Kom og følg mig 2024
14.-20. oktober: »I er pagtens børn.« 3 Nefi 20-26


»14.-20. oktober: ›I er pagtens børn‹. 3 Nefi 20-26«, Kom og følg mig – For hjem og kirke: Mormons Bog, 2024, 2023

»14.-20. oktober. 3 Nefi 20-26«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Kristus viser sig for nefitterne

Illustration af Kristus, der viser sig for nefitterne, af Andrew Bosley

14.-20. oktober: »I er pagtens børn«

3 Nefi 20-26

Når I hører folk bruge udtryk som Israels hus, føler I så, at de taler om jer? Nefitterne og lamanitterne var bogstavelige efterkommere af Israel, »en gren af Israels træ«, og alligevel følte de, at de var »borte fra [deres] stamme« (Alma 26:36, se også 1 Ne 15:12). Men Frelseren ville gerne have, at de vidste, at de ikke var borte for ham. »I er af Israels hus,« sagde han, »og I er med i den pagt« (3 Ne 20:25). Han kan sige noget lignende til jer i dag, for enhver, der er døbt og indgår pagter med ham, er af Israels hus og »er med i den pagt«. Med andre ord, når Jesus taler om Israels hus, så taler han om jer. Instruktionerne om at velsigne »alle jordens stammer« er til jer (3 Ne 20:27). Opfordringen om at »vågn[e] op igen, og ifør[e] dig din styrke« er til jer (3 Ne 20:36). Og hans dyrebare løfte: »Min godhed skal ikke vige fra dig, ej heller skal min fredspagt fjernes« er til jer (3 Ne 22:10).

Forslag til læring i hjem og kirke

3 Nefi 20-22

I de sidste dage vil Gud udføre et forunderligt værk.

I 3 Nefi 20-22 profeterede Frelseren om fremtiden for sit pagtsfolk (se især 3 Ne 20:30-32, 39-41; 21:9-11, 22-29). Når I læser disse vers, så husk, hvad præsident Russell M. Nelson har sagt: »Vi er en del af Herrens pagtsfolk. Vi har privilegiet af selv at være en del af opfyldelsen af disse løfter. Hvor er det en spændende tid at leve i!« (»Indsamlingen af det spredte Israel«, Liahona, nov. 2006, s. 79). Hvilke profetier, synes I, er særligt spændende? Hvad kan I gøre for at opfylde dem?

Søg efter inspirerende ord og vendinger. I opdager måske, at særlige ord og vendinger i skrifterne gør indtryk på jer, som om de blev skrevet specielt til jer. Overvej at markere dem i jeres skrifter eller skrive dem i jeres studiebog.

3 Nefi 22; 24

Gud er barmhjertig mod mennesker, der vender tilbage til ham.

I 3 Nefi 22 og 24 citerer Frelseren Esajas’ og Malakias’ ord, der er fulde af levende billeder og sammenligninger – kul i ilden, renset sølv, ægteskab, himlens vinduer (se især 3 Ne 22:7-8, 10-17; 24:10-12, 17-18). Hvad lærer disse sammenligninger jer om Guds forhold til sit folk – og hans forhold til jer? Hvordan er løfterne i disse kapitler blevet opfyldt i jeres liv eller i jeres families liv?

Se også »The Refiner’s Fire«, video, Evangelisk Bibliotek.

3 Nefi 23:6-13

At nedskrive åndelige oplevelser kan velsigne min familie.

Hvad gør indtryk på jer ved Frelserens interaktion med Nefi i 3 Nefi 23:6-13? Hvis Frelseren gennemgik de optegnelser, som I har ført, hvilke spørgsmål ville han så stille jer? Hvilke vigtige begivenheder eller åndelige oplevelser bør I nedskrive? Hvorfor er det vigtigt at gøre det? (Se 3 Ne 26:2).

3 Nefi 23; 26:1-12

Herren ønsker, at jeg gransker skrifterne.

Når I læser 3 Nefi 20:10-12; 23; 26:1-12, tænk da over Frelserens forhold til skrifterne. Hvad er forskellen på at granske skrifterne og blot at læse dem? (Se 3 Ne 23:1).

3 Nefi 24:7-12

Billede
ikon, seminar
At betale tiende åbner himlens vinduer.

Guds folk er altid blevet befalet at betale tiende (se 1 Mos 14:17-20; Mal 3:8-11). Når I studerer 3 Nefi 24:7-12, så tænk over, hvorfor Gud beder sit folk om at betale tiende. Disse spørgsmål kan vejlede jeres studium:

  • Hvad er tiendeloven? (Se L&P 119. Alle medlemmer, der har indkomst, bør betale tiende). Hvordan adskiller tiende sig fra andre former for bidrag?

  • Hvad bruges tiendeydelsen til? I kan finde en delvis liste i Guide til skrifterne, »Tiende« (Evangelisk Bibliotek). Hvordan er I blevet velsignet, fordi medlemmer af Kirken betaler tiende?

  • Hvilke velsignelser får mennesker, der efterlever tiendeloven? (Se 3 Ne 24:7-12). Nogle af dem er beskrevet i ældste David A. Bednars tale »Himlens vinduer« (Liahona, nov. 2013, s. 17-20). Se især efter velsignelser, der ikke nødvendigvis er penge. Hvordan har I set disse velsignelser i jeres liv?

I kan også se videoen »Jesus Teaches about the Widow’s Mite« (Evangelisk Bibliotek) eller læse Markus 12:41-44. Hvad lærer denne beretning jer?

3 Nefi 25:5-6

Herren sendte profeten Elias for at vende mit hjerte til mine forfædre.

I vore dage bliver vores hjerte »vendt til [vore] fædre« gennem tempeltjeneste og slægtshistorie. Hvordan er dette sket for jer? Når I læser 3 Nefi 25:5-6 og Lære og Pagter 110:13-16, så tænk over, hvorfor det er så vigtig en del af Guds plan.

Se også »Vores familie«, Børnenes sangbog, s. 98.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

3 Nefi 23:1, 5

Jeg kan granske skrifterne flittigt.

  • Frelserens instruktioner i 3 Nefi 23 viser, hvor vigtige skrifterne er for ham. Hjælp jeres børn til at opdage dette ved at læse 3 Nefi 23:1, 5 højt og bede dem om at lytte efter et ord, der gentages tre gange. Hvilken forskel er der på at granske og at læse?

  • Måske kan I og jeres børn skrive et yndlingsskriftsted ned og gemme det. I kan derefter skiftes til at finde hinandens gemte skriftsteder, læse dem sammen og tale om, hvorfor disse vers er betydningsfulde.

3 Nefi 24:8-12

At betale tiende åbner himlens vinduer.

  • Hjælp jeres børn til at søge i 3 Nefi 24:8-12 for at finde ud af, hvordan de kan færdiggøre denne sætning: Hvis jeg betaler tiende, vil Herren … Fortæl om en oplevelse, hvor I blev velsignet, fordi I betalte tiende. Hvis det kan være en hjælp, kan I overveje at skrive nogle få pengebeløb og hjælpe jeres børn med at udregne, hvor meget tiende (10 procent) der bør gives for hvert beløb.

  • Denne uges aktivitetsside kan hjælpe jeres børn til at tale om nogle af de måder, hvorpå Herren bruger tiende til at velsigne medlemmerne af sin kirke. Måske kan de tegne (eller finde billeder i Kirkens tidsskrifter om), hvordan tiende velsigner dem.

3 Nefi 25:5-6

Min himmelske Fader ønsker, at jeg lærer om mine forfædre.

  • Hvordan vil I inspirere jeres børn til at søge efter og lære om deres forfædre? Hvordan kan I opfordre jeres børn til at udføre ordinancer for deres forfædre, når de bliver større? Overvej at hjælpe dem til at søge i 3 Nefi 25:5-6 for at finde noget, der skulle ske i de sidste dage. Yngre børn kan lægge deres hånd på deres hjerte, hver gang de hører ordet »hjerte«, når I læser disse vers. I kan også læse om, hvordan denne profeti blev opfyldt i Lære og Pagter 110:13-16 (se også Evangelisk kunst, nr. 95). Fortæl jeres børn om, hvordan jeres hjerte er blevet vendt til jeres forfædre. I kan for eksempel fortælle om oplevelser, I har haft med at lære om jeres forfædre og udføre tempelordinancer for dem.

  • Hjælp jeres børn med at udfylde et slægtstræ med navne på deres forældre og bedsteforældre. Hvilke historier kan I fortælle om en af jeres forfædre? Vis om muligt billeder. I kan også sammen synge »Vores familie« (Børnenes sangbog, s. 98) og tale med jeres børn om, hvorfor familien er vigtig i vor himmelske Faders plan.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jesus læser de nefitiske optegnelser sammen med Nefi.

Hent optegnelsen [Bring Forth the Record], af Gary L. Kapp.