Kom og følg mig 2024
21.-27. oktober: »Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk.« 3 Nefi 27-4 Nefi


»21.-27. oktober: ›Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk‹. 3 Nefi 27-4 Nefi«, Kom og følg mig – For hjem og kirke: Mormons Bog, 2024 2023

»21.-27. oktober. 3 Nefi 27-4 Nefi«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Den opstandne Jesus underviser mennesker

21.-27. oktober: »Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk«

3 Nefi 27-4 Nefi

Jesu Kristi lærdomme er meget mere end smuk filosofi, man kan grunde over. Det er meningen, at de skal inspirere os til at blive som ham. 4 Nefi viser, hvor fuldstændigt Frelserens evangelium kan ændre mennesker. Efter Jesu korte tjenestegerning sluttede flere århundreders strid mellem nefitterne og lamanitterne. To nationer, der var kendt for splid og stolthed blev »ét, Kristi børn« (4 Ne 1:17), og de begyndte at have »alt til fælles blandt sig« (4 Ne 1:3). »Guds kærlighed … boede i folkets hjerte«, og »der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk blandt alle de folk, der var blevet skabt ved Guds hånd« (4 Ne 1:15-16). Det er således, at Frelserens lærdomme forandrede nefitterne og lamanitterne. Hvordan forandrer de jer?

Forslag til læring i hjem og kirke

3 Nefi 27:1-12

Jesu Kristi Kirke kaldes ved hans navn.

Da Frelserens disciple begyndte at oprette hans kirke over hele landet, dukkede et spørgsmål op, der for visse mennesker kan synes af ringe betydning – hvad skulle Kirkens navn være? (Se 3 Ne 27:1-3). Hvad lærer I om vigtigheden af dette navn af Frelserens svar i 3 Nefi 27:4-12?

Herren har åbenbaret navnet på sin kirke i vore dage i Lære og Pagter 115:4. Tænk over hvert ord i det navn. Hvordan hjælper disse ord os til at vide, hvem vi er, hvad vi tror, og hvordan vi bør opføre os?

Se også Russell M. Nelson, »Kirkens rette navn«, Liahona, nov. 2018, s. 87-89; »Jesus Christ Declares the Name of His Church and His Doctrine«, video, Evangelisk Bibliotek.

3 Ne 27:10-22

Jesu Kristi Kirke er bygget på hans evangelium.

Da Frelseren havde forklaret, at hans kirke skal være »bygget på [hans] evangelium« (3 Ne 27:10), beskrev han, hvad hans evangelium er. Hvordan vil I sammenfatte det, han sagde i 3 Nefi 27:13-22? Baseret på denne definition, hvad betyder det for Kirken – og for jer – at den er bygget på hans evangelium?

Nedskriv det, I lærer. Bemærk, hvad Frelseren lærte sine disciple i 3 Nefi 27:23-26. Hvorfor er det vigtigt at skrive åndelige erfaringer ned? Hvad føler I jer inspireret til at nedskrive, efter I har studeret Frelserens tjenestegerning i 3 Nefi?

3 Nefi 28:1-11

»Hvad er det, I ønsker?«

Hvad ville I sige, hvis Frelseren spurgte jer, ligesom han spurgte sine disciple: »Hvad er det, I ønsker af mig«? (3 Ne 28:1). Tænk over dette, mens I læser 3 Nefi 28:1-11. Hvad lærer I om ønskerne i disciplenes hjerte af deres svar på hans spørgsmål? Hvordan ændrer jeres ønsker sig, når I efterlever Jesu Kristi evangelium?

Salmer udtrykker ofte dybfølte ønsker – »Mer hellighed giv mig« er et godt eksempel (Salmer og sange, nr. 63). Overvej at finde en salme, der afspejler jeres ønsker.

3 Nefi 29-30

Mormons Bog er et tegn på, at Guds værk bliver opfyldt.

Tænk på tegn, der fortæller jer, at der vil ske noget. Hvordan ved I for eksempel, at der kommer regn, eller at årstiderne ændrer sig? Hvordan ved I ifølge 3 Nefi 29:1-3, at Guds arbejde med at indsamle sit folk »allerede begynder at blive opfyldt«? (Se også 3 Ne 21:1-7). I kan også bemærke i 3 Nefi 29:4-9, hvad folk ville fornægte i vore dage. Hvordan styrker Mormons Bog jeres tro på disse ting?

4 Nefi 1:1-18

Billede
ikon, seminar
At følge Jesu Kristi lærdomme fører til enighed og lykke.

Hvordan må det have været at leve i årene efter Frelserens besøg? Mens I studerer 4 Nefi 1:1-18, så overvej at nedskrive de velsignelser, folket modtog. I kan også markere eller notere de valg, de traf, der førte til dette velsignede liv. Hvad lærte Jesus dem, der kan have inspireret til deres retskafne valg? Her er nogle eksempler, men I kan finde andre: 3 Nefi 11:28-30; 12:8-9, 21-24, 40-44; 13:19-21, 28-33; 14:12; 18:22-25.

Tænk over, hvad I kan gøre for at hjælpe jeres familie, menighed eller lokalsamfund til at leve med større enighed og lykke, ligesom folket i 4 Nefi gjorde. Hvad kan I gøre for at overvinde splittelse og virkelig blive »ét« med andre af Guds børn? Hvilke af Jesu Kristi lærdomme hjælper jer til at nå dette mål?

Desværre endte det Zion-samfund, som er beskrevet i 4 Nefi, til sidst i ugudelighed. Når I læser 4 Nefi 1:19-49, så se efter de holdninger og den adfærd, der fik dette samfund til falde fra hinanden. Hvad kan I gøre for at være med til at udrydde disse holdninger eller denne adfærd?

Se også Moses 7:18; D. Todd Christofferson, »Bæredygtige samfund«, Liahona, nov. 2020, s. 32-35; Reyna I. Aburto, »Alle som én«, Liahona, maj 2018, s. 78-80.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

3 Nefi 27:3-8

Jeg tilhører Jesu Kristi Kirke.

  • For at introducere vigtigheden af navnet på Jesu kirke kan I tale med jeres børn om deres eget navn. Hvorfor er vores navn vigtigt? I kan så læse 3 Nefi 27:3 sammen og se efter det spørgsmål, som Jesu disciple havde. Hjælp jeres børn til at finde svaret i 3 Nefi 27:5-8. Hvorfor er Kirkens navn vigtigt?

  • I kan også hjælpe jeres børn til at tænke på nogle forskellige grupper, de tilhører, fx en familie eller en primaryklasse. Spørg dem, hvad de kan lide ved at høre til hver gruppe. I kan så sammen synge »Jesu Kristi Kirke« (Børnenes sangbog, s. 48) og tale om, hvorfor I er taknemmelige for at tilhøre Frelserens kirke.

3 Ne 27:13-16

Jesu Kristi kirke er bygget på hans evangelium.

  • Frelseren sammenfattede sit evangelium i 3 Nefi 27. I kan eventuelt forklare jeres børn, at ordet evangelium betyder »gode nyheder«. Hvilke gode nyheder finder vi i 3 Nefi 27:13-16? Brug denne uges aktivitetsside til at undervise om, at Frelserens kirke er bygget på hans evangelium.

3 Nefi 27:30-31

Vor himmelske Fader fryder sig, når hans børn vender tilbage til ham.

  • Overvej at lege en leg, hvor nogle gemmer sig, og andre forsøger at finde ham eller hende. Det kan føre til en samtale om den glæde, vi føler, når nogen, der er faret vild, bliver fundet. Når I har læst 3 Nefi 27:30-31, kan I tale om, hvordan I kan hjælpe hinanden til at holde sig tæt på vor himmelske Fader, så »ingen … er fortabt«.

Fjerde Nefi

Det giver mig glæde at følge Jesus Kristus.

  • For at hjælpe jeres børn til at lære om lykken hos det folk, der er beskrevet i 4 Nefi, kan I vise dem billeder af lykkelige mennesker. Når I sammen læser vers 2-3 og 15-17 (eller »Kapitel 48: Fred i Amerika«, Historier fra Mormons Bog, s. 136-137), kan de pege på billederne, når I kommer til noget i beretningen, der bringer lykke.

  • For at hjælpe jeres børn til at øve sig i det, der står i 4 Nefi 1:15-16, kan I præsentere dem for situationer, hvor folk er vrede på hinanden. Bed dem om at lave et rollespil over, hvordan situationen kan være, hvis vi har »Guds kærlighed« i vores hjerte.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jesus taler med de tre nefitiske disciple

Kristus med de tre nefitiske disciple [Christ with Three Nephite Disciples], af Gary L. Kapp.