Kom, følg med meg 2024
16.–22. september: “Løft ditt hode og vær ved godt mot.” 3 Nephi 1–7


“16.–22. september: ‘Løft ditt hode og vær ved godt mot.’ 3 Nephi 1–7”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“16.–22. september. 3 Nephi 1–7”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Nephittene opplever dagen uten natt

One Day, One Night, and One Day [Én dag, én natt og én dag], av Jorge Cocco

16.–22. september: “Løft ditt hode og vær ved godt mot”

3 Nephi 1–7

På visse måter var det en spennende tid for dem som trodde på Jesus Kristus. Profetier ble oppfylt – store tegn og mirakler blant folket tydet på at Frelseren snart ville bli født. På den annen side var det også en vanskelig tid for de troende, fordi de ikke-troende, til tross for alle miraklene, insisterte på at “tiden var omme” for Frelserens fødsel (3 Nephi 1:5). Disse menneskene forårsaket “stort oppstyr i hele landet” (3 Nephi 1:7), og fastsatte til og med en dato da alle de troende skulle bli drept hvis tegnet som var profetert av lamanitten Samuel – en natt uten mørke – ikke fant sted.

I disse vanskelige omstendighetene ropte Nephi “inntrengende til sin Gud for sitt folk” (3 Nephi 1:11). Herrens svar er inspirerende for alle som opplever forfølgelse eller tvil og trenger å vite at lys vil overvinne mørke: “Løft ditt hode og vær ved godt mot, … jeg vil oppfylle alt som jeg har talt ved mine hellige profeters munn” (3 Nephi 1:13).

Forslag til læring hjemme og i kirken

3 Nephi 1–7

Å bli omvendt til Jesu Kristi evangelium krever tålmodighet og innsats.

3 Nephi 1–7 beskriver mennesker som ble omvendt til Herren og andre som ikke ble det. Hva var forskjellen mellom disse gruppene? En oversikt som denne kan være til hjelp for å organisere tankene dine:

Ting som svekker omvendelse

Ting som styrker omvendelse

3 Nephi 1:5–11

Å ikke tro på profetens ord og gjøre narr av rettferdige mennesker

Å ha tiltro til profetens ord og be om hjelp

3 Nephi 1:29–30

3 Nephi 2:1–3

3 Nephi 3:12–16

3 Nephi 4:8–10, 30–33

3 Nephi 6:13–18

3 Nephi 7:15–22

Still personlige spørsmål mens du studerer. Mens du fyller ut denne oversikten, kan du for eksempel stille spørsmål som “Hva er lærdommen for meg her?” Dette vil bringe inspirasjon fra Den hellige ånd.

3 Nephi 1:1–23

Bilde
seminary icon
På grunn av Jesus Kristus, kan jeg være “ved godt mot”.

Din himmelske Fader vet at livet ditt vil omfatte øyeblikk som er vanskelige, til og med skremmende. Men han ønsker også at du skal oppleve glede. Les 3 Nephi 1:1–23 for å lære om grunnene til at de trofaste nephittene måtte være redde. Hvilken grunn ga Herren dem til å være “ved godt mot”?

Frelseren har brukt uttrykket “vær ved godt mot” ved flere anledninger – for eksempel i Matteus 14:24–27; Johannes 16:33; Lære og pakter 61:36; 78:17–19. Hva gjør inntrykk på deg ved disse innbydelsene? Du kan gjerne lese omkringliggende vers for å forstå omstendighetene der Frelseren sa disse ordene. Hvilke grunner ga han i hvert tilfelle for å hjelpe folk å takle sin frykt? Hvordan har han gjort dette for deg?

Vurder å studere president Russell M. Nelsons tale, “Glede og åndelig overlevelse” (Liahona, nov. 2016, 81–84. Hva lærer president Nelson deg om å finne glede i enhver situasjon? Legg merke til hvor mange ganger president Nelson bruker ordet fokus. Kanskje du kan sammenligne det å fokusere et kamera eller en annen linse med å fokusere på Jesus Kristus. Hvordan vil du fokusere mer på ham?

Se også “Grief”, “Hope”, “Mental Health” eller andre emner under “Hjelp i livets utfordringer” i Evangeliebibliotek.

3 Nephi 1:4–21; 5:1–3

Herren vil oppfylle sine ord i sin egen tid.

Les 3 Nephi 1:4–7 og tenk på hva du ville ha følt hvis du var en av de troende. Hva gjorde de for å holde sin tro sterk? (se 3 Nephi 1:4–21 og 5:1–3). Hvordan ble Samuels ord oppfylt? (se 3 Nephi 1:19–21). Når har Herren oppfylt sitt ord i ditt liv?

3 Nephi 1:4–15; 5:12–26; 6:10–15; 7:15–26

Jeg er en Jesu Kristi disippel.

Mormon erklærte: “Se, jeg er en disippel av Jesus Kristus” (3 Nephi 5:13). Hva betyr disse ordene for deg? Vurder å granske 3 Nephi 1:4–15; 5:12–26; 6:10–15; og 7:15–26, og se etter egenskaper, trosoppfatninger og handlinger fra Kristi disipler.

(Se “Jeg prøver å ligne Jesus”, Barnas sangbok, 40–41.)

3 Nephi 2:11–12; 3:1–26

Når jeg utøver tro på Jesus Kristus, trenger jeg ikke å frykte.

Nephittenes erfaring med røverbander kan inneholde leksjoner som kan hjelpe deg med de åndelige farene du står overfor. Se etter disse lærdommene i 3 Nephi 2:11–12 og 3:1–26. Du kan for eksempel granske Giddianhis ord i 3 Nephi 3:2–10 og sammenligne dem med måter Satan prøver å bedra deg på. Hva lærer du av Lachoneus’ eksempel?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

3 Nephi 1:4–15, 19–21

En ny stjerne viste seg da Jesus Kristus ble født.

3 Nephi 1:4–21

Profetenes ord blir alltid oppfylt.

  • Når du og barna leser 3 Nephi 1:4–10, kan du be dem snakke om hvordan det kan ha føltes å være en av de troende som levde på den tiden. Når de så leser resten av beretningen i vers 11–15, kan de foreslå måter å fullføre denne setningen på: “Lærdommen i denne historien for meg er …”

  • Kanskje barna kan hjelpe deg å komme på andre ganger da Gud oppfylte sine løfter som ble gitt gjennom hans profet. De vil kanskje like å finne bilder av disse historiene i Kunst inspirert av evangeliet, bok (se for eksempel nr. 7–8 og 81). La dem fortelle hva de vet om disse historiene, herunder hvordan Guds løfter ble oppfylt. Les 3 Nephi 1:20 sammen, og bær ditt eget vitnesbyrd om disse sannhetene.

3 Nephi 2:11–12; 3:13–14, 24–26

Vi er sterkere når vi er sammen.

  • Hjelp barna å finne ut hvorfor nephittene samlet seg og velsignelsene som kom til dem i 3 Nephi 2:11–12 og 3:13–14, 24–26. Hvorfor er det viktig for oss i dag å samle oss i våre familier og i kirken?

  • Vet du om en konkretisering som underviser om styrken i enhet? Barna kunne for eksempel prøve å knekke én pinne og deretter en bunt med pinner, eller rive ett papirark og deretter en bunke med ark. På hvilken måte er vi som pinnene eller arkene?

3 Nephi 5:12–26; 6:14; 7:15–26

Jeg er en disippel av Jesus Kristus.

  • Etter at dere har lest 3 Nephi 5:13 sammen, kan du be barna gjenta setningen “Jeg er en disippel av Jesus Kristus”. For å finne ut hva det vil si å være en disippel av Jesus Kristus, kan dere lese sammen noen av disse eksemplene: De omvendte lamanittene (se 3 Nephi 6:14), Mormon (se 3 Nephi 5:12–26) og Nephi (se 3 Nephi 7:15–26). Du kan også finne forslag i en sang som “Jeg prøver å ligne Jesus” (Barnas sangbok, 40–41(.

  • Hjelp barna å tegne rundt hånden sin på et ark og klippe ut omrisset. Skriv “Jeg er en disippel av Jesus Kristus” på den ene siden, og be dem tegne noe de kan gjøre for å være en disippel på den andre siden.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Nephittene opplever dagen uten natt

A Day, a Night, and a Day [Én dag, én natt og én dag], av Walter Rane