Kom og følg mig 2024
30. september-6. oktober: »Jeg er loven og lyset.« 3 Nefi 12-16


»30. september-6. oktober: ›Jeg er loven og lyset.‹ 3 Nefi 12-16«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog, 2024, 2023

»30. september-6. oktober. 3 Nefi 12-16«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Jesus udpeger de tolv apostle

Tredje Nefi: Disse tolv, som jeg har udvalgt [Third Nephi: These Twelve Whom I Have Chosen], af Gary L. Kapp

30. september-6. oktober: »Jeg er loven og lyset«

3 Nefi 12-16

Ligesom Jesu disciple, der samledes for at høre bjergprædikenen i Galilæa, havde folket, der samledes ved templet i Overflod, efterlevet moseloven. De havde fulgt den, fordi den rettede deres sjæl mod Kristus (se Jakob 4:5), og nu stod Kristus foran dem og tilkendegav en højere lov. Men selv de af os, der aldrig har levet efter moseloven, må erkende, at den standard, som Jesus satte for sine disciple, er meget høj. »[Jeg] ønsker … at I skal være fuldkomne« (3 Ne 12:48). Hvis det får jer til at føle jer utilstrækkelige, så husk, at Jesus også sagde: »Velsignede er de fattige i ånden, som kommer til mig, for deres er Himmeriget« (3 Ne 12:3). Denne højere lov er en indbydelse – en anden måde, hvorpå han siger: »Kom til mig og bliv I frelst« (3 Ne 12:20). Ligesom moseloven, retter denne lov os mod Kristus – den eneste, der kan frelse og fuldkommengøre os. »Se,« sagde han, »jeg er loven og lyset. Se hen til mig, og hold ud til enden, og så skal I leve« (3 Ne 15:9).

Forslag til læring i hjem og kirke

3 Nefi 12-14

Billede
ikon, seminar
Jeg kan være en sand Jesu Kristi discipel.

Her er en måde, hvorpå I kan studere og anvende det, som Frelseren underviste om i 3 Nefi 12-14: Vælg en gruppe af vers og se, om I kan sammenfatte dem i en sætning, der begynder med: »Jesu Kristi sande disciple …« En sammenfatning af 3 Nefi 13:1-8 kunne være: »Jesu Kristi sande disciple søger ikke offentlig ros for at gøre det gode«. Prøv det med disse skriftsteder:

Efter I har studeret disse vers, hvad føler I jer så inspireret til at gøre for at udøve jeres tro?

Befalingen i 3 Nefi 12:48 kan virke overvældende – endda umulig. Hvad lærer I af ældste Jeffrey R. Hollands budskab »Så vær da fuldkomne – i sidste ende« (Liahona, nov. 2017, s. 40-42), som hjælper jer med at forstå Frelserens ord i disse vers? Hvad gør det ifølge Moroni 10:32-33 muligt at være fuldkommen ligesom Frelseren?

Se også Dallin H. Oaks, »En udfordring til at blive«, Liahona, nov. 2000, s. 32-34; »Frelser, jeg vil følge dig«, Salmer og sange, nr. 152; »Jesus Christ Teaches How to Live the Higher Law«, video, Evangelisk Bibliotek.

Anvend illustrationer. Frelseren underviste om store sandheder ved at henvise til genkendelige ting. I kan gøre noget lignende, når I studerer eller underviser om 3 Nefi 12. Når man ser på eller holder noget salt, et stearinlys eller en frakke, kan det fremme en samtale om de evige sandheder, som Frelseren underviste i.

3 Nefi 12:1-2; 15:23-24; 16:1-6

Velsignede er de, der tror, uden at se.

Meget få af Guds børn har set Frelseren og hørt hans røst, ligesom folket i Overflod gjorde. De fleste af os er mere ligesom de mennesker, der er beskrevet i 3 Nefi 12:2, 15:23 og 16:4-6. Hvilke løfter bliver de givet i disse vers? Hvordan er disse løfter blevet opfyldt i jeres liv?

Se også Johannes 20:26-29; 2 Nefi 26:12-13; Alma 32:16-18.

3 Nefi 12:21-30; 13:1-8, 16-18; 14:21-23

Jeg kan stræbe efter at lutre mit hjertes ønsker.

Et tema, som I måske lægger mærke til i disse kapitler, er Frelserens opfordring til at efterleve en højere lov – til at være retfærdige, ikke kun i vores handlinger, men også i vores hjerte. Se efter dette tema, når Frelseren taler om strid (3 Ne 12:21-26), umoral (3 Ne 12:27-30), bøn (3 Ne 13:5-8) og faste (3 Ne 13:16-18). Hvilke andre eksempler kan I finde? Hvad kan I gøre for at lutre jeres hjertes ønsker?

3 Nefi 14:7-11

Vor himmelske Fader vil give mig gode ting, når jeg beder, søger og banker på.

Når I læser Frelserens opfordring i 3 Nefi 14:7-11 til at bede, søge og banke på, så tænk over, hvilke »gode ting« han gerne vil have jer til at bede om. Disse supplerende skriftsteder kan være med til at give jer en forståelse af, hvordan man beder, søger og banker på. De kan også være med til at forklare, hvorfor nogle bønner ikke bliver besvaret på den måde, som I forventer: Esajas 55:8-9, Helaman 10:4-5, Moroni 7:26-27, 33, 37 og Lære og Pagter 9:7-9; 88:64. Hvordan kan disse skriftsteder påvirke den måde, hvorpå I beder, søger og banker på?

Se også Milton Camargo, »Bed, søg og bank på«, Liahona, nov. 2020, s. 106-108.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

3 Nefi 12:14-16

Jeg kan være et godt eksempel ved at følge Jesus.

  • Nogle gange indser børn ikke, hvor meget deres eksempel kan velsigne andre. Anvend 3 Nefi 12:14-16 til at opmuntre dem til at lade deres lys skinne. Når I for eksempel læser »jer« eller »jeres« i disse vers, så bed jeres børn om at pege på sig selv. Fortæl børnene om det lys, I ser i dem, når de følger Jesus Kristus, og hvordan det inspirerer jer til også at følge ham. Syng en sang sammen, der opmuntrer børnene til at skinne som et lys, fx »Jeg er som en lysende stjerne« (Børnenes sangbog, s. 84).

  • Tilskynd jeres børn til ikke at skjule deres lys (se 3 Ne 12:15) ved at lade dem skiftes til at gemme sig eller tildække en lampe eller andet lys. De kan afdække lyset, hver gang de nævner noget, de kan gøre for at være et godt eksempel for andre.

3 Nefi 13:19-21

»Saml jer skatte i himlen.«

  • At læse disse vers kan tilskynde til en samtale om de ting, vi værdsætter. Måske kan I lave en skattejagt for jeres børn, hvor de skal finde ting, der minder dem om skatte af evig værdi.

3 Nefi 14:7-11

Vor himmelske Fader besvarer mine bønner.

  • Lad jeres børn lave bevægelser, der repræsenterer hver af Frelserens opfordringer i 3 Nefi 14:7, mens I læser dette vers. De kan fx folde hænderne (bed), forme deres hænder som en kikkert (søg) og foregive at banke på (bank på). Hjælp jeres børn til at tænke på ting, de kan sige og bede om i deres bønner.

  • Jeres børn vil måske synes om en leg, hvor de beder om noget og modtager noget helt andet. Hvad ønskede Frelseren i 3 Nefi 14:7-11, at vi skulle vide om vor Fader i himlen?

3 Nefi 14:21-27; 15:1

Frelseren ønsker, at jeg hører og gør det, han har lært os.

  • Tænk på, hvordan I kan hjælpe jeres børn med at visualisere lignelsen i disse vers. Måske kan de tegne tegninger, lave nogle bevægelser eller bygge noget på et solidt underlag og på sand. De kan også erstatte »en vís mand« med deres navne, når de læser 3 Nefi 14:24-27 eller synger »Den kloge mand og den ukloge mand« (Børnenes sangbog, s. 132). Eller de kan rejse sig, hver gang de hører ordet »gør« og »handler efter« i 3 Nefi 14:21, 24-27 og 15:1.

  • Her er en illustration, I kan prøve: Bed jeres børn om at forestille sig, at et af deres ben repræsenterer at høre Frelserens ord, og det andet repræsenterer at gøre det, Frelseren belærte om. Bed jeres børn om at forsøge kun at balancere på det ben, der »hører«. Hvad ville der ske, hvis en stærk vind blæste gennem lokalet? Derefter kan I og jeres børn se efter specifikke ting, som Frelseren lærte os at gøre: Se 3 Nefi 12:3-12, 21-26; 13:5-8.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jesus underviser nefitterne

Frelserens besøg hos folket i Amerika [The Savior’s Visit to the People in America], af Glen S. Hopkinson.