Kom og følg mig
19.-25. oktober. 3 Nefi 27-4 Nefi: »Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk«


»19.-25. oktober. 3 Nefi 27-4 Nefi: ›Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»19.-25. oktober. 3 Nefi 27-4«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Jesus beder sammen med nefitterne

Kristi bøn, af Derek Hegsted

19.-25. oktober

3 Nefi 27-4 Nefi

»Der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk«

Jesus befalede sine disciple, at de skulle nedskrive de ting, som de oplevede (se 3 Ne 27:23-24). Når du studerer, så nedskriv de åndelige oplevelser, som du har.

Nedskriv dine indtryk

Jesu Kristi lærdomme er ikke bare en smuk filosofi, man kan overveje, De er meget mere end det – det er meningen, at de skal ændre vores liv. 4 Nefi er et fantastisk eksempel på dette, idet det viser, hvor gennemgribende Frelserens evangelium kan forandre et folk. Efter Jesu korte tjenestegerning sluttede århundreders strid mellem nefitterne og lamanitterne. To nationer, der var kendt for splid og stolthed blev »ét, Kristi børn« (4 Ne 1:17), og de begyndte, at have »alt fælles blandt sig« (4 Ne 1:3). »Guds kærlighed … boede i folkets hjerte«, og »der [kunne] ikke findes noget lykkeligere folk blandt alle de folk, der var blevet skabt ved Guds hånd« (4 Ne 1:15-16). Det er således, at Frelserens lærdomme forandrede nefitterne og lamanitterne. Hvordan forandrer de dig?

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

3 Nefi 27:1-12

Jesu Kristi kirke er opkaldt efter hans navn.

Da Frelserens disciple begyndte at oprette hans kirke over hele landet, opstod et spørgsmål, der for nogen kan virke af lille betydning – hvad skulle Kirkens navn være? (se 3 Ne 27:1-3). Hvad lærer du om vigtigheden af dette navn af Frelserens svar i 3 Nefi 27:4-12? I 1838 åbenbarede Herren navnet på hans kirke i vore dage (se L&P 115:4). Tænk over hvert ord i det navn. Hvordan hjælper disse ord os til at vide, hvem vi er, hvad vi tror, og hvordan vi skal opføre os?

Se også Russell. M. Nelson, »Kirkens rette navn«, Liahona, nov. 2018, s. 87-90; M. Russell Ballard, »Et navns betydning«, Liahona, nov. 2011, s. 79-82.

3 Nefi 28:1-11

Når jeg lutrer mine ønsker, bliver jeg en mere trofast discipel.

Hvad ville du sige, hvis Frelseren spurgte dig, ligesom han spurgte sine disciple: »Hvad er det, [du] ønsker af mig«? (3 Ne 28:1). Tænk på det, når du læser om Frelserens disciples oplevelse i 3 Nefi 28:1-11. Hvad lærer du om ønskerne i disciplenes hjerte af deres svar på hans spørgsmål? Præsident Dallin H. Oaks har sagt: »For at opnå vores evige skæbne vil vi ønske og arbejde på de egenskaber, der kræves for at blive et evigt væsen … Vi vil ønske at blive som [Jesus Kristus]« (»Ønske«, Liahona, maj 2011, s. 44, 45). Hvad kan du gøre for at gøre dit hjertes ønsker mere retskafne? (Se flere oplysninger om de tre disciples »forandring af … legeme[t]« i 3 Nefi 28:37 og »Forvandlede personer «, Guide til skrifterne, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

4 Nefi 1:1-18

Omvendelse til Jesus Kristus og hans evangelium fører til enhed og lykke.

Kan du forestille dig, hvordan det måtte have været at leve i årene efter Frelserens besøg? Hvordan bibeholdt folket den guddommelige fred i så lang tid – næsten 200 år? Når du studerer 4 Nefi 1:1-18 kan du overveje at markere eller lave notater om de valg, som folket traf for at kunne opleve dette velsignede liv.

Tænk over, hvad du kan gøre for at hjælpe din familie, menighed eller lokalsamfund til at leve med større enhed og glæde, ligesom folket i 4 Nefi gjorde. Hvilke af Jesu Kristi lærdomme kan du efterleve mere fuldt ud for at opnå dette mål? Hvad kan du gøre for at hjælpe andre til at forstå og efterleve disse lærdomme?

4 Nefi 1:19-49

Ugudelighed fører til splittelse og sorg.

Ulykkeligvis gik Zions samfund, der er beskrevet i 4 Nefi (se også Moses 7:18), til sidst i opløsning. Når du læser 4 Nefi 1:19-49, så se efter den holdning og opførsel, der fik dette samfund til falde fra hinanden. Ser du nogle tegn på den holdning og opførsel hos dig selv?

Se også »Kapitel 18: Vogt jer for stolthed og hovmod«, Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 231-243.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

3 Nefi 27:13-21

Disse vers kan hjælpe din familie til bedre at forstå, hvad Frelseren mente, da han henviste til »mit evangelium«. Når I har læst og talt om disse vers, kan du bede hver person i familien om at sammenfatte, hvad evangeliet er i en sætning.

3 Nefi 27:23-26

Hvor gode er vi til at nedskrive de ting, vi har »set og hørt,« både personligt og som familie? Hvorfor er det vigtigt at nedskrive åndelige ting?

3 Nefi 27:30-31

Hjælp din familie til at forstå den glæde, som Frelseren beskrev i disse vers ved for eksempel at lege en leg, hvor de skal gemme sig, mens der er en, der prøver at finde dem. Det kan føre til en samtale om, hvorfor det er vigtigt at finde alle i familien, så »ingen af dem er fortabt.« Hvordan kan vi hjælpe vores familie til at forblive stærk i evangeliet eller vende tilbage, hvis de har forladt det?

3 Nefi 28:17-18, 36-40

Hvad kan vi lære af Mormons eksempel, da han ikke forstod alt angående den forandring, der var sket med de tre nefitiske disciple? Hvad kan vi gøre, når vi ikke forstår alt angående et evangelisk princip? Præsident Dieter F. Uchtdorf har sagt: »Gud interesserer sig for os. Han vil lytte, og han vil besvare jeres personlige spørgsmål. Svarene på jeres bønner vil komme på hans måde og til hans tid, og derfor skal I lære at lytte til hans røst« (»Modtag et vidnesbyrd om lys og sandhed«, Liahona, nov. 2014, s. 21).

4 Nefi 1:15

For at reducere strid i jeres hjem kan din familie måske sætte et mål om at være mere kærlige mod hinanden. Når denne uge er gået, kan I kigge på jeres fremgang og tale om, hvordan det at vise kærlighed har påvirket jeres familie.

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Søg efter åbenbaring dagligt. Åbenbaring kommer ofte »linje på linje« (2 Ne 28:30). Når du tænker over de vers, du studerer, kan du modtage ideer og indtryk igennem dagen. Lad være med at tænke på studium af evangeliet som noget du skal sætte tid af til, men som noget du altid gør (se Undervisning på Frelserens måde, s.12).

Billede
Jesus taler med de tre nefitiske disciple

Kristus med de tre nefitiske disciple, af Gary L. Kapp