Kom dan en volg Mij
7–13 december. Moroni 7–9: ‘Moge Christus je verheffen’


‘7–13 december. Moroni 7–9: “Moge Christus je verheffen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘7–13 december. Moroni 7–9’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Moroni schrijft op gouden platen

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: de laatste Nephiet, 1949–1951, olieverf op masoniet, 88,3 x 119,4 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

7–13 december

Moroni 7–9

‘Moge Christus je verheffen’

Bestudeer Moroni 7–9 en luister naar de influisteringen van de Heilige Geest. Schrijf zijn boodschappen aan u ook op. Hij kan u leren wat u moet weten én wat u moet doen.

Schrijf uw ingevingen op

Voordat Moroni de kroniek die we tegenwoordig als het Boek van Mormon kennen met zijn eigen laatste woorden voltooide, haalde hij drie boodschappen van zijn vader, Mormon, aan: een boodschap aan ‘de vredige volgelingen van Christus’ (Moroni 7:3) en twee brieven die Mormon aan Moroni had geschreven. Moroni nam die boodschappen wellicht in het Boek van Mormon op omdat hij overeenkomsten tussen de gevaren van zijn tijd en die van ons voorzag. Het Nephitische volk als geheel was bij het schrijven van deze woorden volledig tot verdorvenheid aan het vervallen. Velen van hen hadden ‘hun liefde voor elkaar verloren’ en schiepen behagen in ‘alles behalve het goede’ (Moroni 9:5, 19). Toch vond Mormon nog steeds redenen tot hoop. Hij leerde ons dat hoop niet inhoudt dat we de problemen in de wereld negeren of bagatelliseren, maar dat we geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus hebben, wier macht groter en bestendiger dan die problemen is. Het betekent ‘al het goede aangrijp[en]’ (Moroni 7:19). Het betekent de verzoening van Jezus Christus ‘en de hoop op zijn heerlijkheid en op het eeuwige leven’ in gedachte houden (Moroni 9:25). En het betekent tot aan de heerlijke dag van Christus’ wederkomst nooit ophouden ons ‘werk te verrichten […], teneinde de vijand van alle gerechtigheid te overwinnen’ (Moroni 9:6).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Moroni 7:12–20

Het licht van Christus helpt mij goed van kwaad te onderscheiden.

De huidige wereld is vol boodschappen die ons beïnvloeden. Hoe kunnen wij weten welke goed en welke verkeerd zijn? Mormons woorden in Moroni 7 bevatten diverse beginselen die ons helpen om geen ‘verkeerd oordeel’ te vellen (Moroni 7:18). Let in Moroni 7:12–20 op leringen waardoor u kunt weten wat u wel en niet dichter bij God brengt. Beoordeel wat u deze week allemaal hoort en meemaakt aan de hand van die leringen. Stel vast of ze u al dan niet uitnodigen en verlokken om goed te doen (zie Moroni 7:13).

Zie ook ‘Judging Others’, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org; Gids bij de Schriften, ‘Licht, licht van Christus’.

Moroni 7:20–48

Ik kan door geloof in Christus ‘al het goede […] aangrijpen’.

Mormon stelde een vraag nadat hij uiteen had gezet hoe wij goed van kwaad kunnen onderscheiden. Die vraag lijkt vandaag de dag ook relevant: ‘Hoe kunt u al het goede aangrijpen?’ Dit geldt in het bijzonder nu de verleidingen van de tegenstander zo verlokkelijk zijn (Moroni 7:20). Mormons antwoord is te vinden in de rest van hoofdstuk 7. Let in de verzen 20–48 op leringen waardoor u ‘al het goede’ wat u dankzij Jezus Christus hebt, beter kunt herkennen. Hoe kunt u met geloof in Hem goede dingen aanhangen? Hoe kunt u nog meer goede dingen ‘aangrijpen’?

Zie ook Geloofsartikelen 1:13.

Moroni 7:44–48

‘Naastenliefde is de reine liefde van Christus.’

President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘De reden dat de naastenliefde nimmer vergaat en dat die liefde groter is dan zelfs de belangrijkste goede daden […], ligt in het feit dat de naastenliefde, “de reine liefde van Christus” (Moroni 7:47), niet een handeling maar een gesteldheid of een gemoedstoestand is. […] Naastenliefde is iets dat je wordt.’ (Zie ‘Opdracht tot wording’, Liahona, januari 2001, 42.) Lees Moroni 7:44–48. Denk na over Mormons beschrijving van naastenliefde en let op de ingevingen van de Heilige Geest. Hij kan u wijzen op manieren waarop u zich kunt verbeteren. Waarom hebben we geloof en hoop nodig om de gave van naastenliefde te ontvangen?

Moroni 9:9

Kunnen mijn kuisheid en deugd van mij weggenomen worden?

Mormons beschrijving van de gruwelijke zonden van de Nephieten hebben sommigen op het verkeerde been gezet. Zij menen dat slachtoffers van seksuele mishandeling of misbruik de wet van kuisheid overtreden hebben. Ouderling Richard G. Scott heeft echter uitgelegd dat dit niet het geval is. Hij heeft gezegd: ‘Ik getuig plechtig dat u, als iemand u tegen uw wil misbruikt door geweld, perversie of incest, niet verantwoordelijk bent en u zich niet schuldig moet voelen.’ (‘Healing the Tragic Scars of Abuse’, Ensign, mei 1992, 32.)

Moroni 9:25–26

Ik kan ongeacht mijn omstandigheden hoop in Christus hebben.

Mormon beschreef de goddeloosheid die hij gezien had, maar zei tegen zijn zoon dat hij niet moest treuren. Wat raakt u in Mormons boodschap van hoop? Wat betekent het voor u dat Christus u wil ‘verheffen’? Zijn er eigenschappen van Christus en beginselen van zijn evangelie die u ‘bijblijven’? (Moroni 9:25.)

Zie ook Dieter F. Uchtdorf, ‘De hoop op Gods licht’, Liahona, mei 2013, 70, 75–77.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Moroni 7:5–11

Waarom is het volgens Moroni 7:5–11 belangrijk om de juiste dingen om de juiste redenen te doen? Hoe kunnen wij weten of wij ‘met een oprechte bedoeling’ bidden en Gods geboden gehoorzamen? (Vers 6.)

Moroni 7:12–19

Hoe kunnen wij iets hebben aan Mormons raad bij het maken van goede keuzes in hoe en met wie we onze tijd doorbrengen? Laat uw gezinsleden in huis dingen zoeken en ‘aangrijpen’ (zie Moroni 7:19), of vasthouden, die hun uitnodigen ‘om goed te doen en God lief te hebben en Hem te dienen’ (Moroni 7:13). Prijs ze voor de goede dingen die ze vinden.

Moroni 7:29

Lees dit vers en spreek met uw gezinsleden over wonderen of Gods hand die zij op andere manieren in hun leven gezien hebben.

Moroni 8:5–26

Wat begrepen de Nephieten die kleine kinderen doopten niet van de verzoening van Jezus Christus? Wat komen we uit Mormons leringen over de verzoening te weten?

Moroni 8:16–17

Wat houdt het in om ‘volmaakte liefde’ te hebben? Hoe kunnen we er vrees door overwinnen? Hoe kunnen we er de waarheid vrijmoedig door verkondigen? Hoe ontwikkelen we die liefde?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik muziek om de Geest uit te nodigen en de leer over te brengen. ‘Muziek heeft grenzeloze kracht om [ons] naar grotere hoogten van spiritualiteit […] op te heffen.’ (‘Voorwoord van het Eerste Presidium’, Lofzangen, VIII.) Een lied over liefde, zoals ‘Houd van elkander’ (Lofzangen, nr. 199), kan een bespreking over naastenliefde in Moroni 7:44–48 meerwaarde geven.

Afbeelding
Jezus Christus

Portret van Christus de Heiland, Heinrich Hofmann