Nephi 10:4–6 mens familien din ser på et bilde av en høne og kyllingene. Hvorfor samler en høne kyllingene sine? Hvorfor ønsker Frelseren å samle og ha oss nær seg? Hvordan søker vi sikkerhet hos ham?

3 Nephi 11:1–15

Jesus Kristus inviterer meg til å komme til ham.

  • Hvordan vil du hjelpe barna til å føle Ånden når dere leser 3 Nephi 11:1–15 sammen? Kanskje du kan be dem fortelle deg når de finner noe i disse versene som hjelper dem å føle Guds kjærlighet. Du kan gjøre det samme med bildene i denne oversikten eller videoen “Jesus Christ Appears at the Temple” [Jesus Kristus viser seg ved tempelet], (Evangeliebibliotek). Fortell barna hva du føler når du leser og grunner på disse hendelsene. La dem fortelle om sine følelser også.

3 Nephi 11:1–8

Gud taler til meg med lav, mild røst.

  • Kanskje du kan lese noen av disse versene med en lav, “mild røst” (3 Nephi 11:3). Eller du kan spille et opptak av en sang som “This Is My Beloved Son” (Children’s Songbook [Dette er min elskede Sønn] Lys over Norge, des. 1997) lavt, slik at det er vanskelig å høre. Hva måtte folket gjøre for å forstå røsten fra himmelen? (se vers 5–7). Hva kan vi lære av deres opplevelse?

3 Nephi 11:21–26

Jesus Kristus vil at jeg skal bli døpt.

  • Når du leser 3 Nephi 11:21‒26, kan du be barna reise seg hver gang de hører ordet døpe. Hva underviste Jesus om dåp? Hvis barna har sett en dåp før, kan du be dem beskrive det de så. Hvorfor ønsker Gud at vi skal bli døpt?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

One Shepherd [Én hyrde], av Howard Lyon