Kom og følg mig
30. november-6. december. Moroni 1-6: »For at holde dem på den rette vej«


»30. november-6. december. Moroni 1-6: ›For at holde dem på den rette vej‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»30. november-6. december. Moroni 1-6«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Alma døber folk i Mormons vande

Minerva Teichert (1888-1976), Alma døber i Mormons vande, 1949-1951, olie på masonit, 35⅞ x 48 tommer. Kunstmuseet på Brigham Young University, 1969

30. november-6. december

Moroni 1-6

»For at holde dem på den rette vej«

Moroni nedskrev, hvad han håbede ville »blive af værdi … en dag i fremtiden« (Moro 1:4). Hvad finder du i Moroni 1-6, som har værdi for dig? Nedskriv det, du finder, og overvej at fortælle det til nogen, som også vil finde det værdifuldt.

Nedskriv dine indtryk

Da Moroni havde afsluttet sin fars optegnelse om nefitterne og forkortet jereditternes optegnelse, tænkte han først, at han var færdig med at skrive (se Moro 1:1). Hvad mere var der at sige om to nationer, der blev fuldstændigt udslettet? Men Moroni havde set vores tid (se Morm 8:35), og han blev inspireret til at »skrive[] yderligere nogle få ord, for at de måske kan blive af værdi … en dag i fremtiden« (Moro 1:4). Han vidste, at et vidtrækkende frafald var på vej og ville medføre forvirring om præstedømmeordinancer og om religion generelt. Det kan være derfor, at han klarlagde detaljer om nadveren, dåb, overdragelse af Helligåndsgaven og velsignelserne ved at samles med andre hellige for at »holde [hinanden] på den rette vej … idet de alene stolede på Kristi fortjenester, han som var [vores] tros ophavsmand og fuldender« (Moro 6:4). Værdifuld indsigt som dette giver os grund til at være taknemmelig for, at Herren bevarede Moronis liv, så han kunne skrive »yderligere nogle få ord« (Moro 1:4).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Moroni 1

Jesu Kristi disciple forbliver trofaste trods modstand.

For nogle folk er det nemmere at være trofast i gode og trygge tider. Men som Jesu Kristi disciple, må vi forblive trofaste, selv når vi står over for prøvelser og modstand. Når du læser Moroni 1, hvad inspirerer så dig om Moronis trofasthed til at følge Herren og til hans kaldelse? Hvordan kan du følge hans eksempel?

Moroni 2-6

Præstedømmeordinancer skal administreres som Herren befaler.

Under Frelserens jordiske tjenestegerning modtog og administrerede han hellige ordinancer, såsom dåb (se Matt 3:13-17; JSO, Joh 4:1-3 (i Guide til skrifterne)), præstedømmeordination (se Mark 3:13-19) og nadveren (se Matt 26:26-28). Men på grund af det store frafald er mange mennesker i vore dage forvirrede over, hvordan ordinancer skal udføres – og endda om de overhovedet er nødvendige. I Moroni 2-6 kommer Moroni med vigtige detaljer om visse præstedømmeordinancer, der kan hjælpe til at bringe orden i den forvirring. Hvilke indtryk modtager du, når du lærer om ordinancerne i disse kapitler? Følgende er nogle spørgsmål, du kan stille for at hjælpe dig til at lære:

Bekræftelse (Moro 2; 6:4).Hvad fortæller Frelserens instruktioner i Moroni 2:2 dig om ordinancen bekræftelse? Hvad tror du, det vil sige at blive »påvirket og renset ved Helligåndens kraft«? (Moro 6:4).

Præstedømmeordination (Moro 3).Hvad finder du i disse kapitler, der kan hjælpe nogen til at forberede sig på at blive ordineret til præstedømmet? Hvad finder du, der kan hjælpe nogen til at udføre en ordination?

Nadveren (Moro 4-5; 6:6).Læg mærke til løfterne i nadverbønnerne (se Moro 4:3; 5:2) og tænk over, hvad du gør for at holde dine løfter. Hvad kan du gøre for at indbyde Åndens indflydelse endnu mere, når du tager del i nadveren?

Dåb (Moro 6:1-3).Hvad kan du gøre for fortsat at opfylde kravene til dåb, der gives i disse vers, selv når du er blevet døbt? Hvad siger disse vers om, hvad det vil sige af være medlem af Jesu Kristi Kirke?

Ud fra det, som du har lært, hvordan vil du ændre, måden du tænker på, deltager i eller forbereder andre på disse ordinancer? Hvorfor er det vigtigt, at disse ordinancer bliver »velsigne[t] … i overensstemmelse med Kristi befalinger« (Moro 4:1).

Se også »Ordinances«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
en ung kvinde får en velsignelse

Jesus underviste om, hvordan ordinancer bør udføres.

Moroni 6:4-9

Jesu Kristi disciple ser efter, hvordan hinanden har det.

Selvom det er sandt, at vi alle »udarbejd[er vores] egen frelse« (Morm 9:27), sagde Moroni også, at det at »mød[es] ofte« med andre hellige, kan hjælpe os med at »holde [os] på den rette vej« (Moro 6:4-5). Når du læser Moroni 6:4-9, så tænk over de velsignelser der kommer ved at være »regnet blandt Kristi kirkes folk« (Moro 6:4). Hvordan kan du være med til at gøre den oplevelse, som du og andre har i kirken, mere som den, Moroni beskriver, hvad enten du er en leder eller en deltager?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Moroni 1; Moroni 6:3

Hvad vil det sige at »fornægte Kristus«? (Moro 1:2-3). Hvordan kan vi vise vores »beslutning om at ville tjene ham til enden«? (Moro 6:3). Kom med eksempler på folk, du kender, der har truffet denne beslutning om at tjene ham.

Moroni 4:3; Moroni 5:2

Hvis I læser nadverbønnerne sammen som familie, kan det føre til en samtale om at behandle nadveren med større ærbødighed. Din familie kan tale om vendinger fra disse bønner, der betyder noget særligt for dem. Du kan også nedskrive deres tanker om disse vendinger eller tegne et billede, der hjælper dem til at tænke på Frelseren. De kan tage det, som de skrev eller tegnede, med til nadvermødet for at hjælpe dem til at fokusere deres tanker på ham. Fortæl din familie, hvordan du har det med nadveren og Frelserens offer.

Moroni 6:1-4

Hvad vil det sige at have »et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd«? (Moro 6:2). Hvordan hjælper det os til at forberede os til at blive døbt? Hvordan kan det hjælpe os, når vi er blevet døbt?

Moroni 6:4-9

Hvilke velsignelser kommer der ifølge disse vers ved at blive »regnet blandt Kristi kirkes folk«? (Moro 6:4). Hvorfor har vi brug for Kirken?

Moroni 6:8

Hvad lærer dette vers os om omvendelse? Hvad vil det sige at søge tilgivelse med »oprigtig hensigt«? (Moro 6:8). I kan eventuelt synge en sang sammen om tilgivelse, som for eksempel »Hjælp mig, oh Fader« (Børnenes sangbog, s. 52).

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Find bevis på Guds kærlighed Præsident M. Russell Ballard har sagt: »Evangeli[et] er et kærlighedsevangelium – det handler om kærlighed til Gud og hinanden (»Guds kærlighed til sine børn«, Stjernen, juli 1988, s. 53). Når du læser skrifterne, kan du overveje at notere eller markere beviser på Guds kærlighed til dig og alle hans børn.

Billede
Moroni gemmer sig i en hule

Moroni i hulen, af Jorge Cocco