Kom dan en volg Mij
10–16 februari. 2 Nephi 6–10: ‘O, wat is het plan van onze God toch groot!’


‘10–16 februari. 2 Nephi 6–10: “O, wat is het plan van onze God toch groot!”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘10–16 februari. 2 Nephi 6–10’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Jezus bidt in Gethsémané

Laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden, Harry Anderson

10–16 februari

2 Nephi 6–10

‘O, wat is het plan van onze God toch groot!’

Bedenk wat de Heer u probeert te leren terwijl u 2 Nephi 6–10 leest. Noteer wat u te weten komt en overweeg onder gebed hoe u kunt toepassen wat u leert.

Schrijf uw ingevingen op

Lehi’s gezin was minstens veertig jaar eerder uit Jeruzalem vertrokken. Ze waren in een vreemd nieuw land, een halve wereld bij Jeruzalem en de rest van Gods verbondsvolk vandaan. Lehi was gestorven en zijn nageslacht was al begonnen met wat een eeuwenlange twist zou worden tussen de Nephieten – ‘die geloofden in de waarschuwingen en openbaringen van God’ – en de Lamanieten, die dat niet deden (2 Nephi 5:6). In die omstandigheden wilde Jakob, Nephi’s jongere broer en nu tot leraar voor de Nephieten geordend, het verbondsvolk laten weten dat God ze nooit zou vergeten. Zij moesten Hem dus ook nooit vergeten. Die boodschap hebben we zeker in onze wereld nodig, waar verbonden niets meer voorstellen en openbaring wordt weggewuifd. ‘Laten wij Hem indachtig zijn […], want wij zijn niet verworpen. […] Groot zijn […] de beloften van de Heer’, verklaarde hij (2 Nephi 10:20–21). De grootste onder die beloften is de belofte van een ‘oneindige verzoening’ om de dood en de hel te overwinnen (2 Nephi 9:7). ‘Daarom,’ concludeerde Jakob, ‘wees welgemoed’! (2 Nephi 10:23).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

2 Nephi 6–8

De Heer is barmhartig jegens zijn volk en zal zijn beloften vervullen.

Jakob haalde profetieën van Jesaja aan die in 2 Nephi 6–8 opgetekend zijn, zodat zijn volksgenoten zouden weten dat zij tot het huis van Israël behoorden en op God en zijn beloften konden vertrouwen. Jesaja beschreef de verstrooiing van Israël en de door de Heiland beloofde vergadering en verlossing van zijn volk. Overdenk onder het lezen vragen zoals:

  • Wat kom ik over de verlossende liefde van de Heiland voor mij te weten?

  • Wat voor troost biedt de Heiland aan wie Hem zoeken?

  • Wat kan ik doen om de Heiland en zijn beloofde zegeningen trouwer te ‘verwachten’?

2 Nephi 9:1–26

Jezus Christus verlost alle mensen door zijn verzoening van de lichamelijke en geestelijke dood.

Met welke woorden of afbeeldingen zou u iemand onze dringende behoefte aan een Verlosser duidelijk maken om ons van de dood en zonde te redden? Jakob gebruikte de woorden ‘verschrikkelijke’ en ‘monster’. Wat zei Jakob over ‘dat monster, de dood en de hel’ en de ‘ontkoming’ die God voor ons heeft bereid? (2 Nephi 9:10.) Lees 2 Nephi 9:1–26 en markeer desgewenst in één kleur wat er zonder de verzoening van Jezus Christus met ons zou gebeuren. Met een andere kleur kunt u dan markeren wat we dankzij de verzoening van de Heiland kunnen ontvangen. Welke leringen vindt u over de verzoening van Jezus Christus waardoor u de ‘wijsheid van God, zijn barmhartigheid en genade’ wilt prijzen? (2 Nephi 9:8.)

Zie ook ‘Atonement of Jesus Christ’, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

2 Nephi 9:27–54

Ik kan tot Christus komen en de heerlijke zegeningen van zijn verzoening ontvangen.

Jezus Christus kwam ‘in de wereld om alle mensen te redden, indien zij naar zijn stem willen luisteren’ (2 Nephi 9:21; cursivering toegevoegd). Met andere woorden, we moeten bereid zijn om de heilbrengende zegeningen te aanvaarden die Hij ons biedt. Jakob gaf na zijn beschrijving van het grote verlossingsplan belangrijke waarschuwingen en uitnodigingen in 2 Nephi 9:27–54, zodat we de zegeningen van de verzoening kunnen ontvangen. Overweeg ze in een schema als het volgende op te nemen:

Waarschuwingen

Uitnodigingen

Waarschuwingen

Uitnodigingen

Waarschuwingen

Uitnodigingen

Wat geeft de Geest u als reactie op deze waarschuwingen en uitnodigingen in om te doen?

2 Nephi 10:20, 23–25

Dankzij het offer van Jezus Christus kan ik ‘welgemoed’ zijn.

Jakobs boodschap was er een van blijdschap. ‘Ik zeg u deze dingen opdat u zich zult verheugen en uw hoofd voor eeuwig zult opheffen’, zei hij (2 Nephi 9:3). Waar put u in 2 Nephi 10:20, 23–25 hoop uit? Waar put u in 2 Nephi 9–10 nog meer hoop uit? Hoe gaat u die dingen in gedachte houden wanneer u ontmoedigd bent?

Zie ook Johannes 16:33.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

2 Nephi 8:3–7

U kunt bij het lezen van 2 Nephi 8:3 foto’s van een woestijn en een tuin laten zien. Hoe verandert de Heer de woestijnen in ons leven in tuinen? Welke raad geeft de Heer ons in de verzen 4–7 zodat we de vreugde kunnen ontvangen die in vers 3 wordt beschreven?

2 Nephi 8:24–25

Hoe kunnen Jesaja’s bemoedigende woorden aan het volk van Zion ons sterken om trouwere discipelen van Jezus Christus te worden? In welk opzicht lijken ontwaken en ons aankleden op wat God ons geestelijk wil laten doen?

2 Nephi 9:1–26

Hoe kan uw gezin de grootsheid van Jezus Christus’ ‘oneindige verzoening’ beter gaan begrijpen? (Vers 7.) Misschien kunnen ze naar iets kijken of ergens aan denken wat oneindig in aantal lijkt – grassprieten in een veld, zandkorrels op een strand of sterren aan de hemel bijvoorbeeld. In welke opzichten is de verzoening van de Heiland oneindig? Welke zinsneden in 2 Nephi 9 verdiepen onze dankbaarheid voor wat de Heiland voor ons heeft gedaan?

2 Nephi 9:27–44

Misschien kan uw gezin één dag deze week de waarschuwingen in 2 Nephi 9:27–38 opzoeken (voorafgegaan door ‘wee’). Welke waarschuwingen zijn vooral belangrijk om met uw gezin te bespreken? Op een andere dag kunt u in 2 Nephi 9:39–44 opzoeken wat Jakob zijn volk opriep te bedenken.

2 Nephi 9:28–29, 50–51

Wat zijn enkele voorbeelden van ‘de zelfingenomenheid en de zwakheden en de dwaasheid van de mensen’? (Vers 28.) Wat kunnen we doen om meer waarde aan de dingen van God en minder aan de dingen van de wereld te hechten?

2 Nephi 9:45

Maak samen een papieren keten, doe hem om de beurt om en schud hem af. In welke opzichten zijn zonden als ketenen? Hoe helpt de Heiland ons ze van ons af te schudden?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Wees beschikbaar en benaderbaar. ‘Sommige ideale onderwijsmomenten ontstaan als een vraag of een punt van zorg in het hart van een [gezinslid]. […] Laat door uw woorden en daden zien dat u graag naar hen wilt luisteren.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland16.)

Afbeelding
Jezus geneest mensen

De Heiland zal al Gods kinderen redden, ‘indien zij naar zijn stem willen luisteren’ (2 Nephi 9:21). Hij genas velen van allerlei ziekten, J. Kirk Richards