Kom dan en volg Mij
14–20 december. Moroni 10: ‘Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem’


‘14–20 december. Moroni 10: “Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘14–20 december. Moroni 10’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Jezus verschijnt aan de Nephieten

Opdat u zult weten, Gary L. Kapp

14–20 december

Moroni 10

‘Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem’

U hebt het Boek van Mormon straks uitgelezen. Streef dan naar een hernieuwd getuigenis van de Heilige Geest dat het waar is. Schrijf daarbij de ingevingen op die u krijgt.

Schrijf uw ingevingen op

Aan het begin van het Boek van Mormon belooft Nephi dat hij ons zal tonen ‘dat de tedere barmhartigheden van de Heer zich uitstrekken over allen die Hij wegens hun geloof heeft uitverkoren’ (1 Nephi 1:20). Het boek sluit af met een vergelijkbare belofte van Moroni terwijl hij op het punt staat de kronieken te ‘verzegelen’: hij nodigt ons uit om te ‘bedenken hoe barmhartig de Heer […] is geweest’ (Moroni 10:2–3). Al denken we alleen maar aan de vele barmhartigheden die in het Boek van Mormon zijn opgetekend, dan is er veel om over na te denken. Welke voorbeelden komen er bij u op? U zou kunnen denken aan de barmhartige wijze waarop God Lehi en zijn familie door de wildernis en over de grote wateren leidde, de tedere barmhartigheden die Hij aan Enos toonde toen zijn ziel naar vergeving hongerde, of de barmhartigheid die Hij aan Alma toonde, een bittere vijand van de kerk die een van de meest stoutmoedige verdedigers van de kerk werd. Of uw gedachten gaan uit naar de barmhartigheid die de herrezen Heiland aan het volk toonde toen Hij de zieken genas en de kleine kinderen zegende. Het belangrijkste is misschien wel dat dit alles u kan herinneren aan ‘hoe barmhartig de Heer jegens [u] is geweest’. Een van de voornaamste doeleinden van het Boek van Mormon is namelijk ieder van ons uitnodigen om Gods barmhartigheid te ontvangen – een uitnodiging die eenvoudig in Moroni’s afscheidswoorden wordt uitgedrukt: ‘Kom tot Christus en word vervolmaakt in Hem’ (Moroni 10:32).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Moroni 10:3–7

Door de macht van de Heilige Geest kan ik de waarheid te weten komen.

De belofte in Moroni 10:3–7 heeft miljoenen mensen over de hele wereld veranderd. Hoe bent u erdoor veranderd? Moroni’s uitnodiging is voor u bedoeld, of u nu naar een getuigenis van het Boek van Mormon op zoek bent of het wilt versterken. Lees Moroni 10:3–7 aandachtiger door dan u eerder hebt gedaan. Neem elke zinsnede onder de loep. Vraag uzelf steeds af: wat betekent dit? Hoe kan ik dit beter doen? Welke ervaringen heb ik hiermee gehad? Hoe heeft de Heilige Geest de waarheid van het Boek van Mormon aan mij bekendgemaakt?

Denk ook aan iemand die uw getuigenis van het Boek van Mormon moet horen. Hoe gaat u die persoon helpen om zijn of haar eigen getuigenis te verkrijgen?

Moroni 10:8–25

Verloochen ‘de gaven van God niet.’

Er zijn veel manieren waarop iemand ‘de gaven van God [kan] verloochenen’ (Moroni 10:8). Sommige mensen ontkennen dat die gaven überhaupt bestaan. Anderen ontkennen misschien dat ze zelf gaven van de Geest hebben, maar herkennen ze wel bij anderen. Weer anderen verloochenen hun gaven door ze gewoon te negeren of niet te ontwikkelen.

Let in Moroni 10:8–25 op waarheden waardoor u uw gaven van de Geest kunt ontdekken en krachtiger kunt inzetten om uzelf en anderen tot zegen te zijn. Zoek naar inzicht in de gaven die God u heeft gegeven of de gaven waarnaar Hij u wil laten streven. Waarom is het belangrijk om ‘in gedachte te houden dat iedere goede gave van Christus komt’? (Moroni 10:18.)

Denk ook na over deze raad van ouderling John C. Pingree jr.: ‘Hoe komen we dan achter onze gaven? We kunnen onze patriarchale zegen raadplegen, mensen vragen die ons het beste kennen, en zelf vaststellen wat we goed en graag doen. Bovenal kunnen we het aan God vragen (zie Jakobus 1:5; LV 112:10). Hij kent onze gaven. Hij heeft ze ons immers gegeven.’ (‘Ik heb een werk voor u’, Liahona, november 2017, 33.)

Zie Gids bij de Schriften, ‘Gaven van de Geest’, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Moroni 10:30–33

Ik kan dankzij de genade van Jezus Christus vervolmaakt worden.

Moroni’s aansporing om tot Christus te komen houdt meer in dan over Hem te leren of vaker aan Hem te denken, of zelfs harder te proberen zijn geboden te onderhouden, hoe belangrijk die dingen ook zijn. Deze uitnodiging om tot Christus te komen geldt in de meest ruime zin: te worden zoals Hij is. Let in Moroni 10:30–33 op zinsneden die aangeven wat het betekent om volledig tot Christus te komen, zoals ‘iedere goede gave aan te grijpen’, ‘onthoud u van alle goddeloosheid’ en, uiteraard, ‘word vervolmaakt in Hem’ (cursivering toegevoegd).

Hoe is dat mogelijk? Zoek in Moroni 10:30–33 naar antwoorden. Wat moet u volgens de Geest doen om vollediger tot Christus te komen en in Hem vervolmaakt te worden?

Zie Omni 1:26; Gids bij de Schriften, ‘Volmaakt’, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Moroni 10

Lees dit hoofdstuk samen door. Let daarbij op het aantal keren dat Moroni een vorm van het woord aansporen gebruikt. Noteer of markeer waartoe Moroni ons aanspoort – oftewel sterk aanmoedigt. Hoe kunnen wij gehoor geven aan zijn aansporingen?

Moroni 10:3

Wat zijn wij dit jaar in het Boek van Mormon over de barmhartigheid van de Heer te weten gekomen? Hoe is de Heer ons gezin barmhartig geweest?

Moroni 10:3–5

Vraag uw gezinsleden na het lezen van deze verzen hoe ze te weten zijn gekomen dat het Boek van Mormon waar is. Zing eventueel een lied over zoeken naar waarheid, zoals ‘Lees, denk en bid’ (Kinderliedjes, 66). U kunt uw gezinsleden ook aanmoedigen om hun getuigenis in een gezinsdagboek op te schrijven.

Moroni 10:8–18

Met Kerstmis denken we vaak aan geschenken. Laat de gezinsleden geschenken voor elkaar inpakken die de in Moroni 10:9–16 genoemde ‘gaven van God’ vertegenwoordigen. Deze geschenken kunnen ook andere goede gaven voorstellen die van Christus komen en die ze bij elkaar zien.

Moroni 10:27–29, 34

Wat zouden de gezinsleden tegen Moroni willen zeggen wanneer zij hem ‘ontmoeten voor het aangename gerecht van de grote Jehova’?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Let op Jezus Christus. Het Boek van Mormon heeft net als alle Schriftuur het doel om van Jezus Christus te getuigen. Wat komt u in Moroni 10 over Jezus Christus te weten? Waartoe voelt u zich geïnspireerd om tot Hem te komen?

Afbeelding
Moroni begraaft de gouden platen

Moroni begraaft de platen, Jon McNaughton